Høgskolen i Halden Onsdag 6.mars 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Kari Pape Den gode assistenten
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skole – hjem samarbeid.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Mestring.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Velkommen til klasse- foreldrene
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kjennetegn og følgevansker
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Framtida nå – les og forstå!
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lyshovden Oppveksttun!
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lese- og skrivevansker
Velkommen til foreldremøte i 2d
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Halden Onsdag 6.mars 2008

Dysleksivennlig skole Hva skal til for å fortjene en slik betegnelse?

Hva er dysleksi? Dysleksi er en spesiell form for lese- og skrivevansker som er forbundet med en svikt i det fonologiske systemet. Selve ordet dysleksi er sammensatt av ordene "dys" og "lexia" og betyr rett oversatt "vansker med ord". Dysleksi rammer uavhengig av evnenivå

Karakteristiske vansker for elever med dysleksi I Arbeidsminne Korttidsminne Lagringsminne Gjenkjenning Gjengivelse reproduksjon

Andre vanlige vansker II Gruppering/Kategorisering Likheter/Ulikheter Håndskrift/ finmotorikk Også samgang med grovmotoriske vansker

Problemer med å forstå språk Begrepsgrenser Ordforrådet

Samgang med andre vansker Spesifikke språkvansker ADHD og ADD Asperger Allergi For tidlig fødte barn

Tilleggsvansker hos elever som ikke får hjelp Lav selvtillit Angst Depresjoner Konsentrasjonsproblemer

Forutsetninger for motivasjon Forventninger om å få til (selvtillit) Opplevelse av mening (indre motivasjon) Forutsigbarhet (trygghet) Kontroll (medbestemmelse) Støtte i læringsprosessen (felles mestring) Positiv attribusjon (egen bekreftelse) Tilbakemeldinger (konkrete bekreftelser) Vigdis Refsahl, Bredtvet kompetansesenter, 2006

Selvbilde og selvtillit Forenklet modell Seg selv Ytre forhold Kontroll Innsats og strategier Arbeidssituasjonen Ikke kontroll Evner Flaks/uflaks Indre forstyrrelse Oppgaven Lærer Ytre forstyrrelser Selvbilde og selvtillit Elevene har gjerne et sammensatt syn på seg selv, ved at de vet om ting de er flinke til, og ting de ikke er så flinke til. Områder som omfatter skolen, beskrives gjerne som akademisk selvtillit. Vi kan styrke den akademiske selvtilliten gjennom å tydeliggjøre og forsterke positive måter å attribuere på. Målet er at elevene i størst mulig grad lærer hvordan de selv kan påvirke sitt eget læringsutbytte, gjennom innsats og bevisst strategibruk. Det kan gjøres gjennom samtaler og ved bruk av logg eller mappevurdering. Prosessen teller like mye, og noen ganger mer, enn produktet. Prestasjons- eller læringsorientering Elever forholder seg ulikt til utfordringer de møter i skolen, ut fra den verdi aktiviteten har for eleven (indre motivasjon) og den selvtillit eleven har i forhold til utfordringen. Noen elever er også gjerne mer prestasjonsorienterte eller konkurranseinnstilte enn andre. Man skiller gjerne mellom å være læringsorientert eller prestasjonsorientert i skolesammenheng. Dersom en elev i utgangspunktet er prestasjonsorientert, men har samtidig lav selvtillit i forhold det som skal gjøres, vil dette kunne føre til prestasjonsangst, vegring, lav innsats eller negativ atferd. Fokus på handlinger som fører til læring blir viktig. Gjennom samarbeid med eleven, og ved å fokusere på prosess, løsningsforsøk og nye måter å gjøre ting på, kan det være mulig å styrke elevens mestringsopplelser, selv om resultatet ikke er perfekt med en gang. En elev skal utvikle seg ut fra egne forutsetninger, framfor å prestere for andre. Vigdis Refsahl, Bredtvet kompetansesenter, 2006 vigdis Refsahl Bredtvet kompetansesenter 2006

Hvor mange har lesevansker? 20% av dem mellom 16 – 20 år 40% av de som har status som arbeidssøkere 43% av ikke vestlige innvandrere 50% av de som er på ulike trygdeordninger 53% av hjemmeværende 23% av de yrkesaktive all undersøkelsen 2005 Gabrielsen

Hvorfor startet Dysleksiforbundet prosjekt ”Dysleksivennlig skole? Ønsket å dreie fokus fra hva som ikke bra til hva som kan gjøres for at en skole skal bli en god skole for dyslektikere Vi mener at det er nødvendig både å ta i bruk fagkunnskap og brukererfaringer for å klare å skape en ” Dysleksivennlig skole”.Ønsker å ”svanestemple” skoler som opp-fyller de kriteriene prosjektet munnet ut i

Kriterier for en ”Dysleksivennlig skole” Skolen må ha en handlingsplan for arbeidet med lese- og skrivevansker Det utarbeides individuelle tilpassete planer for elevene Skolen arbeider systematisk med tilrettelegging av lekser Læreren har kunnskap om dysleksi og skaper en trygg læringssituasjon Klasserommet er dysleksivennlig Godt skole/hjemsamarbeid Skolen satser på IKT som en viktig del av tilrettleggingen for elevene med lese- og skrivevansker

Skolen må ha en handlingsplan Skolens ledelse setter et krav til et samlet lærerkollegium om tilfredsstillende undervisning av elever med lese- og skrivevansker Skolen har en plan for systematisk kompetanseoppbygging og vedlikehold av kompetanse Av handlingsplanen framgår det når elevene skal kartlegges/testes Skolen har et registreringssystem som viser leseferdigheten hos alle elevene Skolen kartlegger alle elevenes leseferdighet minst en gang i året. Skolen setter inn tiltak for de elevene som har lesevansker

Skolen må ha en handlingsplan II Skolen arbeider systematisk med evaluering av tiltak Skolen vet at spesifikke vansker krever spesifikke tiltak Akseptering av ulikhet innebærer systematisk fokus på varierte metoder og tiltak Skolens handlingsplan for lese- og skrivevansker drøftes med de tillitsvalget, med foreldrearbeidsutvalget og med elevrådet Skolens systematiske arbeid med lese- og skrivevansker, resulterer i at skolen gir elever med lese- og skrivevansker tilpasset undervisning

ITP for elevene På en ”Dysleksivennlig skole utarbeides det individuelle opplæringsplaner for alle elever med lese- og skrivevansker uavhengig om de har et enkeltvedtak eller ikke Planen inneholder konkrete mål og det går klart fram hvordan eleven skal kunne nå dette målet Minst to elevsamtaler hvert år Hvis eleven ikke opplever mestring eller hvis foreldrene er svært engstelige, bør det gjennomføres elevsamtaler en gang i måneden

Dysleksivennlig lærer Nulltoleranse for mangelfullt læringsutbytte Stiller krav til egen metodikk Stiller krav til eleven Skaper et trygt læringsmiljø- elevene slipper å sitte å grue seg for å lese høyt – høytlesing skjer bare etter avtale med eleven. Skaper trygghet rundt den enkeltes deltagelse – blir enig med eleven når han/hun er klar til å svare etc.

Dysleksivennlig lærer II Starter timen med å forklare hva som skal læres og hvordan klassen skal jobbe Bruker korte setninger Gjentar viktige utsagn Forklarer nye ord/begreper Forklarer ting på flere måter Sjekker forståelse ved å få eleven til å gjenfortelle Hjelper eleven med å få struktur på hverdagen sin Lærer eleven studieteknikker Oppmuntrer til å bruke data. Er ikke redd for å kompensere tidlig Bruker systematisk retting. Fokuserer på en og en feiltype av gangen

Ulike innlæringskanaler Hvordan lærer eleven? Viktig å bevisstgjøre eleven på sterke sider VAKT Visuell Auditiv Kinestetisk Taktil

Lesestrategier Tekstutforming –tekstgranskning – lesing av fag Studium av innholdsfortegnelsen Oversikt - hva er del og hva er helhet Overskrifter – kapitteloverskrifter Nøkkelbegrepene Fagterminologi Uthevet eller markerte ord Illustrasjoner Bilder Tegninger elevproduserte Grafiske framstillinger tabeller

Mer om lese/læringsstrategier Spørsmål til teksten før lesingen begynner Hva tror jeg teksten handler om Hva vet jeg om dette fra før Arbeidsmåter under lesningen Tankekart bygges opp Venndiagram lages ved sammenligningsoppgaver Hjelpetegninger eller tegneserier lages til teksten

VØSLE skjema Vet Ønsker å lære Slik vil jeg arbeide Lærte Evaluering

Memoteknikker Forbokstav regler( ROGGBIF) Rim( right-tight) Assosisjonslovene( nærhet i tid, likhet/kontrast, tone, farge lyd, lukt)

Skriving Bygg opp teksten ved å svare på noen grunnleggende spørsmål Hvor Når Hvem Hva Hvorfor Hvordan Svar på disse spørsmålene i hele setninger så er du i gang med skrivingen

SKRIVEHJELP Tenk! Det finnes andre måter å starte setningen på enn med Da… Like etterpå Det hadde seg slik På veien til Fra det øyeblikket Plutselig Ut av ingenting Før jeg fikk snudd meg Etterpå fulgte Så fulgte Deretter I et glimt I samme stund Neste gang Etterpå Etter noen minutter En stund etterpå Et sekund senere Minutter etter Litt etter En tid etter Til slutt Straks Senere Når Så raskt som Det var ikke lenge før Akkurat da For øyeblikket Om et øye blikk Ved lyden av I begynnelsen Den kvelden Senere den kvelden Neste dag Ikke før

