Vurdering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Lillehammer 25. September 2012
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Husregler.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Vurdering i matematikk
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Vurdering for læring Camilla Wiig, 26.0kt.2011.HIVE.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og undervisning
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering

Effekten av undervisningsmetoder Hvor mye huskes etter 3 uker (uten varsel): Forelesninger:4,5% Lesing: 11% Audiovisuell: 22% Demonstrasjon: 32% Gruppediskusjoner 56% Praktisk utprøving: 75% Undervise medelever i kunnskapen 82% Dochy et al. 2002 2009 Dag Sørmo

!!!! Refleksjon… Hva legger du i vurdering….? Hvordan samsvarer din oppfatning med andre? Hvordan kan vurdering foregå objektivt? Hvilke kriterier er nødvendige? 2009 Dag Sørmo

www.udir.no 2009 Dag Sørmo

2009 Dag Sørmo

Hva er vurdering? Direktoratet sier: Vurdering et virkemiddel for å nå kompetansemålene i læreplanen. har som formål å dekke ulike behov åpner for å se sammenhenger som kan gi mer informasjon om opplæringen enn den enkelte prøve og vurdering bidrar med alene. 2009 Dag Sørmo

Vurdering - begreper Formell vurdering Uformell vurdering Summativ vurdering Sluttvurdering Formativ vurdering Underveisvurdering Ipsativ vurdering evner og forutsetninger (har betydning for spes.elever etter § 5.1, i orden-oppførsel og gym.) Vurdering relatert til tilfredsstillende utbytte Integrert vurdering 2009 Dag Sørmo

Vurdering – andre begreper Normbasert vurdering Kriteriebasert vurdering Sammenhengende prøve- og vurderingssystem Gjennomgående vurdering Kvalitetsvurdering Skolebasert vurdering Virksomhetsvurdering Vurderingskultur el. vurderingspraksis? 2009 Dag Sørmo

Vurdering Hva er vurdering? To slags virkemidler: Underveisvurdering Vurdering er et virkemiddel for å nå kompetansemålene i læreplanen. To slags virkemidler: Underveisvurdering Formålet med underveisvurdering er å fremme læring og utvikling og gi grunnlag for tilpasset opplæring. Sluttvurdering Formålet med sluttvurdering er å gi informasjon om nivået til elever, lærlinger og lærekandidater ved avslutningen av opplæringen i faget. 2009 Dag Sørmo

Underveisvurdering Eleven skal bidra: Formålet med underveisvurdering er å fremme læring og utvikling og gi grunnlag for tilpasset opplæring. informasjon om elevens faglige progresjon. Skal suppleres med begrunnelse og veiledning ettes på grunnlag av den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunkt vurderingen skjer, og ut fra det som er forventet på dette tidspunktet Fra forskriftene § 3-11: ” skal brukast som ein reiskap i læreprosessen - gis løpande og systematisk og kan vere både munnleg og skriftleg innehalde grunngitt informasjon om kompetansen til eleven givast som meldingar med sikte på fagleg utvikling. minst ein gong kvart halvår rett til ein samtale med kontaktlæraren eller instruktøren om sin utvikling i forhold til kompetansemåla i faga Eleven skal bidra: Eleven … skal delta aktivt i vurderinga av eige arbeid, eigen kompetanse og eiga fagleg utvikling, 2009 Dag Sørmo

Sluttvurdering Sluttvurdering Hva er standpunktkarakter? Sluttvurdering er standpunktvurdering, eksamensvurdering Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen Hva er standpunktkarakter? Standpunktkarakteren skal ikke være noe ”gjennomsnitt” av tidligere terminkarakterer eller prøvekarakterer, men skal relateres til elevens kompetanse i faget på det tidspunktet standpunktkarakteren fastsettes skal uttrykke elevens mestring i forhold til de samlede kompetansemålene i faget kan ikke legges avgjørende vekt på en enkelt prøve. må ta utgangspunkt i et bredt vurderingsgrunnlag. Sluttvurdering – enkeltvedtak Klagerett 2009 Dag Sørmo

