Tidligere læreplaner
Mønsterplanen 1974 Matematikkfaget diskutert i forkant (1971) -moderne matematikk- mengdelære og logikk, presisjon og formalisme - tradisjonell matematikk Endelig plan ble mer tradisjonell enn den moderne versjonen
Mønsterplanen 1987 Lærestoff i 3-årige bolker Lærestoffet skulle tilpasses elevene Lokale læreplaner Tverrfaglig perspektiv Problemløsing og datalære - nye emner Prosessorientert matematikkundervisning
Læreplanen L97 Detaljert plan Tema- og prosjektarbeid Forståelse er viktig Historikk, estetikk, etnomatematikk nytt Skolestart for 6- åringer Bygger på konstruktivismen
Kunnskapsløftet
Læreplanen KL06- læreplan for det 13-årige skoleløpet Generell del – som L97 Læringsplakaten Læreplaner for fag
Læringsplakaten- Skolen og lærebedriften skal: Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og sammen med andre Stimulere lærelyst Stimulere til utvikling av læringsstrategier Stimulere elevene i personlig utvikling ( etisk, sosialt,kulturelt og demokratisk) Legge til rette for bevisste verdivalg, valg av utdanning Tilpasset opplæring, varierte arbeidsmåter Stimulere, bruke og utvikle lærernes kompetanse Bidra til at lærerne framstår som forbilder Sikre fysisk og psykososiale arbeidsmiljøet Samarbeid med hjemmet Lokalsamfunnet involveres
L- 06-Hva er nytt? Hva skal vektlegges? Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter Teknologi og design Mer matematikk obligatorisk vg skole Nytt fagstoff? Økt vekt på tilpasset opplæring Læringsstrategier Metodefrihet
Matematisk kompetanse Å ha matematisk kompetanse kjennetegnes av å ha viten om, å forstå, utøve, anvende og kunne ta stilling til matematikk og matematisk virksomhet i et mangfold av sammenhenger. Mogens Niss, Roskilde universitetssenter
3 kompetanser i matematikk Problemløsingskompetanse Kommunikasjonskompetanse Hjelpemiddelkompetanse
Kompetansemål Her er både grunnleggende ferdigheter og de tre kompetansene integrert. Mer tydelige og lettere å etterprøve Verb i L97: arbeide med, bli kjent med, øve seg i å, vinne erfaring Verb i K06: skal kunne regne, skal kunne bruke
Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy
Å uttrykke seg muntlig Argumentere og forklare en tankegang Stille spørsmål og drøfte løsningsstrategier Krever kommunikasjonskompetanse og evne til resonnement
Å uttrykke seg skriftlig Løse problemer ved hjelp av matematikk, forklare en tankegang skriftlig Sette ord på ideer Skrive, tegne, lage tabeller og diagram Krever problemløsingskompetanse, evne til resonnement, symbolkompetanse
Å lese Å lese en matematisk tekst Å lese tabeller og diagrammer Å lese formler
Å regne Problemløsing med utgangspunkt i praktiske, dagligdagse problemer Å ha en verktøykasse i problemløsingen, dvs. multiplikasjonstabellen, omgjøringer, addisjonstabeller, å se sammenhenger
Å kunne bruke digitale verktøy Utforsking, modellering,presentasjon Finne informasjon Kalkulator, pc Regneark, geometriprogrammer og graftegningsprogrammer
Vurdering Vurdering underveis og avsluttende vurdering Etter 10.trinn: Skriftlig eksamen, muntlig eksamen Mer kommer om vurdering
Økt vekt på tilpasset opplæring Hva er tilpasset opplæring? Kan tilpasse gjennom organisering, ulike innfallsvinkler til stoffet, ulik vanskegrad på oppgavene, ”rike” oppgaver
Læringsstrategier Pisaundersøkelsen Hva er læringsstrategier? Hvordan jobbe med bedre læringsstrategier i matematikk?