Dysleksivennlig klasserom Elever med lese- og skrivevansker bør sitte ved siden motiverte elever som kan gjenta lærerens instruksjoner Det er rolig i klasserommet Det er lett å finne informasjon i klasserommet – timeplanen er godt synlig, leksene slås opp på samme sted hele tiden. Rommet er organisert på en måte som understøtter dyslektikerens behov for repetisjon og varierte innlæringsmetoder Læreren kan for eksempel henge opp vanskelige ord slik at elevene får visuell støtte

Godt skole/hjem samarbeid Forholdet mellom skole/hjem er basert på gjensidig respekt og tillit Foreldres engstelse tas på alvor Foreldre sees på som en ressurs Jevnlige møter mellom hjem/skole – for elever som strever, kan en gang i måneden være naturlig Skolen arrangerer kurs for foresatte innen for dysleksirelaterte tema. Skolen legger til rette for kontakt mellom foresatte til elever med lese- og skrivevansker Skolen formidler kontakt til den lokale dysleksiforeningen

Hjem/skolesamarbeid Bli enig med hjemmet hvor mye og hva slags lekser eleven skal ha Elever har rett på tilpasset undervisning, de har rett på tilpassede lekser også

Leksedikt Far hjelper meg med leksene - enda det er vanskelig nok for meg å greie dem alene

Ulike typer lekser Paratkunnskap (utennattlæring) alfabetet,gangetabellen Ferdigheter Lesing Skriving Fortelling - snakking – foredrag Regning Data Informasjonskunnskap Samfunnskunnskap Norsk Engelsk Naturfag

Lekseregler I Du skal svare vennlig på alle barnets spørsmål og så de dumme! Du skal snakke, svare og fortelle i korte setninger! Ta pauser! Du skal ikke alltid gjenta det du sier –barnet har hørt det Hvis leksene er en pest og en plage og barnet ikke får det til – da er det bedre barnet får slippe, til skole/hjem har kommet fram til mer tilpassede oppgaver/ måter å jobbe på

Den digitale kløften En av tre over 50 år bruker aldri PC 3% av befolkningen over 67 år bruker internett på en gjennomsnittsdag 15% av husstander med skoleelever har ikke tilgang til internett Over halvparten av skole Norge har mer enn 7 elever pr PC

IKT som del av den tilrettelagte undervisningen Skolen har kunnskap om de hjelpemidlene som finnes Skolen hjelper de elevene som trenger det til å bruke IKT- både pedagogiske og kompensatoriske hjelpemidler I gode øvingsbaserte programmer er det mulighet for å tilpasse og lage oppgaver i forhold til den enkeltes vansker og behov På en dysleksivennlig skole er ikke lærerne redde for å kompensere for tidlig

IKT bruk og suksessfaktorer God utredning om behov for utstyr og programvare Aktiv deltagelse av lærere, PPT og foreldre Gode rutiner for opplæring Forankring i den individuelle planen Rutiner for overgang mellom skoleslag og når lærer slutter Ansvarsforankring for tiltak på skolen Rutiner for oppdatering av programvare og utstyr Gode samrarbeidsrutiner Skogseth, H ( 2002)

Presentasjon Powerpoint Kombinasjon av tekst og bilder Klipp og lim Hente og bruke stoff fra internett Bruke talesyntesen til å lese opp oppgaven

IKT som hjelpemiddel til lekser Opplæring i bruk av lydbøker på en effektiv måte Ved å bruk syntetisk tale kombinert med en scannerpenn kan eleven lage sine egne lydfiler til MP3 spilleren og øve til prøver etc. Hvis det er vanskelig å skrive – husk at Powerpoint presentasjoner kan være et godt alternativ til lengre tekster

Suksessfaktorer Struktur Kunnskap Respekt Deltagelse

Resilience Motstandsdyktighet

Kjennetegn ved skolesystemer som fremmer motstandsdyktighet I Omsorg og støtte Anerkjenne framfor å korrigere Modellerer empati og medfølelse Viser respekt for den enkelte Bruker humor Viser interesse Legger til rette for at elever støtter/ lærer andre elever Bonnie benard West Ed 2004

II Skolen har høye forventninger Modellerer og lærer at feil er muligheter for læring Fokuserer på hele eleven( kognitive, sosiale, følelsesmessige, fysiske) Har en - ingen unnskyldninger, gi aldri opp -filosofi Utfordrer og støtter Forbinder læring med elevens interesser, sterke sider, erfaringer, drømmer og mål Hjelper elevene med å gjenskape selvbilde sitt fra jeg er i faresonen til jeg er lovende

Skolen III deltagelse Praktiserer likhet og inkludering Legger til rette for at den enkelte elev skal kunne klare å planlegge Gir alle elevene meningsfulle roller og ansvar Bruker gruppeprosesser og samarbeidslæring Legger til rette for at elever hjelper hverandre Har jevnlige klassemøter