Minoritetsspråklige barn og unge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Normer, verdier og holdninger
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Å lykkes eller være lykkelig?
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Introduksjonssenteret
Nyere sosiologisk teori
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
Sosialisering og dannelse
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Morten William Knudsen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Bourdieus kapitalbegrep
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Kompetanse for mangfold
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Minoritetsspråklige barn og unge Et sosiokulturelt syn på sosialisering og læring Mona Nordgren, HiØ-2009

Minoritetsspråklige familier - ingen homogen gruppe Oppvekst i forskjellige land med forskjellige kulturer, tradisjoner og språk. Noen foreldre har høy utdanning, mens andre ikke har gått på skole i det hele tatt Noen er nettopp kommet til Norge, mens andre har bodd i landet i mange år. Mangfoldet må møtes med et mangfold av utfordringer Til tross for at mange minoritetsspråklige elever vokser opp i familier med lavere sosiøkonomisk status, har elevgruppen høyere utdannings- og yrkesambisjoner enn majoriteten av norske skoleelever (Bakken 2003) Familier er ulike ut fra lagdelingsstrukturer eller klassestrukturer i samfunnet Sosial ulikhet i samfunnet gjør at barn bringer med seg ulike sett av erfaringer, kunnskaper og forutsetningeElitetospråklighet – tospråklige fra velstående sosiale lag som eks. barn til embetsmenn i utenrikstjeneste, barn til akademikere som er knyttet til dominerende institusjoner i statsapparatet,barna til sosiøkonomisk velstående forretningsfolk og lignende som gis mulighet til å lære et fremmedspråk , ofte et høystatusspråk r, samt ulike verdier, normer og levesett. Min erfaring er at det er atskillig større tendens til å betrakte minorietapråklige foreldre enn andre foreldre som en gruppe.Det er ofte stor problemorientering i forhold til foreldre, og det kan av og til se ut som om man skaper større avstand enn det som er reelt. Mona Nordgren, HiØ-2009

Samfunnsendringer Det norske samfunnet har beveget seg fra et relativt lukket og homogent samfunn til et mer åpent og pluralistisk samfunn. Det nye mangfoldet i kulturer, livssyn og livsstiler blir derfor også en realitet som skole og barnehage må forholde seg til. Det norske samfunnet har beveget seg fra et relativt lukket og homogent samfunn til et mer åpent og pluralistisk samfunn de siste tretti til førti årene .Det nye mangfoldet i kulturer, livssyn og livsstiler blir derfor også en realitet som helsestasjon, barnehage og skole må forholde seg til. Mona Nordgren, HiØ-2009

Hvorfor vandrer mennesker? Ulik utjevning i global økonomi vil føre til migrasjon. De fattige trenger gode offentlige ordninger Mennesker kommer hit for å dekke vårt behov for arbeidskraft. De er asylsøkere og flyktninger Vi har det til felles at ingen har valgt gener, barndomshjem, sted å bo. Banale erkjennelser som kan gi oss litt ydmykelse. Mona Nordgren, HiØ-2009

Sosialisering en interaktiv prosess I tidlig alder er det den gode situasjon med omsorgspersonene som utgjør det følelsesmessige grunnlaget for at mennesker opplever kulturen de er en del av som god. Slik blir kulturen verd å oppsøke og ta del i, åpne seg for, tilegne seg og etter hvert føre videre; Kulturen blir internalisert og eksternalisert Mona Nordgren, HiØ-2009

Sosialisering inn i en nye kultur. BH og skole har en stor betydning i de minoritetsspråkliges sosialisering inn i et nytt samfunn. Det handler om å integrere en ny kultur, nytt språk, nye normer og ”væremåter. Det vil si tilegne seg ny kulturell kapital. Mona Nordgren, HiØ-2009

Barn møter barnehage og skole med ulike forutsetninger: Grupper av mennesker skiller seg fra hverandre ut i fra hva de besitter av rikdom, makt og andre ressurser. Barnehage og skole tar imot barn med ulik sosioøkonomisk og sosiokulturell bakgrunn. Mona Nordgren, HiØ-2009

Slik ulikhet gjør at vi også kan snakke om ulike språkkoder eller ulik kulturell kapital i samfunnet. Mona Nordgren, HiØ-2009

Kapitalteori og minoritetsspråklige familier. Barn og unge fra minoritetsgruppene innehar ikke alltid den nødvendige kulturelle og symbolske kapital som er ”gangbar” i bh og skolen. Mona Nordgren, HiØ-2009

