Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Intern presentasjon for medlemmer
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Lederutvikling og skreddersøm
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prosessrapport.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Veiledet lesing Mørkved skole
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Avdeling for sosionomutdanning
Didaktiske analysekategorier
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Om å disponere masteroppgaver
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hvordan skrive personlig logg?
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Fra gruppe til team MMT270 Så langt er det gitt en innføring i kreative næringer, opplevelsesnæringer og medier/formidling. Vi har også sett på hvilke.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive masteroppgave
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
ABC opplæringen som metode
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosessrapport

Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet har lagt til rette for at hver enkelt students fagkompetanse har kommet til anvendelse.

Innhold Omhandler refleksjoner rundt samspillet i gruppa der så vel enkeltpersoners som gruppas handlingsmønstre tas opp Reflektere over de erfaringer som er gjort. Refleksjonene omhandler situasjoner eller hendelser i arbeidet, bevisstgjøring av egen kompetanse knyttet til landsbytema, arbeids- og rollefordeling i gruppen, samarbeidsklima, eventuelle utfordringer og håndtering av disse, ulike arbeidsmåter, beslutningsprosesser, lederskap og andre forhold som har påvirket gruppas samarbeidsprosess. Endrede handlingsmønstre i gruppa, og hva hvert enkelt gruppemedlem har lært av prosessen, beskrive hvordan forståelsen har endret seg i løpet av semesteret. Knyttet til relevant teori, ikke bare til personlige erfaringer. Egne livs- og yrkeserfaring kan trekkes inn der det er relevant.

Innhold Prosessrapporten bør begrenses til om lag 30 sider. Skal inneholde en oppsummering på om lag 200 ord. Her skal gruppa reflektere over sine samspillserfaringer sett i lys av læringsmålene i EiT

Rammer for gruppearbeidet Gruppas oppfatning av landsbytema. Hvordan har gruppa forholdt seg til rammene for landsbyen, sin egen samarbeidskontrakt, og grupperegler for EiT?

Presentasjon av gruppa Gruppas problemstilling Presentasjon av det enkelte gruppemedlem (maks. en halv til én side pr student): faglige bakgrunn forventninger til læringsmålene og arbeidet i EiT motivasjon for landsbyen og forventninger

Det tverrfaglig samarbeidet Utvikling fra spesialist innen egen disiplin til anvendelse i samarbeid med andre: Hvordan har den enkeltes faglige kunnskap og/eller metoder og teoretiske tilnærmingsmåter fra eget fagfelt blitt identifisert og kommet til anvendelse? Hvilke roller har gruppemedlemmene hatt med hensyn på ledelse, klargjøring av rammene for arbeidet, og framdrift i prosjektarbeidet. Hvordan har gruppa ivaretatt den enkeltes kompetanse? Nevn eksempler på hvordan medlemmers kompetanse har bidratt til resultater i utvikling av gruppas problemstilling og arbeid med prosjektet

Gruppeprosessuelle aspekter Hvordan har samspillet i gruppa utviklet seg gjennom semesteret? Her er noen eksempler på momenter for drøfting: Ledelse; har dere hatt spiss eller flat struktur/ledelse, og valgt eller et uformelt lederskap? Deltakelse; har det vært høy, jevn deltakelse eller mye taushet treghet og passivitet? Produktivitet; har dere vært målrettet eller avsporende? Relasjoner; hvordan har nærhet eller distanse dere imellom preget arbeidet? (nærhet = sosialt samhold, hygge)

Gruppeprosessuelle aspekter forts. Respekt for rammevilkår; har dere respektert egne mål og avtaler? Roller; hvordan har dere ivaretatt funksjoner som å administrere gruppa, få framdrift i prosjektarbeidet, ta vare på deltakerne? Beslutninger; hvordan har dere tatt beslutninger? Tilbakemeldinger; hvordan har dere forholdt dere til tilbakemeldinger fra hverandre? Selvfasiliterende; i hvor stor grad har dere utviklet evnen til å håndtere det tverrfaglige Samarbeidet selv og operere i henhold til gruppereglen

Sosial kompetanse og relevans Hvilken sosial kompetanse har hver enkelt gruppemedlem fått innsikt i /videreutviklet? Hvilken relevans har kompetansen fra EiT for yrkeslivet?

Vanlige feller å gå i når man skal skrive prosessrapport Litteraturen som er med anvendes ikke som grunnlag for refleksjon over gruppas hendelser, og står som et sidestykke til hva som har hendt istedet som et grunnlag for økt refleksjonsnivå i diskusjonene. Individrapport fremfor grupperapport. Mange går i denne fella ved å skrive hva de har erfart, men denne refleksjonen blir ikke sammenfattet med resten av gruppa, og medlemmene på gruppa har ikke oversikt over andres refleksjon over prosessen og signifikante hendelser. Man diskuterer ikke det som blir skrevet. Mange ganger hender det at ei gruppe, spesielt under tidspress, glemmer å lese hva som er skrevet, og derfor kan ting virke lite sammenhengende og vanskelig å forstå for eksterne sensorer.

Vanlige feller å gå i når man skal skrive prosessrapport Sentrale elementer som for eksempel samarbeidskontrakt eller andre metodiske verktøy blir nevnt i refleksjonen, men det konkrete materiellet er ikke med. Slik kan legges med som vedlegg til prosessrapporten. Forståelse av at refleksjon er meninger, og derfor ikke nødvendigvis det som er det rette. Hovmod er ofte i prosessrapporter hvor det har vært stor positiv fokus på gruppa generelt. Selv om gruppa har fungert optimalt i forhold til forutsetninger betyr ikke det at prosessrapporten automatisk blir god. Læringsmål er ikke inkludert.... Poenger som kommer frem i individuell refleksjon blir ikke håndtert og videreført i refleksjonen. Unngå kronologisk oppramsing av episoder!!

Huskeliste Etter hver og en har skrevet sin individuelle del, bruk tid på å se hva som har kommet frem og anvend dette som grunnlag i diskusjonen om det er nødvendig. Kom med hypoteser på bakgrunn av teori som mulige løsninger på hva en kunne ha gjort annerledes i en vanskelig situasjon for å demonstrere innsikt, anvendelse av metodiske verktøy og generell refleksjon. Kildeliste!! Metodiske verktøy. Alle de testene og begrepene vi har utført i landsbyen er ypperlig materiale til prosessrapportene! Anvend loggene som referanse til datoer og hendelser Anvend den teori dere tar med! Henvend til roller, reflekter over rollene. Hvordan har fagbakgrunn påvirket gruppa? Har den hatt den samme påvirkningskraften under hele prosessen? Sett av tid til dette arbeidet. Det kan være vanskelig og kreve mye av gruppa, men jo mer en investerer i dette, jo bedre utfall vil en ha. (Forhåpentligvis. hehe)