Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker 04.04.2017 Barns språkutvikling Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
dflafjdkjfdgjjgødjgdkjgakdjgdkjgadkjg Hva er lesekompetanse? 04.04.2017 Lesing som avkoding x forståelse x motivasjon Lesing som ferdighet Lesing som kulturell kompetanse Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold SENDER MOTTAKER dflafjdkjfdgjjgødjgdkjgakdjgdkjgadkjg
Sjangerskjema Det var en mørk og stormfull aften 04.04.2017 Det var en mørk og stormfull aften En pølse i brød med ketchup, takk! I dag skal vi ta for oss kapittel 6, 10 og 11 i Høigård J blir litt sein:) Med dagens vektlegging av at barna sjøl skal utforske skrift på datamaskin og gjennom tekstskaping og skriftspråkstimulerende rolleleik, kan barna få et personlig forhold til skriften Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
NYE MÅTER Å LESE PÅ 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Hvordan vite hva som er viktig i en tekst? 04.04.2017 Lesevei = motivert rute gjennom teksten vektorer menyer, pekere, innholdsfortegnelse farger, fonter, STØRRELSE bilder, grafikk, layout , innramming plassering Maja Michelsen, HiØ
Leseutviklingsfaser Lesing av kontekst Helordslesing 04.04.2017 Lesing av kontekst Helordslesing Fonologisk lesing (indirekte vei) Ortografisk lesing (direkte vei) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Innfallsvinkler til leseopplæring 04.04.2017 Syntetisk metode Analytisk metode LTG Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Lese- og skrivevansker 04.04.2017 Årsaker kan være nedsatt hørsel hjerneskade motoriske problemer omsorgssvikt Talevansker Artikulasjonsvansker Stemmevansker Stamming Språkvansker (forståelsesproblemer) Semantiske, morfologiske, syntaktiske og pragmatiske Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Tekstmestring Muntlig sjangre: fortellingen og vitsen 04.04.2017 Muntlig sjangre: fortellingen og vitsen Fortellingsgrammatikk (jf. Labov og Waletzky) Innledning (tid, sted, personer) Hoveddel (komplikasjon, høydepunkt) Avslutning (løsning, evaluering) Samtalefortelling Egentlig og refererende fortelling Egentlig fortelling følger reglene for fortellingsgrammatikken Refererende fortelling mangler komplikasjon (og så-struktur) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold