Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL

2 Førstelektor Vigdis Alver HVL
6-åringane og språket Kva er normalt for 6-åringen – språkleg sett? Kva er utfordrande? Førstelektor Vigdis Alver HVL

3 Førstelektor Vigdis Alver HVL
Hva kan de? De snakker korrekt De kan lydene i det norske språket De kan samtale De kan fortelle om opplevelser De kan gjengi fortellinger De har mange språkerfaringer De kan leke med språket – rim- vitser De kan mellom ord De kan tolke symboler Førstelektor Vigdis Alver HVL

4 Korleis har dei lært morsmålet?
Samspel med de næraste –opplevingar og leik Namngjeving Veit at ein kan kommunisere på ulike måtar Språkhandlingar – kommunikasjonssituasjonar Lyttar – tar etter -lagrar - snakkar sjølv Førstelektor Vigdis Alver HVL

5 Førstelektor Vigdis Alver HVL
Roger Säljö (2001) «Den formen for kommunikasjon som foregår i skolen, er sterkt orientert mot skriftlige måter å forholde seg til omverden på. Noe forenklet kan man si at man heller snakker om verden enn handler i den» Førstelektor Vigdis Alver HVL

6 Omgrepa blir meir abstrakte
Førstehandsopplevingar Andrehandsopplevingar – å lære gjennom tankar Førstelektor Vigdis Alver HVL

7 Førstelektor Vigdis Alver HVL
Ord og omgrep Daglig tale Skolespråk – utvider ordene til begreper Korleis bygge brua? Førstelektor Vigdis Alver HVL

8 Førstelektor Vigdis Alver HVL
Barn er ulike Språksterke Seine med språket Språksvake av ulike årsaker Førstelektor Vigdis Alver HVL

9 Førstelektor Vigdis Alver HVL
Ulike årsaker Sansevansker – hørsel og syn Emosjonelle vansker Dårlige forutsetninger for læring Andre diagnoser Førstelektor Vigdis Alver HVL

10 Elever med dysleksi (3-5%)
Problem: Automatisere ordavkoding Førstelektor Vigdis Alver HVL

11 Førstelektor Vigdis Alver HVL
Flerspråklige barn Tidspunkt for ankomst Norge Barnehage – ikke barnehage Sosioøkonomiske vilkår Nær språk og kultur – fjernere Førstelektor Vigdis Alver HVL

12 Språk Alfabetisk språk Bokstav og bilete Førstelektor Vigdis Alver HVL

13 Mer møysommelig prosess å lære ORD på andrespråket
Tilgang Forståelse Lagring Gjenfinning Førstelektor Vigdis Alver HVL

14 Språkleg medvit Frå: «Min Mormors Gebis» av Jakob Martin Strid
Førstelektor Vigdis Alver, HVL

15 Førstelektor Vigdis Alver, HVL
Frå innhald til form lam Ord har eit innhald og ei form Å bytta perspektiv Samanheng mellom språkleg medvit - lesing og skriving Førstelektor Vigdis Alver, HVL

16 Førstelektor Vigdis Alver, HVL
Frost Barn som ikke har denne bevisstheten på plass, kan oppleve bokstavene som et system av meningsløse enheter som de må bruke mye hukommelsesressurser på å tilegne seg (Frost 2003:78) Rime – manipulere? Førstelektor Vigdis Alver, HVL

17 Metaspråkleg bevisstheit
Fonologisk medvit Morfologisk medvit Syntaktisk medvit Semantisk medvit Tekstmedvit Pragmatisk medvit Førstelektor Vigdis Alver, HVL

18 Førstelektor Vigdis Alver, HVL
Fonologisk medvit Forstå at ord er satt saman av ulike lydar som vi kan skrive med bokstavar Veit kor i ordet lydane er i ordet Lyderer seg gjennom ord Manipulerer med lydar – får nye ord Førstelektor Vigdis Alver, HVL Dette bildet av Ukjent forfatter er lisensiert under CC BY-SA

19 Korleis få språkleg medvit?
Modning Sosialisering og leik Stimulering/undervisning/leik Førstelektor Vigdis Alver, HVL

20 Små samtalar om språk Kva lyd høyrer først i ordet – sist – midt i?
Lange ord og korte ord Ord som ligner Ord som betyr flere ting Ord som hører sammen

21 Leik med språk Rim, regler, ellinger, sanger

22 Rim Appelsin, papplsin, kakkelsin Randi, pandi, ville, pille vandi
Hull i knappen Hull i lappen Hull i ringen .. Hull i øret … Hull i tanna Tullerim Skikkelig rim Ser at dersom vi bytter ut biter av et ord får det en annen mening eller ingen mening. Øve opp evnen til å finne rimord. Lytte godt, prøve seg fram. Det alfabetiske prinsipp - manipulering

23 Jetflyet Større enn ein bil, nett som ei pil mil etter mil,
landar med stil lett som eit smil. Per Olav Kaldestad

24 Mitt skip er lasta med Ord på a

25 Hvor i ordet hører du lyden?
Aa appelsin mat far ape Førstelektor Vigdis Alver

26 Klappe stavingar te-le-fon mor-mor

27 krokodillematfat kro krok..
ord i ord krokodillematfat kro krok.. Førstelektor Vigdis Alver

28 Leik med ord Ordstafett lastebil biltak taklys lyspære pæretre trehus

29 Tungegymnastikk Tante Trine tok toget til Trengereid torsdag
Frekke Frits fanget flott i feller G P

30 Gåter og språkleik Eg kan male. Eg jagar mus. Eg har mjuk pels. Eg likar sild. Kven er eg? Veit dere kvifor hesten ikkje kom inn på kino? -Den var blakk

31 Vitsar Skal jeg telle til tusen? Katten, musen, ti tusen. Skal eg fortelje ein vits? Høne med slips. -

32 Bruke skrift Skrive namn Min bokstav Lister Lekeskrift
Se på skrift i omgivnaden Skrive tekst til teikningar dei lagar. Læreren kan være sekretær

33 Data Kjenne att bokstavar Skrive fint
Skilje mellom store og små bokstavar


Laste ned ppt "Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google