Helsesøsterkongress i Kragerø 24. – 26. april 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen og konsekvenser for fysioterapi
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Hvor ble det av forebygginga?
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Signaler for rus og psykisk helse i Prop 1S og Meld. St. 30 – Se meg!
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Status og utfordringer – samhandlingsreformen og nytt lovverk- rus og psykisk helse Inger Hilde Trandem Overlege sosialmedisin, Tromsø kommune.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
Helse- og omsorgstjenester
Frisklivssentraler inn i KOSTRA?
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Helsestasjons- og skolehelsetjenesten Samhandlingsreformen og nytt lovverk Helsesøsterkongress i Kragerø 24. – 26. april 2012 Seniorrådgiver Astrid H. Kvalnes, Helsedirektoratet

Fra reparasjon til forebygging I dag Psykiske lidelser, rus, overvekt,KOLS diabetes.. Kostnader Framtid . Fødsel Død Forebygging Tidlig fase Diagnose Kronisk syk Komplikasjoner 2

Hovedbudskap samhandlingsreformen Fremme helse og forebygge sykdom Et helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud En helsetjeneste av god kvalitet, høy pasientsikkerhet og tilpasset den enkelte bruker. Nær der folk bor - i kommunene Mer brukerinvolvering 3

Sikre kvalitet og bærekraft Utfordrings-bildet; Vi må gjøre endringer! 4 04.04.2017 4

Nasjonal helse- og omsorgsplan om helsestasjons- og skolehelsetjenesten Helsestasjons- og skolehelsetjenesten er sentral i det helsefremmende og primærforebyggende arbeidet. Det er viktig at tjenesten har kompetanse som kan ivareta de oppgaver som er tillagt helsestasjoner og skolehelsetjenesten. Det er ønskelig at kommunene fortsetter styrkingen av helsestasjons- og skolehelsetjenesten og at tilgjengeligheten økes ved at kapasiteten bygges ut. Kompetansen må rettes mot lokale utfordringer Legge til rette for tverrfaglig samarbeid 5 5

Rettslige Økonomiske Faglige Organisatoriske Virkemidler 6 6 04.04.2017 6

Lovverket før og etter 01.01.2012 7 7 7 Helse- og omsorgslov Lov om sosiale tjenester Lov om kommunehelsetjenester Lov om fylkeskommunenes oppgaver i folkehelsearbeidet Helse- og omsorgstjenesteloven Folkehelseloven 7 7 Helse- og omsorgslov Folkehelseloven 7

Helse- og omsorgstjenesteloven Loven skal tydeliggjøre kommunens ansvar for befolkningens helse §1-1 Lovens formål Forebygge, behandle og legge til rette for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne. Fremme sosial trygghet, bedre levevilkårene for vanskeligstilte, bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer. §3- 2 Kommunens ansvar for helse og omsorgstjenester: 1 Helsefremmende og forebyggende tjenester herunder: a) helsetjenester i skoler b) Helsestasjonstjeneste 2. Svangerskap og barselomsorgstjeneste

Helsefremmende og forebyggende arbeid Kommunen skal sørge for egne helsefremmende og forebyggende tjenester Forebyggende innsats skal være en del av alle kommunale helse- og omsorgstjenester Helse- og omsorgstjenestene skal bidra i det tverrsektorielle folkehelsearbeidet Forebygging er en del av forsvarlige helse- og omsorgstjenester

Kommunens ”sørge-for-ansvar” Kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen får nødvendige helse- og omsorgstjenester (§ 3-1, 1 ledd) Tydelig ansvarsplassering, uten at kommunen pålegges bestemte måter å organisere tjenesten på (§ 3-1, 2 ledd) Gjelder alle pasient- og brukergrupper/lidelser (§ 3-1, 2 ledd) Ansvaret innebærer plikt til å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere virksomheten slik at tjenestens innhold og omfang er i samsvar med fastsatte krav (§ 3-1, 3 ledd) 10

Krav om forsvarlighet kapittel 4 Tjenester som ytes skal være forsvarlige, § 4-1 Kommunen skal tilrettelegge tjenesten slik at: Pasient/bruker gis helhetlig og koordinert tjenestetilbud Pasient/bruker gis verdig tjenestetilbud Tjenesten og personell blir i stand til å overholde lovpålagte plikter Tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene Kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om kommunens plikt i forhold til siste strekpunkt (fagkompetanse) Systematisk krav til kvalitetsforebedring og pasient- og brukersikkerhet. (§ 4-2) 11 11

Utdanning og forskning Undervisning og praktisk opplæring videre- og etterutdanning, (§ 8-1 og § 8-2) Viderefører gjeldende rett Forskning (Ny bestemmelse) ”Kommunene skal medvirke til og tilrettelegge for forskning i den kommunale Helse og omsorgstjenesten” Ikke finansiere forskning Må gjøre noe aktivt - kan selv velge hva Eksempler: Lage plan, utgi data, skaffe oversikt over forskning, inngå samarbeid 12

Profesjonsnøytral lov Systematisk kvalitetsarbeid Bruk lovverket: helsepersonelloven§ 17. Opplysninger om forhold som kan medføre fare for pasienter Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters sikkerhet. Bruk internkontroll og meld avvik

Ny Pasient og brukerrettighetslov Brukernes rettigheter samles og videreføres i ny lov: Felles saksbehandlingsregler, klageordning og klage- og tilsynsinstans ( Fylkesmannen) Kommunen skal sørge for pasienters og brukeres innflytelse Skal drive systematisk arbeid for kvalitetsforbedring og pasient og brukersikkerhet.

