Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

God vakt. Konferanse, Tønsberg 16

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "God vakt. Konferanse, Tønsberg 16"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tilsynsmyndighetenes grunnlag og metode i vurdering av faglig forsvarlige tjenester
God vakt! Konferanse, Tønsberg 16. november 2017 Henning Mørland, fylkeslege/avdelingsdirektør

2 Tilsynsmyndigheten Tilsyn med barnevern, sosial- og helsetjenestene

3 Faglig forsvarlige tjenester
Tjenester som er i samsvar med lovgivningen Vurdering mot faglig standard (norm) Lov, forskrift Nasjonale faglige retningslinjer og faglige veiledere Internasjonale standarder Anerkjente faglige prosedyrer (NEL, PPS) Virksomhetens interne rutiner og prosedyrer Hvis ikke forsvarlig – ulike begreper i bruk: avvik, pliktbrudd, lovbrudd

4 Tilsynsmyndighetens metoder
Behandling av enkeltsaker: Rettighetsklager Hendelsesbaserte tilsyn (reaktive tilsyn) Planlagte tilsyn (proaktive tilsyn) Områdeovervåking Dialog, veiledning Varslingsinstans (sikkerhetsfunksjon) Tilsynsaktivitet skal støtte opp om virksomhetens eget kvalitetsarbeid (internkontroll)

5 Virksomhetsperspektiv
Tilsynsvirksomhet har som hovedfokus på virksomhetene som ansvarlig for tjenestetilbud (jf. forsvarlighetskravet i spesialisthelsetjenestelov og helse- og omsorgstjenestelov) Det enkelte helsepersonell har også krav til å yte forsvarlige tjenester Helsepersonelloven om krav til organisering av virksomhet § 16.Organisering av virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester Virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.

6 Varslingsinstans Tilsynsmyndighetene skal varsles om hendelser som har medført alvorlig skade på pasient og/eller kan ha betydning for pasientsikkerheten Varselordning i spesialisthelsetjenesteloven § 3-3a Meldeordning til Helsedirektoratet i § 3-3 Helsepersonelloven om individuelt ansvar for å varsle: § 17.Opplysninger om forhold som kan medføre fare for pasienter eller brukere Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters eller brukeres sikkerhet. Det skal ikke gis informasjon om taushetsbelagte opplysninger.

7 Enkeltsaker Rettighetsklager og hendelsesbaserte (reaktive) tilsyn
Som oftest initiert av klage fra pasient eller pårørende En klage sier ikke nødvendigvis noe om grad av feil eller uforsvarlighet Lovverket gir pasient/bruker sterke rettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) Tidkrevende og omfattende saksbehandling, ikke nødvendigvis relatert til alvorlighet eller forekomst Begrenset generell overføringsverdi, men kan være et bidrag til områdeovervåking

8 Planlagte tilsyn (proaktive tilsyn)
Initiert av tilsynsmyndigheten Skal være basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger Systemrevisjonsmetode: Undersøker virksomhetens system for planlegging, oppfølging, gjennomføring og ledelse av tjenestene Standardisert tilnærming, egnet for å sammenligne virksomheter/tjenester Men også en tid- og ressurskrevende metode Kan være vanskelig å finne en god innretning Egenevaluering kan være en egnet alternativ metode

9 Områdeovervåking Tilsynsmyndighetens ”følge-med ansvar”
Oppfølging over tid, erfaring fra egen virksomhet, sammenligning av virksomheter Nasjonale og internasjonal utvikling, statistikk og forskning Bakgrunn for planlegging av gode og målrettede tilsyn Bakgrunn for dialog, veiledning og annen oppfølging av tjenestene

10 Formål med tilsyn Helsetilsynets visjon: vårt tilsyn – din trygghet
Bidra til forsvarlige helse- og omsorgstjenester Tilsyn skal bidra til pasient- og brukersikkerhet læring og kvalitetsforbedring (sikkerhetsfunksjon overfor enkeltpersonell)

11 Hva tilsynsmyndighetene ikke gjør
men som flere kanskje ønsker at vi burde gjøre Bemanningsforhold, dimensjonering Kompetanse/kvalifikasjonskrav hvis ikke definerte lovkrav Forhåndsgodkjenning, forsvarlighetsvurderinger Hvorfor gjør ikke tilsynsmyndigheten dette Kan bidra til at virksomhetene fritas fra sitt ansvar Mangler faglige forutsetninger Fare for at en minstenorm blir standard

12 Utvikling av tilsyn Brukerperspektiv i tilsyn (brukerinvolvering)
Forbedre og systematisere metoder for områdeovervåking Mindre fokus på enkeltsaker? Tilsyn på tvers av tradisjonelle tjenesteområder Tilsyn i samarbeid med andre sektorer og andre tilsynsmyndigheter (Arbeidstilsynet, Mattilsynet) Utvikle bedre tilsynsmetoder enn de vi tradisjonelt benytter i dag


Laste ned ppt "God vakt. Konferanse, Tønsberg 16"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google