Barnehagen som kulturarena

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Advertisements

Månedsevaluering november 2011
Mobbing i barnehagen?.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Religioner og livssyn i dag
Barns læring, voksnes ansvar!
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Definisjoner.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
Hva er viktig for oss i Sommerly når julen er her ?
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Klar ferdig gå….part two!
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagen som kulturarena Kap. 2.6. i rammeplanen

Barnehagen skal Formidle verdier og kultur Gi rom for barns egen kulturskaping Barn skal få oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.

kultur Kunst og estetikk Felles atferdsmønster Kunnskaper Verdier og holdninger Erfaringer og uttrykksmåter

kultur Arv og tradisjoner Historie Å skape Å levendegjøre Fornye og aktualisere

Kultur utvikles i spenning mellom tradisjon og fornyelse. Utvikling gjennom motsigelser. (en dialektisk prosess)

Barnekultur forstås som kultur av, med og for barn Deltar i kultur og skaper sin kultur Kultur får barn i møte med andre mennesker.

Lek Her får barn bearbeide sine erfaringer og inntrykk Fortolker sine inntrykk Skape mening ved å leke Lekende fellesskap

Barn er i kulturen sin, de er deltakere i kulturen sin. Vern av barn – barn kulturen, der deres egen kultur kan overføres videre

Samlek Samarbeid Utveksling av erfaring Konkurranse Maktkamp Magi

Overført fra eldre til yngre Gjennom tradisjonsarv Fra gruppe til gruppe Gjennom mange år Over store avstander

Muntlig tradisjoner Poetisk Skrytende Tøysete Alvorlig Vittig

Vrir og vrenger på det de hører Popsanger Barnerim Salmesanger Julesanger Bytter ut ord og lager nye vers

Hopper paradis Strikk, klinkekuler, fotballbilder. Slåss, krangler, erter og tøyser

Humor Det pinlige blir morsomt Latterliggjøring av de voksne Ler av tabber

Institusjonskultur Egne ritualer, innhold, relasjoner og væremåter Personalets normer, verdier, oppdragelsesidealer Forhandlinger med barn og foreldre