Pierre Bourdieu (fransk sosiolog og antropolog) snakker om sosiale klasser to kriteriet: Økonomisk kapital, Ulike former for tilgang til materielle verdier. Kulturell kapital/Symbolsk kapital Legger vi sammen disse får vi et bilde av en gruppes totale mengde kapital, kulturelt og økonomisk. Mona Nordgren, HiØ-2009

Kulturell kapital: Kultur må i denne sammenheng ikke forveksles med det vi vanligvis definerer som kultur innenfor samfunnsvitenskapen. Bourdieu sikter til den type kultur som vi kjenner som ”finkultur” eller borgerskapets kultur. Dvs. det som samfunnets elite definerer som ”riktig” kultur. Mona Nordgren, HiØ-2009

På de uformelle arenaer …. En må for eksempel kunne ”te seg og kle seg” Mestre språklige og kulturelle koder for sosial samhandling Eie materielle goder som gjør en attraktiv i det eller de feltene som en ønsker å delta i. Mona Nordgren, HiØ-2009

Kapital ses på som det mennesker innenfor en kultur oppfatter og aksepterer som verdifull. Kapitalen er en mulig forutsetning for å skaffe seg posisjon i det virksomhetsområdet eller feltet som en ønsker å være en del av. (Kibsgaard 1997) Mona Nordgren, HiØ-2009

Kulturell og økonomisk kapital får også betydning for den formelle sosialiseringen Den dominante norske majoriteten definerer hva som utgjør kulturell kapital i skolen Kulturell kapital i skolen er den kulturen som barna sosialiseres, evalueres, rangeres og sorteres på grunnlag av. Mona Nordgren, HiØ-2009

De barna som gjennom primærsosialiseringen er fortrolige med den kulturelle kapitalen som bh og skolen formidler har en konkurransefordel gjennom hele utdanningssystemet og til slutt i konkurransen på arbeidsmarkedet. (Jfr forsterket sosialisering). Mona Nordgren, HiØ-2009

Symbolsk og kulturell kapital Kulturell kapital må forstås som kunnskaper, handlinger, tradisjoner etc. som vi har erfart og tilegnet oss gjennom vår sosiale historie. Den symbolske kapital må forstås som de symbolske uttrykk for det samme. Symbolske uttrykk er ofte språklige/verbale uttrykk, kunst/billedlige uttrykk, men kan også uttrykkes som rituelle handlinger som dans, måter å si ting på eller det kan være gester for å uttrykke følelser, måter å hilse på etc. Mona Nordgren, HiØ-2009

Hvordan blir kulturell kapital makt for samfunnets elite? Språket er makt i et moderne samfunn. Bourdieu mener at de som behersker språket kan distansere seg fra og manipulere omverdenen. Språket har også stor betydning for å innhente informasjon som gir forsprang og muligheter til å holde seg velinformert. Mona Nordgren, HiØ-2009

Bourdieu mener at vi alle fødes inn i et samfunn av strukturer som legger føringer på våre valg. Han introduserer i den sammenheng begrepet: Habitus Mona Nordgren, HiØ-2009

Habitus: Vår sosiale arv som sier noe om vår strukturering av verden slik vi til en hver tid møter den. Habitus bestemmer vår måte å se verden på og vår måte å tenke og handle på. Selv om vår habitus er godt forankret i oss, er den likevel fleksibel, slik at vi er i stand til å orientere oss i nye sammenhenger. Mona Nordgren, HiØ-2009

Hvordan kan vi kjenne igjen menneskets habitus og kulturelle kapital? Habitus og kapital uttrykkes gjennom vår sosiale praksis. Denne praksis ser Bourdieu som klassepreget. Klassetilhørighet bestemmer kostholdet vårt, hva slags musikk vi liker, om vi trimmer eller ikke, om vi liker teater og opera eller ikke, hva slags litteratur vi leser osv. Smak og behag blir derfor ikke et spørsmål om individuelle egenskaper, personlig stil eller valg, men om hvilken klasse vi tilhører. Mona Nordgren, HiØ-2009

Kulturell kapital og maktforholdet i samfunnet Ifølge Bourdieu vil ulikhet produseres og reproduseres gjennom utdanningssystemet. Norsk sosiologisk forskning viser det samme…(Hernes mfl.) Mona Nordgren, HiØ-2009

Symbolsk kapital og refleksjon Symbolsk kapital, forstått som lingvistisk kapital er det som skaper endringsmuligheter fordi språk og begreper gjør mennesket i stand til å reflektere over sin ”habitus”. Mona Nordgren, HiØ-2009

