Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Egenproduserte læremidler

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Egenproduserte læremidler"— Utskrift av presentasjonen:

1 Egenproduserte læremidler
Læremiddelkunnskap i Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) 2008

2 Læringsmål Studiet skal gi studentene kunnskap og innsikt
som gjør dem i stand til å kunne vurdere ulike læreverk og andre læremidler på grunnlag av faglig kunnskap og innsikt HiNT 2008

3 Oppgave Lag et læremiddel som skal fremme elevenes
ferdigheter i lesing/skriving på småskoletrinnet. Gjør greie for hensikten med og bruken av produktet. eller Lag et matematikkspill. Spillet skal kunne brukes på småskoletrinnet. Gjør greie for hensikten med spillet og hvordan det kan brukes. HiNT 2008

4 Produktene HiNT 2008

5 Idé: Lene og Kristoffer
Las Vegas Multiplikasjon, addisjon. Kast en terning inn i spillbrettet. Multipliser øynene på terningen med tallet du treffer. Det gjelder å samle størst sum. Differensiere ved å addere tall og øyne bruke 1 – 3-terninger kun notere tallet man treffer. Det kan lages flere sett bunnplater til brettet, f. eks. med bokstaver. Målet kan være å samle bokstaver som danner ord. Laget som spiller til seg flest ord, vinner. Idé: Lene og Kristoffer HiNT 2008

6 Idé: Reidun, Hege, Randi Kristin og Janne
Geometri-lotto Tall, geometri, måling, areal. Kast terningen to ganger. Multipliser eller adder tallet på terningen. Den med høyest sum, kaster form- og fargeterningene. Det gjelder å få en kombinasjon som stemmer med eget brett. Lykkes man, kan man legge formen på brettet. Ei av sidene på terningen gir fritt valg. Differensiere ved å bruke 1 – 3-terninger bruke terninger med bare form og farge bruke bare fargeterning. Omrisset på formene kan markeres taktilt. Man kan regne ut arealet på figurene . Idé: Reidun, Hege, Randi Kristin og Janne HiNT 2008

7 Par i par Språklig bevissthet, forberedelse til lesing
Finn par som rimer. Kan spilles på flere måter: Memory, Svarteper, m.fl. Differensiere ved å bruke bare bilder, ikke ord læreren sier ordet, eleven finner riktig kort Bildene kan hentes fra nettet eller klippes ut av magasiner. Idé: Anette og Mads HiNT 2008

8 Mattespill Elevene lager kort med tall og regnesymbolene. Tallkortene har tallsymbol, skriveretning og mengde. Mengdene er markert som på en terning. Regnesymbolkortene har en annen bunnfarge enn tallkortene. Legg kortene med bildesiden ned. Trekk to tallkort og ett som viser regnemåte. Regn ut svaret. Differensiere ved å bruke bare addisjon bruke lave tall Ved subtraksjon kan svaret bli negativt. Samtal om dette. Idé: Monica, Ragnhild, Maria og Nina HiNT 2008

9 Kristin Fahlstrøm (høgskolelektor)
Faglærere: Kristin Fahlstrøm (høgskolelektor) Anne-Lise Sandnes Voll (høgskolelektor) Tore Heggem (førsteamanuensis) Presentasjon: Ingvild Sørensen (Daglig leder ved Læringsloftet) HiNT 2008


Laste ned ppt "Egenproduserte læremidler"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google