Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
Tekstutvikling.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Begynneropplæringen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Roman- og novelleanalyse
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Maja Michelsen Norsk november 2010
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
TIDSLINJER 1.
Essay er en skriftlig sjanger.
IKT og media i norskfaget. L97 om IKT og media i norskfaget  Fra 1.klasse skal de se video eller fjernsynsprogram  Fra 2.klasse skal de leke på datamaskin,
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Elevtekster Trinnforelesning A
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Teorier om lesing LUB
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Å lære å lese og skrive.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Lese- og skrivevansker
Studieteknikk Bison.
Prosjektoppgaven.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Å skrive noveller.
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Leseutvikling og læringsstrategier
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL.
Lesskriv 4.
Les og skriv 3.
Utskrift av presentasjonen:

Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker 04.04.2017 Barns språkutvikling Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

dflafjdkjfdgjjgødjgdkjgakdjgdkjgadkjg Hva er lesekompetanse? 04.04.2017 Lesing som avkoding x forståelse x motivasjon Lesing som ferdighet Lesing som kulturell kompetanse Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold SENDER MOTTAKER dflafjdkjfdgjjgødjgdkjgakdjgdkjgadkjg

Sjangerskjema Det var en mørk og stormfull aften 04.04.2017 Det var en mørk og stormfull aften En pølse i brød med ketchup, takk! I dag skal vi ta for oss kapittel 6, 10 og 11 i Høigård J blir litt sein:) Med dagens vektlegging av at barna sjøl skal utforske skrift på datamaskin og gjennom tekstskaping og skriftspråkstimulerende rolleleik, kan barna få et personlig forhold til skriften Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

NYE MÅTER Å LESE PÅ 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvordan vite hva som er viktig i en tekst? 04.04.2017 Lesevei = motivert rute gjennom teksten vektorer menyer, pekere, innholdsfortegnelse farger, fonter, STØRRELSE bilder, grafikk, layout , innramming plassering Maja Michelsen, HiØ

Leseutviklingsfaser Lesing av kontekst Helordslesing 04.04.2017 Lesing av kontekst Helordslesing Fonologisk lesing (indirekte vei) Ortografisk lesing (direkte vei) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Innfallsvinkler til leseopplæring 04.04.2017 Syntetisk metode Analytisk metode LTG Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Lese- og skrivevansker 04.04.2017 Årsaker kan være nedsatt hørsel hjerneskade motoriske problemer omsorgssvikt Talevansker Artikulasjonsvansker Stemmevansker Stamming Språkvansker (forståelsesproblemer) Semantiske, morfologiske, syntaktiske og pragmatiske Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Tekstmestring Muntlig sjangre: fortellingen og vitsen 04.04.2017 Muntlig sjangre: fortellingen og vitsen Fortellingsgrammatikk (jf. Labov og Waletzky) Innledning (tid, sted, personer) Hoveddel (komplikasjon, høydepunkt) Avslutning (løsning, evaluering) Samtalefortelling Egentlig og refererende fortelling Egentlig fortelling følger reglene for fortellingsgrammatikken Refererende fortelling mangler komplikasjon (og så-struktur) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold