SOSIALISERING Oppdragelse: En betegnelse på forming av

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Normer, verdier og holdninger
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Sosiologi i barnehagen
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
7. Motivasjon i organisasjoner
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
1 Jeg og samfunnet.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
"God bagasje på livets reise."
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BARNAS BARNEVERN 2020.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004
Transaksjonsmodellen
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Avd. for helseopplysning - SiA
Lekens egenverdi.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kunnskap om dagens ungdom
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
7. Motivasjon i organisasjoner
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SOSIALISERING Oppdragelse: En betegnelse på forming av barn til samfunnsmennesker Sosialisering: Omfatter både den målrettede og den ikke-målrettede påvirkningen av individet Sosialiseringsprosessen - livslang - tosidig Magne Jensen 2008

Sosialisering MÅL FOR SOSIALISERINGEN: Mennesker skal lære å leve sammen som medlemmer av en gruppe.  Dekke grunnleggende behov på akseptable og hensiktsmessige måter Kontrollere aggresjon Mestre de fysiske forholdene i miljøet Utføre bestemte ferdigheter Oppføre seg i tråd med samfunnets moralske verdier Forberede framtiden Fungere både som enkeltmenneske og som medlem av grupper Magne Jensen 2008

Sosialisering Primærsosialisering Den første og mest gjennomgripende oppdragelsen og påvirkningen som påvirker personligheten / former hele mennesket Sekundærsosialisering Senere påvirkningsprosesser som bygger på den primære. Formålet med sekundær sosialisering er å styre individet inn i nye roller og funksjoner. Ulike tradisjoner og verdier i ulike kulturer Magne Jensen 2008

Sosialisering Det er stadig endringer i samfunnet og dermed endringer i sosialiseringsmønsteret Sosialiseringsinstans: Sosial påvirkningskilde Formell: Foreldre, barnehage, skole Uformell: Jevnaldrende, massemedia, reklame Den viktigste sosialiseringsinstansen er foreldrene og familien     Skole og barnehage er også viktige sosialiseringsinstanser      ”Den skjulte læreplan”       Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Venner og jevnaldrende er med på å gi impulser til barnets atferdsmessige og kunnskapsmessige repertoar. Massemedia: Integrert del av jevnalderkulturen. Utdanning :Det er vanligere å ta høyere utdanning. Arbeidslivet er også sterkt sosialiserende/oppdragende Ofte kan det å komme seg i jobb bety en resosialsering i forhold til arbeidsrytme og livsstil fra skole- og studietida. Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Formelle sosialiseringsagenter: Personer eller institusjoner som av samfunnet er tildelt et formelt mandat for sosialisering/opplæring av barn og unge Uformelle sosialiseringsagenter: Personer eller inst. som i praksis fungerer som agenter men som ikke er tildelt eller selv godtar et slikt mandat. Arena: ”Møteplass” (f.eks. hjemmet) Setting: Samhandlingen på møteplassen. Magne Jensen 2008

Utviklingsøkologi Økologisk tilnærmingsmåte: Barnet er en dagpendler mellom ulike miljøer. Det har tilhørighet flere steder samtidig. Å studere barn i sin naturlige miljø- se på kvalitative sider av konteksten - lage teorier om hvordan de oppleves for barn Stikkord: Samspill og ringvirkninger. Magne Jensen 2008

URIE BRONFENBRENNER Barns utvikling må sees i en helhetlig sammenheng Oppvekstmiljø+ biologiske faktorer + psykologisk utvikling Magne Jensen 2008

URIE BRONFENBRENNER Barn tilhører mange grupper- har tilhørighet på mange steder De påvirkes og får impulser, men må allikevel være den hele personen Hva gjør det med barn at de hele tiden får motstridende budskap og møter ulike holdninger? Magne Jensen 2008

URIE BRONFENBRENNER Vi kan ikke bare studere barn i forhold til de ulike miljøene de ferdes i- men også de ulike miljøenes forhold til hverandre Magne Jensen 2008

URIE BRONFENBRENNER Magne Jensen 2008 Makronivå Eksonivå Mesonivå Mikronivå Magne Jensen 2008

Mikronivå De feltene som personen er direkte involvert i Familie Skole Nabolag Jevnaldringsgruppe Disse komponentene i nærmiljø utgjør et nettverk av relasjoner som barnet er en del av Magne Jensen 2008

Mesonivå Dette handler om å studere flere nærmiljøer samtidig for å få frem samspillet mellom dem. Å analysere mesonivå er å studere hvordan det som hender i en situasjon, virker inn på det som skjer i en annen situasjon, og hvordan endringer i et miljø også fører til endringer i et annet miljø. Magne Jensen 2008

Arbeidslivets ordninger Kommunale tilbud Eksosystemet Dette systemet omfatter samfunnskonstellasjoner som virker inn på barnet, men som det ikke er direkte involvert i. Arbeidslivets ordninger Kommunale tilbud De formelle og uformelle samfunnsinstitusjoner som opererer på lokalnivå, og som griper inn i den enkeltes verden, enten direkte eller indirekte. Magne Jensen 2008

