Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bompenger som politisk virkemiddel

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bompenger som politisk virkemiddel"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bompenger som politisk virkemiddel
Terje Rognlien, Sekretariatsleder Oslopakke 3 Norvegkonferansen, 25. oktober 2016 1

2 Revidert Oslopakke 3-avtale 5. juni 2016
Politiske mål utvikler seg i tråd med/påvirker samfunnsutviklingen Porteføljestyring blir konsekvens i Oslopakke 3 Finansiering vurderes og endres om nødvendig Prioritering av prosjekter, tiltak og rammer justeres Jernbanen; Follobanen og kollektivknutepunkter Revidert avtale Oslopakke 3 for Effektiv, sikker og miljøvennlig transport for en region i vekst

3 Ny revidert Oslopakke 3-avtale 5.6.2016 Takster i Osloringen

4 Porteføljen i ny Revidert avtale (2016) finansiert av forventet bompengeproveny
Totale bompenger Rv. 4 Kjul - Rotnes Øvrige riksvegstiltak E6 Manglerud Fornebubanen Signal- og sikringsanlegg T-bane Ny sentrumstunnel Baneløsning Nedre Romerike Nye T-banevogner Ramme til T-bane og trikk Oslo Drift og småinvesteringer kollektivtrafikk Oslo og Akershus Bundne riksvegprosjekt og programområder Lokale vegtiltak Oslo inkl sykkelveger, kollektivfelt og Røatunnel Lokale vegtiltak Akershus inkl sykkelveger og kollektivfelt

5 Ny Revidert avtale Oslopakke 3 2017-2036 Bompengefordeling
Totalt 73,6 mrd 2016-kr

6 Trafikkendringer over bomsnittene fra i dag til 2019

7 Trafikkendring over Osloringen 2019 fordelt på ulike kjøretøygrupper

8 Trafikk og framkommelighet
11 % trafikknedgang over bomsnittene i Oslopakke 3 i 2019 Nullvekstmålet for personbiltrafikken nås for Oslo og Akershus samlet Det vil være behov for supplerende virkemidler for å nå Oslos mål om 20 prosent nedgang i all biltrafikk innen 2019 og 33 prosent innen 2030 Økt fremkommelighet for kollektivtrafikk, næringstrafikk og øvrig vegtrafikk, særlig i rush, sammenlignet med referansesituasjonen Økt fremkommelighet og trygghet for sykling ved etablering av finmasket sykkelvegnett i Oslo og økt sykkeltilrettelegging i Akershus

9 Oslopakke 3-avtalen for perioden 2017-36 gir et solid bidrag til måloppnåelsen
God samfunnsøkonomi Netto nytte: 77 mrd kr Netto nytte per budsjettkrone: 4,20 Nullvekstmålet nåes samlet for Oslo og Akershus Bedre luftkvalitet, særlig i Groruddalen og E6, Ring 3 og E18 17 % redusert klimagassutslipp fra trafikk i 2022 ift i dag Økt fremkommelighet for bl.a. kollektivtrafikk, næringstrafikk og sykkel

10 Hvorledes håndtere utfordringene i planleggingen av «Morgendagens samfunn» ?
«Planleggingsverktøyene» – er de tilpasset «morgendagens samfunn»? Modeller og metodikk – gir modellberegningene svar på de «politiske mål»? Transportmodellen (RTM23+) – ikke korrelert med dagens politiske målsettinger Utvikle nye verktøy for «sensitivitetsanalyser» tilpasset morgendagens samfunn? Kilder og data – bruker vi «gårsdagens» handlingsmønster i planlegging av fremtidig transportsystem? Reisevaneundersøkelser, Vegtrafikkindeks, MIS-data – er dataene representative for morgendagens samfunn ?

11 Kontaktinfo Oslopakke 3-sekretariatet:
Terje Rognlien, leder Olav Fosli Hilde Kristiansen


Laste ned ppt "Bompenger som politisk virkemiddel"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google