Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Hvordan skrive en god utredning?
Hva er en artikkel?.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Argumenterende tekster
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Kvalifiseringsoppgave – HIS2351 (Høsten 2006) Honnørliste.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Individuell fagtekst fra praksis.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Prosjekt og forskningsrapport
Informasjon om eksamen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav Om lek. Basisgruppearbeid.

Basisgruppene deler seg i halvbasisgrupper, unntatt gr. 8.

MÅL Læring og kvalifisering Fordypning i temaet Kunnskap Forberedelse/ øvelse til å skrive en individuell fagtekst til eksamen.

Pensumet knyttet til oppgaveteksten må leses Annen faglitteratur

Arbeid med oppgaveteksten Analyser oppgaveteksten Hva spørres det etter? Lag en skisse over relevant litteratur Hva slags pedagogisk utfordring ligger i oppgaveteksten? I hvilke bøker finner dere teorien? Flere bøker i litteraturlista deres tar opp teorier om lek.

Arbeid i gruppa Bruk mye tid på å: Drøfte Reflektere Diskutere

Bruk biblioteket Underveis kan det være nødvendig at gruppa deler seg i mindre grupper Oppgaver fordeles Enhver arbeider med det som er avtalt til neste gang Tid og sted (bruk gr. rommene i 2. etasje, disse kan reserveres på intranett)

Oppgaveteksten Pass på at innholdet stemmer med det det spørres etter. Problemstillinga i oppgaveteksten må svares på Hva er viktig å ha med, hva er uvesentlig for besvarelsen? Vær kritisk

Hva betyr ordet VIS i oppgaveteksten? Hva er teori og hvor finner jeg det?

Begrunnelser Faglig, det ligger innenfor faget, emne 1 Personlig (ikke privat); spesielt interessant å arbeide med Sosial relevans: praktisk betydning og relevant også for andre

Oppgavens innhold Innledning: (Bakgrunn og hensikt) Oppgavens oppbygning Hvorfor er den interessant, aktuell Kort om hvilke teorier som brukes

Hoveddel Teori, bruk bøker og kilder, Sitater bør ikke overskride 3 linjer Bruk alltid rammeplanen, temahefter, St. meld. 41 kan også være relevant. Disse er ikke teori. Men skal henvises til for å belyse teori. Egne erfaringer, men det må ikke dominere besvarelsen. Metoder og vurderinger Pedagogiske utfordringer og konsekvenser

Refleksjon og drøfting Refleksjoner Vurderinger Diskusjoner Pedagogiske utfordringer Konsekvenser Argumenter for/og/eller i mot. Drøftinger Både av teori og praksiserfaringer.

Konklusjon Skal være kort. Korte svar som gjenspeiler hovedtrekkene Svar på problemstillinga Hvis du ikke har svar: Hvorfor? Ikke nye momenter og spørsmål

Gruppearbeid Utgangspunkt er enten: - miljøorientert leketeori eller - samspillsteori Hva kan du om dette?

Utforming Skriv fullstendig oppgavetekst. Kapiteler. Bruk overskrifter underveis: Innledning Hoveddel Refleksjon og drøftinger Konklusjon/ avslutning

Grafisk utforming Times New roman, størrelse 12 pkt Linjeavstand 1,5 Marg 2,5 – 3 på begge sider Antall sider max 5. Leveres i papir.

Referanserammer Fullstendig litteraturliste. Alle bøker dere har brukt selv om dere ikke henviser direkte til disse i teksten. Røys H (2007): Pedagogikk i barnehagen. Grunnbok for førskolelærere. N.W.Damm & Søn

Henvisning til litteratur inne i fagteksten F.eks: Leken har betydning for både samfunnets og individets utvikling (Røys 2007:109) Eller: ”Leken har betydning for både samfunnets og individets utvikling” (Røys 2007:109) Enten kursiv eller ”anførselstegn”

Sitater Ikke for lange, max 3 linjer Kildehenvisning Kursiv Avsluttes med kildehenvisning Ha ikke mange sitater

Veiledning ONSDAGSGRUPPA: Uke 41, de 2 siste timene 7.10.09. + onsdag 14.10.09. Basisgr 5 – 7 får veiledning av Berit og Basisgr. 8 – 10 får veiledning av Grid. Det må gjøres avtale for veiledning på onsdag 14,10,09.For gr. 8-10 henger det liste utenfor døra på mitt kontor. (Grid Solheim) 1. underetasje, under palmehagen. Skriv basisgruppenr. og sted for veiledning. Gruppe 5– 7 gjør avtale med Berit.

veiledning Torsdagsgruppa: Uke 41, de 2 siste timene 8.10.09 + torsdag 15.10.09 Basisgrupper 1 – 2 får veiledning av Berit Basisgruppe 3 – 4 får veiledning av Grid Det må gjøres avtale om veiledning den 15.10. For gr. 3-4 henger det liste for veiledning utenfor døra til mitt kontor (Grid Solheim) i 1. underetasjen, under palmehagen, Skriv på basisgr nr og sted for veiledning. Gruppe 1-2 gjør avtale med Berit.