Barnehagen som kulturarena Kap. 2.6. i rammeplanen
Barnehagen skal Formidle verdier og kultur Gi rom for barns egen kulturskaping Barn skal få oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.
kultur Kunst og estetikk Felles atferdsmønster Kunnskaper Verdier og holdninger Erfaringer og uttrykksmåter
kultur Arv og tradisjoner Historie Å skape Å levendegjøre Fornye og aktualisere
Kultur utvikles i spenning mellom tradisjon og fornyelse. Utvikling gjennom motsigelser. (en dialektisk prosess)
Barnekultur forstås som kultur av, med og for barn Deltar i kultur og skaper sin kultur Kultur får barn i møte med andre mennesker.
Lek Her får barn bearbeide sine erfaringer og inntrykk Fortolker sine inntrykk Skape mening ved å leke Lekende fellesskap
Barn er i kulturen sin, de er deltakere i kulturen sin. Vern av barn – barn kulturen, der deres egen kultur kan overføres videre
Samlek Samarbeid Utveksling av erfaring Konkurranse Maktkamp Magi
Overført fra eldre til yngre Gjennom tradisjonsarv Fra gruppe til gruppe Gjennom mange år Over store avstander
Muntlig tradisjoner Poetisk Skrytende Tøysete Alvorlig Vittig
Vrir og vrenger på det de hører Popsanger Barnerim Salmesanger Julesanger Bytter ut ord og lager nye vers
Hopper paradis Strikk, klinkekuler, fotballbilder. Slåss, krangler, erter og tøyser
Humor Det pinlige blir morsomt Latterliggjøring av de voksne Ler av tabber
Institusjonskultur Egne ritualer, innhold, relasjoner og væremåter Personalets normer, verdier, oppdragelsesidealer Forhandlinger med barn og foreldre