Pedagogisk utviklingsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Kompetente barn og unge
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Mål og læring hos elever
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Veiledningspedagogikk
Individuell fagtekst fra praksis.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kompetanse for mangfold
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Pedagogisk dokumentasjon
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk utviklingsarbeid Vårt tema: Pedagogisk utviklingsarbeid

Disposisjon Hva er ped. utviklingsarbeid Innledning 4 viktige momenter til hjelp Forskjell fra aksjonslæring og –forskning?

Innledning: Forsknings- og/eller utviklingsarbeid Å se forskjell på forsknings- og utviklingsarbeid Forskningsarbeid: ”…har som mål å finne ny viten” (Foss, Hyrve, Klages,Sataøen, 1998. s. 42) Utviklingsarbeid: …”å anvende den kunnskapen vi allerede har for å prøve og forandre, dvs forbedre praksis” (Foss, Hyrve, Klages,Sataøen, 1998. s. 42) Den kunnskapen vi allerede har: Flere dimensjoner: Har Får/tilegner oss Sitter igjen med til slutt

U på forskjellige områder Organisasjon Personal Økonomi Pedagogikk: vårt område

Oppgave: individuell Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! Hva kan jeg? Læreplan. Hva ønsker jeg å lære? Refleksjon over tema Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Hva jeg tror undervis- ningen vil inneholde i dag. Før opp noen punkter

Oppgave Hva er forskjellen på pedagogisk utviklingsarbeid og aksjonsforskning/aksjonslæring?

4 viktige momenter til hjelp Hva er pedagogisk utviklingsarbeid? Arbeidsmetoder i pedagogisk utviklingsarbeid Organisering av pedagogisk utviklingsarbeid Dokumentasjon og publisering av pedagogisk utviklingsarbeid

1. Pedagogisk utviklingsarbeid Vi endrer praksis: Men tar utgagnspunkt i teorien Pedagogikk: Læren om oppdragelse, læring og fostring Didaktikk: undervisningslære Den didaktiske relasjonsmodellen Samtidig endrer vi ofte våre verdier holdninger atferd. Dette er i dypeste forstand: personlig utvikling: endring av oss selv

2. Metoder: Å ha en overordnet strategi for hvordan vi skal arbeide: Prosess med faser: nyttig inndeling Her og nå? Hva vil vi? Hvordan komme dit? Forskningsmetoder: finne ut av noe!

Prosess med faser Her og nå: Hva vil vi? Evaluering Analyse: hvor er vi? Litteratur Hva vil vi? Drøfting Refleksjon Problemformulering Sluttmål Prosessmål Hvordan kommer dit? Planlegging Handling/iverksetting Evaluering Underveis og til slutt Litteratur

3. Organisering,dvs. styring av prosjektet Modell fra prosjektorganisering (utviklingsprosjekt) Styringsgruppe Utviklingsgruppen (prosjektgruppen) Felles drøftingsmøter Milepelplan Logger

4. Dokumentasjon Rapport: skriftlig Publisering: framlegg og eksamen

Info: Hva vi finner i pensumlitteraturen Innhold Kvalitet i pedagogisk arbeid Kommunikasjon (kap. 2) Handling (kap. 3) Prosesser: undervisning (kap. 4) Prosesser: veiledning (kap 5) Relasjonell handlingskompetanse (kap. 6) Arbeidsmetode Her og nå Innhenting av kunnskap og analyse Pedagogisk feltforskning (kap. 9) Hva vil vi? (se kvalitet i ped. arb.) Drøfting Refleksjon Målsetting: Sluttmål eller Prosessmål Hvordan komme dit? Planlegging Rapport/publisering Skriveprosessen i kvalitativ forskning (kap. 10)