Makrosystemet Overbygning på samfunnsnivå som påvirker mikrosystemene. De lavere nivåene er konkrete manifestasjoner av disse. Økonomiske system Sosial og helsevesen Utdanningssystem Rettsvesen Politisk system Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Uansett hvilken teori en støtter seg til, vil det alltid være til stede et element av spenning mellom ytre miljøpåvirkning og individuelle utviklingsprosesser. En må ha samfunns og individperspektiv i fokus samtidig. Vi kan betrakte sosialisering som en interaksjonsprosess der samfunnet overtar individet og individet overtar samfunnet Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Hva bestemmer barneoppdragelsen? Foreldrene har hovedansvaret. I lovverket for skolen står det at skolen skal hjelpe til. Oppdragelsen får lett preg av autoritære påbud, inkonsekvent håndheving av dem, ofte blandet med la det skure holdning. Skal man bry seg med andres barn? Å ha barn og ungdom i huset kan virke vel så oppdragene på de voksne som på barna Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Problemet er ikke tid til samvær med barna, men å ha meningsfylte oppgaver til barna Nye typer familier – Storfamilien Kjernefamilien er fortsatt den vanligste familieformen Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Forklaringen på at skilsmisser utgjør en risiko kan kort oppsummeres i tre kategorier: 1) tap av sosiale og økonomiske ressurser 2) Vekt på alle forandringen og det sosiale stresset barnet opplever som kan bidra til negativ utvikling. 3) knyttet til selve familiemønsteret Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Barn som tidligere var viktig arbeidshjelp for foreldrene, er i dag blitt objekt for følelser. Feilen er at vi kan komme til å tro at følelser er nok. Bare vi er nok sammen med barna og gir dem varme, blir det bra, nesten uansett om vi har noe meningsfylt og målrettet å sysselsette dem med eller ikke Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Barnet i sentrum: 1930 nytt syn på barnet: En skulle se verden fra barnets synsvinkel. Idealet var det lykkelige barnet, omgitt av kjærlighet og forståelse. Vekten på barnets indre liv og psykiske behov, munner ut i behovet for følelsesmessig kontakt.   Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Selvopptatthet og forbruk: Den narsissistiske kultur. – en selvopptatt og selvnytende person, og det går ikke godt med vedkommende. Den narsissistiske selvopptattheten får godt følge av den gamle borgelige individualismen. Kan oppdragelse i hjem og institusjoner stå i en konfliktforhold? Magne Jensen 2008

SOSIALISERING BARN OG BARNEKULTUR ET produkt av vår tid? Barnekultur handler om barns deltakelse, da forstått som egen selvstendig utfoldelse på egne premisser Magne Jensen 2008

TREKK VED DEN MODERNE BARNDOMMEN 1.      Barndommen mer og mer institusjonalisert 2.      Teknologisering av barns hverdagsliv. 3.      Kommersialisering 4.      Av-tradisjonalisering av barndommen. 5.      Differensiering: ulike mikrosystemer hver dag. 6.      Barndommen politiseres.  Politiske vedtak/ tiltak setter rammer for barndommen. Magne Jensen 2008

SOSIALISERING BARN OG UNGES FRITIDSSYSLER: Det er vanlig å skille mellom organisert fritid, uformell fritid og kommersiell fritid Norske ungdommer er svært aktive på fritiden sin Det er også sterke lokale verdier og preferanser som spiller inn i utformingen av barn og unges fritid. Hva lærer barna av hverandre? Barna har usynlige regler for hva som går an og ikke dem imellom Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Gutter  leker i store grupper som er hierarkisk ordnet med leder og rangorden. Gutter får status gjennom aktiviteter eller prestasjoner. Jenters struktur er den karakteristiske dyaden- to og to henger sammen Et ytre kjennetegn på vår tids barne- og ungdomskultur er segregering av aldersgruppene. Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Fra demokratisk dannelse til kompetanseutvikling: Deltakelse i fritidsaktiviteter: Personlig utbytte framfor sosialt fellesskap Den moderne fritida kan karakteriseres ved fire kjennetegn: Privatisering (tv – video) Individualisering (skape sin egen identitet) kommersialisering (reklamens makt) Passivisering (organisering og overvåking) Magne Jensen 2008

SOSIALISERING UNGDOMSKULTUR OG MODERNITET: Siden skolegangen er blitt lengre er ungdomstiden også forlenget Ungdomstida: En tid da en løsriver seg, ofte ikke uten konflikt Ungdomstida uten verdi? Magne Jensen 2008

SOSIALISERING Bronfenbrenner representerer en slik negativ holdning til ungdomskulturen Den tyske ungdomsforskeren Thomas Ziehe er blant dem som ikke deler den pessimistiske oppfatningen av ungdomskulturen. De unge lever under forhold som han kaller kulturell frisetting. Magne Jensen 2008