Folkehelseloven - hovedtrekk Loven gjør det klart at befolkningens helse er fellesskapets ansvar Loven regulerer folkehelsearbeid på alle forvaltningsnivåer og i alle sektorer. ”Helse i alt vi gjør!” Loven gir føringer om arbeidsform: oversikt – plan – tiltak (det systematiske folkehelsearbeidet) Samordning Bedre helseberedskap ved miljøhendelser 15 Folkehelseloven 15

Det systematiske folkehelsearbeidet Kommunen skal identifisere sine folkehelseutfordringer (§ 5) En drøfting av utfordringene skal inngå som grunnlag for planstrategi (§ 6 første ledd) Kommunen skal fastsette mål og strategier for folkehelsearbeidet i kommuneplan (§ 6 annet ledd) Skal iverksette nødvendige tiltak, med alle de virkemidler kommunen har (§§ 7 og 4) 16 16

Økonomiske midler knyttet til folkehelse og forebygging 255 mill til styrking av folkehelse og forebygging - frie inntekter til kommunene 10 mill til Samhandling i plan 19,205 mill til styrking av helsestasjons- og skolehelsetjenesten 50 mill til å utvikle fastlegeordningen 6,9 mill tilskudd til å etablere frisklivssentraler 33,4 mill til fysisk aktivitet

IS-1/2012 Rundskriv Styrking av samhandlingen mellom ulike nivåer og tjenester. At kommunene sørger for en tverrfaglig helsestasjons- og skolehelsetjeneste inkludert helsestasjon for ungdom som oppfyller lov og forskrift og følger anbefalt program. Helsestasjonen må være tilgjengelig for målgruppen gravide, barn og unge 0-20 år og deres foreldre slik at både høy vaksinasjonsdekning og dekningsgrad på helsekonsultasjoner blir ivaretatt. For at skolehelsetjenesten i grunn- og videregående skole skal være et lett tilgjengelig lavterskeltilbud til barn og unge, anbefales det lokalisering på skolene med regelmessige åpningstider. At kommune sørger for at foreldrene får tilbud om hjemmebesøk etter fødsel i tråd med forskrift. www.helsedirektoratet.no/publikasjoner

Noen momenter vi tror må til for å lykkes! Forebygging og tidlig intervensjon må ha en tydeligere forankring i kommunale planer og budsjetter Kapasitet og kompetanse Krever systematisk og langsiktig innsats Bruk lovverket Kommunen må ha gode rutiner for internkontroll og avvikshåndtering for å oppretthold det unike helsetilbudet i helsestasjon og i skoler. Synliggjør effekten av det helsefremmende og forebyggende arbeidet – dokumentasjon Tverrfaglig samarbeid

Nytt fra Helsedirektoratet 04.04.201704.04.2017 | | 20

Oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet i Tildelingsbrev 2012 Helsedirektoratet skal gjennomgå: Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten med sikte på en revisjon. Samt oppdatere veileder for tjenesten

Hva må forbedres i tjenesten Konkretisere krav til tjenesten i tråd med lovverket Kommunens ansvar slik at de sørger for bedre styring med tjenesten gjennom internkontroll Sikre en faglig forsvarlig tjeneste i tråd med lov, faglige retningslinjer, nasjonalt anbefalt program Bidra til å utjevne sosiale ulikheter i helse ( kontinuitet og tilgjengelighet) Ivareta det helsefremmende og forebyggende perspektivet samt avdekking og oppfølging av brukere med særlig behov Sikre hensiktsmessig tverrfaglig samarbeid Sørge for at målene i samhandlingsreformen gjenspeiles i tjenesten. I tillegg må: Statistikken må forbedres IKT-krav Verktøy for å bidra til oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer for helse i barn og ungepopulasjonen for å kunne planlegging og iverksetting av helsefremmende og forebyggende tiltak

Utvidet nyfødtscreening Fra 1. mars 2012 er nyfødtscreeningen utvidet til å gjelde 23 sykdommer i tillegg til utredning for hørselstap. Undersøkelsen tas på den samme blodprøven som tidligere og forutsetter at foreldrene har fått informasjon om og samtykker til undersøkelsen Svært få barn ( ca ett av tusen) blir født med de sykdommene det undersøkes for – men for de barna det gjelder er det veldig viktig at sykdommen oppdages tidlig www.oslo-universitetssykehus.no/nyfodtscreeningen

St. meld. nr. 12 (2008-2009) En gledelig begivenhet – en sammenhengende svangerskaps- fødsels- og barselomsorg Retningslinjer for barselomsorgen er under utarbeidelse: Omhandler faglige spørsmål En tydelig fordeling av oppgaver og ansvar Forpliktende samhandling mellom tjenestenivåene Individtilpasset barselomsorg ved fødeinstitusjonene Individtilpasset barselomsorg ved helsestasjon. Høring i løpet av 2012 Ferdigstilles i 2013 Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen fra 2005 skal revideres.

Manifest mot mobbing 2011-2014 Helsedirektoratet er manifestpartner. Utformer nå 4 års plan for sitt arbeid. Skolehelsetjeneste, helsestasjon og helsestasjon for ungdom som hovedmålgruppe og sentrale samarbeidspartnere i denne perioden. Perspektiv: forebyggende og helsefremmende Kampanje hvert år i uke 36. Fokus for 2012: vennskap. ”Voksne skaper vennskap” Har dere idéer til vårt arbeid sentralt som kan hjelpe dere lokalt under kampanjen? Link til info: www.udir.no/mmm |

Takk for oppmerksomheten! Ønske om mer informasjon? www.regjeringen.no/samhandling Link til statistikkbank for kommuner http://khs.fhi.no/webview/