Tidligere læreplaner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Dagsaktuell undervisning
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
FIRST LEGO League i Molde ?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Læreplanen Historie Vg2.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Borre ungdomsskole
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Ny læreplan, nye utfordringer
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Opplæringa i skole.. skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida…
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
Kapittel 14: Tale og lytte
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nå er de revidert!.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tidligere læreplaner

Mønsterplanen 1974 Matematikkfaget diskutert i forkant (1971) -moderne matematikk- mengdelære og logikk, presisjon og formalisme - tradisjonell matematikk Endelig plan ble mer tradisjonell enn den moderne versjonen

Mønsterplanen 1987 Lærestoff i 3-årige bolker Lærestoffet skulle tilpasses elevene Lokale læreplaner Tverrfaglig perspektiv Problemløsing og datalære - nye emner Prosessorientert matematikkundervisning

Læreplanen L97 Detaljert plan Tema- og prosjektarbeid Forståelse er viktig Historikk, estetikk, etnomatematikk nytt Skolestart for 6- åringer Bygger på konstruktivismen

Kunnskapsløftet

Læreplanen KL06- læreplan for det 13-årige skoleløpet Generell del – som L97 Læringsplakaten Læreplaner for fag

Læringsplakaten- Skolen og lærebedriften skal: Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og sammen med andre Stimulere lærelyst Stimulere til utvikling av læringsstrategier Stimulere elevene i personlig utvikling ( etisk, sosialt,kulturelt og demokratisk) Legge til rette for bevisste verdivalg, valg av utdanning Tilpasset opplæring, varierte arbeidsmåter Stimulere, bruke og utvikle lærernes kompetanse Bidra til at lærerne framstår som forbilder Sikre fysisk og psykososiale arbeidsmiljøet Samarbeid med hjemmet Lokalsamfunnet involveres

L- 06-Hva er nytt? Hva skal vektlegges? Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter Teknologi og design Mer matematikk obligatorisk vg skole Nytt fagstoff? Økt vekt på tilpasset opplæring Læringsstrategier Metodefrihet

Matematisk kompetanse Å ha matematisk kompetanse kjennetegnes av å ha viten om, å forstå, utøve, anvende og kunne ta stilling til matematikk og matematisk virksomhet i et mangfold av sammenhenger. Mogens Niss, Roskilde universitetssenter

3 kompetanser i matematikk Problemløsingskompetanse Kommunikasjonskompetanse Hjelpemiddelkompetanse

Kompetansemål Her er både grunnleggende ferdigheter og de tre kompetansene integrert. Mer tydelige og lettere å etterprøve Verb i L97: arbeide med, bli kjent med, øve seg i å, vinne erfaring Verb i K06: skal kunne regne, skal kunne bruke

Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

Å uttrykke seg muntlig Argumentere og forklare en tankegang Stille spørsmål og drøfte løsningsstrategier Krever kommunikasjonskompetanse og evne til resonnement

Å uttrykke seg skriftlig Løse problemer ved hjelp av matematikk, forklare en tankegang skriftlig Sette ord på ideer Skrive, tegne, lage tabeller og diagram Krever problemløsingskompetanse, evne til resonnement, symbolkompetanse

Å lese Å lese en matematisk tekst Å lese tabeller og diagrammer Å lese formler

Å regne Problemløsing med utgangspunkt i praktiske, dagligdagse problemer Å ha en verktøykasse i problemløsingen, dvs. multiplikasjonstabellen, omgjøringer, addisjonstabeller, å se sammenhenger

Å kunne bruke digitale verktøy Utforsking, modellering,presentasjon Finne informasjon Kalkulator, pc Regneark, geometriprogrammer og graftegningsprogrammer

Vurdering Vurdering underveis og avsluttende vurdering Etter 10.trinn: Skriftlig eksamen, muntlig eksamen Mer kommer om vurdering

Økt vekt på tilpasset opplæring Hva er tilpasset opplæring? Kan tilpasse gjennom organisering, ulike innfallsvinkler til stoffet, ulik vanskegrad på oppgavene, ”rike” oppgaver

Læringsstrategier Pisaundersøkelsen Hva er læringsstrategier? Hvordan jobbe med bedre læringsstrategier i matematikk?