Direktoratet presiserer: Underveisvurdering Gjennom underveisvurderingen får lærer og elev informasjon om elevens faglige progresjon. Underveisvurdering med karakter (også terminkarakter) har på samme måte som underveisvurdering uten karakter som formål å fremme læring og utvikling. Karakterer skal derfor suppleres med begrunnelse og veiledning om hvordan eleven kan bli bedre i faget. Karakterer underveis i opplæringen skal settes på grunnlag av den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunkt vurderingen skjer, og ut fra det som er forventet på dette tidspunktet (§§ 3-7, 4-7 i forskrift til opplæringslova). 2009 Dag Sørmo

Sluttvurdering er standpunktvurdering, eksamensvurdering Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen Standpunktkarakteren skal ikke være noe ”gjennomsnitt” av tidligere terminkarakterer eller prøvekarakterer, men skal relateres til elevens kompetanse i faget på det tidspunktet standpunktkarakteren fastsettes Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til de samlede kompetansemålene i faget. …… ikke kan legges avgjørende vekt på en enkelt prøve. 2009 Dag Sørmo

Refleksjon Diskutér i gruppa: Hvilke utfordringer ser du som lærer mellom underveisvurdering og sluttvurdering? Hvilken sammenhenger ser gruppa mellom KUNNSKAP, KOMPETANSE, FERDIGHET og FORSTÅELSE? Hvilke av disse ordene er viktige for vurderingen (begrunn!) Presenter korte stikkord (resyme) fra samtalen i gruppa i plenum! 2009 Dag Sørmo

Hva er kompetanse 2009 Dag Sørmo

Karakterer Fra forskriften: Dei enkelte karaktergradene har dette innhaldet: karakteren 6 uttrykkjer at eleven har framifrå kompetanse i faget karakteren 5 uttrykkjer at eleven har mykje god kompetanse i faget karakteren 4 uttrykkjer at eleven har god kompetanse i faget karakteren 3 uttrykkjer at eleven har nokså god kompetanse i faget karakteren 2 uttrykkjer at eleven har låg kompetanse i faget karakteren 1 uttrykkjer at eleven har svært låg kompetanse i faget. framifrå mykje god god nokså god låg svært låg 2009 Dag Sørmo

Hva betyr begrepene for deg? !!!! Hva betyr begrepene for deg? framifrå mykje god god nokså god låg svært låg 2009 Dag Sørmo

Orden og oppførsel ” er knytt til i kva grad eleven opptrer i tråd med ordensreglementet til skolen. ” Orden: ”- om eleven er førebudd til opplæringa” - korleis arbeidsvanane og arbeidsinnsatsen til eleven er. - om eleven er punktleg, følgjer opp arbeid som skal gjerast, og har med nødvendig læremiddel og utstyr. ” 2009 Dag Sørmo

Case: Hvordan vil du vurdere Per? Per behersker veldig mye i matematikk. Prøver tidlig på høsten i 8.kl. har vist at han ser ut til å ligge godt over gjennomsnittet i klassen. Læreren forteller at Per plukker raskt opp ting og lærer det meste uten veldig mye øvelse. Etter kort tid kommer det klager på Per fra matte-læreren. Per er frekk og utfordrende. Han leverer ikke lekser, avbryter læreren, vandrer rundt i rommet, tegner og tusjer på pulten, har aldri med seg bøker, prater, sitter med MP3-spiller i timen, forstyrrer de andre elevene og ødelegger skolesaker som penaler og kalkulatorer. Noen av guttene synes han er litt tøff, andre er redde for ham. På neste prøve i matematikk leverer han igjen et resultat godt over gjennomsnittet. 2009 Dag Sørmo

Oppgave til case: Hva vil du legge vekt på ved vurdering av Per? …. i forhold til underveisvurdering? …. i forhold til sluttvurdering? …. i forhold til andre vurderingsaspekter? 2009 Dag Sørmo

Oppførsel ” korleis eleven oppfører seg overfor medelevar, lærarar og andre tilsette i og utanfor opplæringa. - om eleven viser omsyn og respekt for andre. - Vurderinga av orden og åtferd skal haldast åtskild frå vurderinga av eleven sin kompetanse i fag. - skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov. - Fråvær kan føre til nedsett karakter i anten orden eller i åtferd.” Kriterier: SKOLENS ORDENSREGLEMENT 2009 Dag Sørmo

!!!! Ordensreglement Hvordan tror du elevene i skolen ser sammenheng mellom reglement og orden og oppførselskarakterene? (elevens perspektiv) Hvordan ser DU sammenhengen mellom dette? (ditt perspektiv) Hva skulle du ønske var annerledes? 2009 Dag Sørmo

Om vurdering, læring og kompetanse EKSEMPLER Om vurdering, læring og kompetanse 2009 Dag Sørmo

Oppgave: Bli god på glatta! Ditt utgangspunkt: Du har ingen kjennskap til dette fra før Du har ingen erfaring Du har ingen kunnskap Du vet ikke hva bilen tåler Du vet ikke om du tåler det selv Du er redd for å dumme deg ut (mange kolleger skal se på) Petter og Henning Solberg skal godkjenne deg 2009 Dag Sørmo

Bli god på glatta! Måloppnåelse Hva er viktig for å oppnå god kompetanse i faget: Kunnskaper? Ferdigheter? Holdninger? Forståelse? 2009 Dag Sørmo

INGEN TVIL! Hva foretrekker du? Du får 3 tilbud: Begynn å øve deg litt. Etter 6 timer kommer Solberggutta med en kjøreeksamen Du får litt opplæring fra en sjåførlærer, deretter viser han deg hvordan det skal gjøres. Etterpå går du til eksamen hos rallybrødrene. Du får teoretisk opplæring, instruksjon, prøve deg selv, øve, lære å forstå krefter og grenser, jevnlig tilbakemelding fra sjåførlæreren og går opp til eksamen for rallyeventyrerne når du er klar for det. Hvilken betydning har dette for hvordan du underviser? INGEN TVIL! 2009 Dag Sørmo

Kunnskaper Forståelse Kompetanse Holdninger Ferdigheter Hva er kompetanse? Kunnskaper Forståelse Kompetanse Holdninger Ferdigheter Kilde: Roald Jensen 2009 Dag Sørmo

Kunnskaper Forståelse pedagogikk Holdninger Ferdigheter Hva er kompetanse? Kunnskaper Forståelse pedagogikk Holdninger Ferdigheter Kilde: Roald Jensen 2009 Dag Sørmo

Fyll ut ord som kjennetegner uttrykkene: Kunnskaper Ferdigheter Forståelse Holdninger 2009 Dag Sørmo

Hva sier norske elever om vurdering og veiledningen de får? Hvorfor? Elevundersøkelsen 2007-2008 sier: Hva sier norske elever om vurdering og veiledningen de får? Får du være med å bestemme hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt vurderes? 21% svarer i ingen fag. 2. Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike karakterene? 20% svarer i de fleste fag 3. Vet du hva som kreves for å nå de ulike kompetansemål som står i læreplanen? 13% svarer i de fleste fag. (11% vet ikke hva kompetansemål betyr ) 4. Spør læreren deg hvordan du selv vurderer ditt eget skolearbeid? 7% svarer i de fleste fag. 5. Forteller læreren deg hva du bør gjøre for at du skal bli bedre i fagene? 20 % svarer i de fleste fag 6. Hvor ofte forteller læreren deg hva du bør gjøre for at du skal bli bedre i fagene? 15 % svarer flere ganger i uken 7. Hvor ofte får du skriftlige tilbakemelding på innsats? 8% sier flere ganger i uken. 2009 Dag Sørmo