SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
5 Kultur.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Introduksjonssenteret
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
SOSIALISERING Oppdragelse: En betegnelse på forming av
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Hva er læring?.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
SKOLE BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Mangfold og fellesskap
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Lærerprofesjonens etiske plattform
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
1 Jeg og samfunnet.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Definisjoner.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sosialisering og oppvekstmiljø
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Livet i skolen Pedagogikk og elevkunnskap
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Hvordan oppstår grupper?
Barns utvikling: viktige begreper
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING Om sosialisering Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Litteratur: Pensum: Wille, H.P. (2009): Sosialisering. I Svanberg og Wille, (red.) (2009): LA STÅ! Kap.8. Oslo: Gyldendal Akademisk. Nyttig grunnlagskilde: Statistisk Sentralbyrå. På nettet: http://ssb.no/ Anbefalt tilleggslitteratur: Frønes, I. (2007): De likeverdige: Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning. Oslo: Gyldendal Akademisk. Frønes, I. og R. Brusdal (2000): På sporet av den nye tid. Oslo: Fagbokforlaget. Referert litteratur: Haugstvedt, Y. (1979): Samfunnsendring og sosialisering. I Hoem m.fl. (red.): Samfunnsrettet pedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget. Hoem, A. (1978): Sosialisering. Oslo: Universitetsforlaget. Klausen, A.M. (1992): Kultur: Mønster og kaos. Gyldendal Ad Notam. Martinussen, W. (1984): Sosiologisk analyse. Oslo: Universitetsforlaget. Tiller, P. O. (1983): Å vokse opp i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Utgangspunkt, eksempler Skolen endrer seg: Se innslag fra NRK1, Spekter våren 2009. Det sies at vi nå lever vi i Kunnskapssamfunnet. Hvilke utfordringer skaper overgangen fra industrisamfunnet for elevene? Se innslag fra NRK1, Spekter våren 2009. Hele programmet: Spekter: Hvorfor sliter guttene? Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Tenk gjennom og finn ut av: Hvordan vil du karakterisere utviklingen av skolen ut fra TV-klippet? Kan du forklare noe av dette med endringer som har funnet sted i samfunnet? Hva legger du i kunnskapssamfunnet? Hvorfor rammes guttene mest av overgangen fra industri- til kunnskapssamfunnet? Hvordan er gjennomstrømningen pr. kjønn på VGS? (Sjekk SSB.) Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Imsen: Sosialisering - definisjoner ”Sosialisering omfatter både den målrettede eller tilsiktede og den ikke-målrettede eller utilsiktede påvirkning av individet.” ”Sosialisering har både en ”påvirknings-side” og en ”mottaker-side”” (Fra Imsen, 2005:52,53) Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Bø: Sosialisering - definisjoner ”(…) den vekstprosess som fører til at individet gradvis vokser seg inn i fellesskap med andre og blir en del av dette. Prosessen skjer i et dynamisk samspill med de sosiale og kulturelle omgivelsene (…).” ”Prosessen er livslang og starter fra første dag av (…).” ”Det handler både om å bli inkludert og om å bli deltaker i fellesskapet.” (Fra Bø, 2000:25) Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Frønes: Sosialisering - definisjoner ”Med sosialisering menes den prosessen som former barn til både unike individer og medlemmer av et bestem samfunn og kultur. Sosialisering dreier seg om både samfunnsmessiggjøring og individuell danning.” Frønes (2007:25) Sosialisering dreier seg både om Internalisering: ”(…) at sosiale forhold gjøres til indre forhold.” (Frønes, 2007:38), (”At sosiale normer og verdier, tanke- og levemåter læres av samfunnsmedlemmer, slik at de oppfattes av dem som selvfølgelige og naturlige(…)”(ibid.:40)) og Eksternalisering: ”At mennesker handler, tenker, skaper og selv influerer verden omkring seg med viten og vilje (…)” (Frønes, 2007:40) Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Sosialisering – noen begrep Primær sosialisering: Først, gjennomgripende og total, – former hele mennesket Sekundær sosialisering: Bygger på den primære og er en del-sosialisering til visse roller eller funksjoner. Dobbeltsosialisering: Primær og sekundær sosialisering foregår samtidig, barnet pendler mellom ulike miljøer. ”Sosialisering er maktutøvelse.” Sanksjoner trer i kraft når noen bevisst eller ubevisst bryter med, ikke lever opp til, aksepterte normer og regler. Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Dobbeltsosialisering, en illustrasjon Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Sosialisering – noen begrep, forts. Formelle sosialiseringsagenter: Personer eller institusjoner som av samfunnet er tildelt et formelt mandat for sosialisering/opplæring av barn og unge Uformelle sosialiseringsagenter: Personer eller inst. som i praksis fungerer som agenter men som ikke er tildelt eller selv godtar et slikt mandat. (Etter Haugstvedt 1979: 174ff.) Arena: ”Møteplass”. Setting: Samhandlingen på møteplassen. Rolle: Ulike systemer av forventninger og krav som stilles til oss i ulike sosiale settinger. Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Forskyving av sosialiseringsansvaret (Etter Haugstvedt 1979:179) C B Primære sosialisatorar Sekundære For-melle sosialisatorar I - Familien II Barnehage Skole Organisert fritidsvirksomhet Arbeidsopplæring osv. Ufor-melle sosialisatorar III Vener Naboar Nær slekt Jamnaldringsgr. (små barn) IV Jamnaldringsgr. (Større barn/unge) Massemedia Reklame- og kjøpepress osv. Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Sosialiseringsprosessen – erkjent/tilsiktet Fra Martinussen 1984:338 Lite tilsiktet Klart tilsiktet Ikke er-kjent Ubevisst tilegnelse av diffuse/uuttalte normer. Generalisering av erfaringer Holdningsmanipulering Propaganda Klart er-kjent eller opp-fattet Bevisst bearbeidelse av gruppe-erfaring og sosialt press Overtalelse Eksplisitt kommunisering av forventninger Opplæring og instruksjon Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold