Praksislærermøte GLSM-praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Åsmund Sollien Schau og
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Egenproduserte læremidler
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Borre ungdomsskole
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Tidlig innsats i matematikk
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Velkommen til foreldremøte!
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Regn med Meldal Kompetansesenter: Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen Et toårig samarbeidsprosjekt med Ingvild M. Stedøy Johansen og May Renate.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Velkommen til foreldremøte
Glede gjennom mestring
REalfagskommune!.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Engebråtenmodellen.
Velkommen til 2. klasse Siri.
Utskrift av presentasjonen:

Praksislærermøte GLSM-praksis

Møtets gang Informasjon om: Oversikt over praksisgrupper GLSM Innhold og organisering av praksis i uke 38 Oversikt over praksisgrupper Informasjon om vurderingsrapport Møte med studentene kl. 14.30

Hva er GLSM? Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring Startet høsten 2004 Gjennomføres for siste gang Målet med faget er å sikre at alle allmennlærerstudenter skal få likt grunnlag i forhold til den grunnleggende opplæringen. I emnebeskrivelsen står det at studentene skal ”styrke sitt faglige og didaktiske grunnlag for å gjennomføre grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring…” Etter innføring av Kunnskapsløftet er det jo også fokus på grunnleggende ferdigheter i alle fag.

Tre målområder Arbeid med begreper og ordforråd Arbeid med lesing, skriving og matematikk i og på tvers av fag Organisering og samarbeid

Emner i norskdelen Hvordan lærer barn tegn og tegnsystemer? ABC-verk (bruk og vurdering) Eventyr og bildebøker Begrepsutvikling/ norsk som 2. språk Lesestrategier Leseutviklingsfaser Skriveutviklingsfaser Leseopplæringsmetoder Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutforming Bruk og vurdering av digitale læringsressurser IKT i lese- og skriveopplæringen

Emner i matematikkdelen Arbeidsmåter, matematisk kompetanse og Kunnskapsløftet med kompetansemål og grunnleggende ferdigheter Tallbegrepet Matematikkverksted med tallaktiviteter Problemløsing Målinger Geometrien i begynneropplæringen Matematikkverksted med geometriaktiviteter Språk og matematikk Regnefortelling De fire regneartene 

GLSM-praksisen Uke 38 Praksis i 1. eller 2. klasse Studenter som har ordinær praksis i ungdomsskolen, vil bli flyttet til en barneskole denne uken.

Praksisgruppene i GLSM-praksis i uke 38 Ordinære praksisskoler med praksis i 1. eller 2. trinn: Folkvang (2. trinn) , Bergenhus (2. trinn) Ordinære praksisskoler i 2AU som flytter studentgruppen til 1. og/eller 2. trinn: Folkvang (1. trinn), Berg (1. trinn), Varteig, Kurland (2. trinn), Hannestad (1. trinn), Alvimhaugen, Kjølberg (2 grupper på 2. trinn) Barneskoler som ”tar over” studenter som skal ha hovedpraksis på ungdomsskoler: Strupe u Øberg 1. trinn Kruseløkka Ekholt 2. trinn Tindlund u Gimle 1. trinn Kråkerøy u Rød 2. trinn Gressvik Trosvik 2. trinn Borge Spetalen 2. trinn

Forventninger til praksis Vi ønsker at studentene skal: være aktive, deltakende, observerende, nysgjerrige og utforskende i GLSM-praksisen samle erfaringer fra 1. og 2. trinn som kan komme til nytte videre i GLSM-opplæringen forsøke å sette konkrete ord på det de opplever i praksis sammen med medstudenter og øvingslæreren Vi ønsker at øvingslærerne bør hvis mulig: drøfte, vurdere, forklare og samtale om de ulike undervisningssituasjonene synliggjøre hvordan læring hos elevene også foregår i de mer hverdagslige aktivitetene på skolen bidra med tanker/ideer ifht arbeidskravet Hva er aktuelt å skrive om ifht det som skjer i klassen den aktuelle praksisuka? samtale med studentene om det ABC-verket som brukes ifht den aktuelle elevgruppa (benyttes i GLSM-undervisning)

Arbeidskrav Knyttet til GLSM-praksisen Før praksis leveres en problemstilling som skal godkjennes (frist 9.sep.) Etter praksis skrives en individuell rapport (frist 11. okt.)

Eksempler på emner til rapportskriving i lese – og skrivedelen Begrepsinnlæring Tospråklighet Tegning i begynneropplæringen Bokstavinnlæring Skriveutvikling Leseutvikling Lesestrategier Leseopplæringsmetoder Bruk av IKT i klasserommet/digitale læringsressurser

Eksempler på emner til rapportskriving i matematikkdelen Om elevers tallforståelse Vektlegging av begreper i matematikk Begynnende addisjon og subtraksjon Differensiering i matematikk Læring av tallsymboler Praktiske arbeidsmetoder Bruk av ulike arbeidsmåter

Foreløpige problemstillinger i norsk Hvilke metoder brukes i forbindelse med leseopplæringen? Hvilke arbeidsmetoder benytter læreren i skriveopplæringen? Hvordan brukes lek som pedagogisk måte for å lære bokstavene i 1.klasse? (2) Hvordan foregår innlæringen av bokstaver? (5) I hvor stor grad benytter læreren seg av lek, spill eller tegning i norskundervisningen, og hvordan påvirker dette elevene i 2. klasse? Hvordan tilrettelegges norskundervisningen for tospråklige elever i 1.klasse?

Foreløpige problemstillinger i matematikk Hvordan legger læreren opp undervisningen for å lette overgangen mellom den uformelle og den formelle matematikken? (2) Hvilke arbeidsmåter benytter læreren seg ved innlæringen av tall(-forståelse)? (6) Hvilke arbeidsmåter blir benyttet i innlæringen av matematikk? (4) Hvilke læringsstrategier blir brukt i 2. klasse ved innlæringen av matematikk? Hvordan gjennomføres tilpasset opplæring i matematikk? (5) Hvordan bruker elevene forskjellige arbeidsmåter i matematikkopplæringen for å nå fram til alle elevene? Hvordan blir matematikkundervisningen i 2. klasse tilpasset marginalelevene?

Fortsetter… Hvordan blir sang, lek og tegning brukt i undervisningen i matematikk? (6) Hvordan blir lek eller spill brukt i undervisningen i 2.klasse? På hvilken måte får elevene i 2.klasse tilpasset undervisningen ved bruk av matematikkverksted? (2) Hvordan foregår den begynnende matematikkopplæringen i 1.klasse? På hvilken måte bruker læreren konkreter til å lære elevene om addisjon og subtraksjon? (3) Hvordan formidler læreren subtraksjon og addisjon i undervisningen? (2) Hvilke praktiske arbeidsmetoder brukes i 2.klasse for å fremme elevenes tallforståelse? (2)

Felles problemstilling Hvordan blir lek benyttet i undervisningen? (2)

Eksempler på metoder Undersøkelse Observasjon Intervju Samtale (formell/uformell) Undervisning Test/kartlegging

Hjemmesiden til 2 AU http://www.fag.hiof.no/lu/au/09halm/index.htm På hjemmesiden til 2AU er GLSM oppdatert

Vurderings- rapporten for praksis-gruppa Grupperapporten sendes på e-post til: praksis-au@hiof.no (sendes innen uke 40) Merk e-posten: Skolens navn + GLSM

1. klasse i Malawi 1. klasse i Kosova 1.klasse i Norge GLSM i praksis