Hva med minoritetsspråklige Norskspråklig tilegnelse blant minoritetsspråklige vil gi mulighet til mestring og innflytelse. Dermed kontroll og herredømme……… fordi språket representerer koder for kulturelt innhold på alle områder, formelt og uformelt. Mona Nordgren, HiØ-2009

Hvordan kan vi bruke Bourdieus kapitalteori som analyseredskap til å forstå barn med minoritetsbakgrunn og deres muligheter til å en likeverdig utvikling i barnehage og skole? Mona Nordgren, HiØ-2009

Bourdieus kapitalteori og minoritetsspråklige familier: Bourdieu mener kjennskap til menneskets livshistorie, det vil si dets kultur, oppdragelse og livsbetingelser er viktig for å kunne forstå dets handlinger. Han er opptatt av de ulike posisjonene menneskene har i ulike felt. Mona Nordgren, HiØ-2009

Disse posisjonene avgjøres av markedsverdien, kapitalen Disse posisjonene avgjøres av markedsverdien, kapitalen. Det vil si menneskenes ressurser og disposisjoner i det enkelte felt. Å beherske et felt består i å kjenne til og forstå kulturen innenfor feltet, kjenne igjen og bli gjenkjent av aktørene i feltet. På dette grunnlag vil mennesker være i stand til å utarbeide strategier for å holde ved like eller heve egen posisjon. Mona Nordgren, HiØ-2009

Hvorvidt minoritetsspråklige barn og unge skal lykkes i barnehage og skole blir derfor avhengig av i hvilken grad de får mulighet til å tilegne seg symbolsk og kulturell kapital på norsk. Mona Nordgren, HiØ-2009

Dette kan først og fremst gjøres gjennom å ta i bruk sin totale mengde kapital i opplæringssammenheng slik at ”gammel” kunnskap transformeres til ny innsikt og forståelse. Mona Nordgren, HiØ-2009

Satsning på minoritetsspråkliges språklige og kognitive utvikling gir mulighet for utvikling av symbolsk og lingvistisk kapital som grunnlag for refleksjon og nye erkjennelse. Hvordan? Mona Nordgren, HiØ-2009

Sosial samhandling og forståelig kommunikasjon: Å tilegne seg språk og symboler er en sosial handling. De minoritetsspråklige tilegner seg norsk språk, samt kunnskap i skolen gjennom samhandling med signifikante andre i norskspråklige miljøer, uformelle så vel som formelle, med jevnaldrende så vel som med voksne. Mona Nordgren, HiØ-2009

Pedagogiske implikasjoner Bh og skole må ta utgangspunkt i den symbolske kapital som eleven besitter når den planlegger og tilrettelegger opplæring. Vi må sørge for at barn og unge tilegner seg tilstrekkelig symbolsk kapital på norsk som grunnlag for likeverdig deltakelse i utdanning og samfunnsliv. Kunnskap og ferdigheter tilegnes gjennom språklig aktivitet og motsatt. Mona Nordgren, HiØ-2009

Kartlegging og pedagogiske tiltak Tilrettelegging for språklig og faglig læring krever først og fremst kartlegging av bakgrunnskapital Deretter arbeidsmetoder som gir barn og unge mulighet til å samhandle og samarbeide i miljøer der de kan identifisere seg med for eksempel andre jevnaldrende. Mona Nordgren, HiØ-2009

Hvordan skape likeverdig mestringsmuligheter? Likeverdig behandling er å gi barn, unge og voksne anerkjennelse ved å akseptere den kapital han eller hun bringer med seg…….. samt synliggjøre denne gjennom holdninger og pedagogiske tiltak. Mona Nordgren, HiØ-2009

Didaktisk refleksjon og planlegging krever kunnskap om: Tospråklig utvikling og tospråklighet/flerspråklighet Andrespråktilegnelse Kulturforståelse Læring i en tospråklig/flerspråklig situasjon Pedagogiske metoder Elevkunnskap generelt. Mona Nordgren, HiØ-2009

Den didaktiske relasjonsmodell som grunnlag for undervisningsplanlegging Modellens styrke er at de fleste forhold som gjelder undervisning og læring er med. En kritisk analyse kan innebære en kritisk og analytisk gjennomgang av læreplanen, gjennomføring av undervisningen og vurderingen av denne, samt justeringer ut fra didaktiske sammenhenger. Modellen gir mulighet for et nyansert bilde av styrke og svakheter eller problemer i tilknytning til den aktuelle læringsaktiviteten Tar utgangspunkt i aktørperspektivet og skaper reelle muligheter for utdanning til dannelse.