Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse Innledning Bakgrunn for oppgaven Hensikt med oppgaven Presentasjon av problemstilling Avgrensning/presesiering av problemstilling Begrepsavklaringer Teori - fokus på kartlegging forebyggende og helsefremmende arbeid, fysioterapi, belastningslidelser/arbeidsrelaterte muskel-skjelettplager, arbeidsmiljø, HMS- arbeid, annet?
Teori Teori skal vise hvilken kunnskap som finnes om emnet, hvilke begrensninger denne kunnskapen har, vise at det evt. er behov for mer kunnskap
Teori Teori styrer din forståelse for hva du søker i din undersøkelse/kartlegging Svarene skal du lete etter i resultatene du presenterer fra kartleggingen du gjør (empirisk rapport) og gjennom eksisterende teorier, kartlegginger, lover, og andre dokumenter
Teori Teoriene (litteratur, tidligere kartlegginger, veiledninger, handlingsplaner) skal hjelpe deg til å søke kunnskap for å finne svar på problemstillingen din.
Teori Arbeidsmiljøloven, spesielt § 12 Forskrift til arbeidsmiljøloven Forskrift om systematisk helse-,miljø-og sikkerhetsarbeid i virksomeheter (veileder) Internkontrollforskriften Handlingsplan for forebygging av belastningslidelser (1994-98) Forebyggende helsearbeid (Mæland)
Rapport - Bedrift Sammendrag Forord Innholdsfortegnelse Innledning Teori Metode Data Drøfting Oppsummering Litteraturliste vedlegg
Sammendrag Kommer først i rapporten gir leseren en god oversikt over hva rapporten handler om sier noe om tema, problemstilling, undersøkelsen, metode for datainnsamling/kartlegging og utvalg presenterer resultatene (kort) sier noe om behov for videre undersøkelser nøkkelord
Fra tema til problemstilling Finn et tema som interesserer deg presiser temaet, avgrens fra det generelle til det spesielle Sett opp 2-4 spørsmål om temaet du ønsker å svare på spørsmålene skal hjelpe deg til å problematisere temaet hovedproblemstillingen kan formes som et spørsmål eller som en påstand sørg for at det går an å svare på problemstillingen
Teori, kunnskaper, fokus Hva skal teori hjelpe deg med hvilke kunnskaper trenger du for å svare på problemstillingen hvilke kunnskaper trenger du for å gjøre en kartlegging hvilke kunnskaper har andre om samme tema hvordan finner du frem til relevant litteratur
Metode metode er “veien man går….” problemstillingen bestemmer metoden en metode eller flere observasjonsguide intervjuguide sjekkliste gangen i arbeidet bearbeiding av data metodekritikk, hva kunne jeg ha gjort annerledes
Data betyr innsamlet informasjon Innledning presentasjon av informantene presentasjon av resultatene: tematisk kronologisk tekst tabell oppsummering av resultatene
Datainnsamling Forberedelser avtaler utstyr: video, kamera, papir/penn båndopptaker rom, sted, ute, inne,tid hva gjør du under kartleggingen: følger sjekk-liste, bruker arbeids-miljøloven(§ 12), internkontrollen, annet? hva gjør du rett etter kartleggingen: skriver logg: “jeg så xxxx, jeg hørte xxx,
Bearbeiding av data Systematisering av rådata: kategorisering se etter likheter, ulikheter se etter fenomener i grupper se etter enkeltfenomener se etter din forståelse i søken etter gyldig informasjon se etter resultater ikke tolke/analysere empiri
Drøfting å drøfte er å diskutere med seg selv trekk frem interessante funn fra kartleggingen diskuter disse funnene i lys av litteraturen kommenter hva DU legger i funnene kommenter om du er enig eller uenig med litteraturen og begrunn dine kommentarer oppsummer dine drøftinger
Drøfting Dataresultatene diskuteres i lys av teori, tidligere kartlegginger, sjekklister som er utarbeidet på bedriften Det er kun resultatene fra undersøkelsen som skal drøftes, ikke noe nytt som du ”plutselig” synes er viktig Kom med egne meninger underveis
Oppsummering Er temaet behandlet på en saklig måte Er problemstilling besvart Er metoden anvendelig Er dataresultatene tillitsvekkende Er drøftingene saklige Er oppsummeringen pålitelig Er anonymitet ivaretatt
Skrive for å lære er en viktig læringsstrategi fordi faglig skriving er en nødvendig studie/yrkeskompetanse fordi studenter sliter med skriving fordi fysioterapeuter sliter med å fremstille saker skriftlig fordi du lærer faglig stoff gjennom å skrive fordi du lærer faglig stoff gjennom tilbakemelding og i samarbeid med andre gjør deg bevisst på deg selv, dine kunnskaper, manglende kunnskaper, dine meninger og dine refleksjoner gjør deg målrettet når du leser får deg til å velge litteratur som er relevant for problemstillingen
Hvorfor skrive Du skriver fordi du lærer faglig stoff gjennom å skrive Du skriver for å finne frem til tanker Du skriver fordi du lærer faglig stoff gjennom å skrive
Hvorfor skrive Du skriver for å finne frem til tanker og til å utvikle og strukturere dem Du skriver for å klargjøre for deg selv hva du forstår og hva du ikke forstår om emnet Når du går tilbake til det du har skrevet, kan du nøste opp din egen tankeutvikling, og oppdage nye tankerekker som du ikke hadde på forrige skrive-tidspunkt Skriving og skriveprosess betyr reformulering av fagstoff, du forholder deg til fagstoffet flere ganger og får overføringsverdi
Skrive for å lære Gir deg anledning til å følge egen studieprosess hjleper deg til å trekke ut og bearbeide pensum viser at rapporter er en del av undervisningen i studiebolken gir deg mulighet til å bygge opp en portefølje gir deg trening i å avgrense og svare på problemstillinger får deg til å vurdere kildene kritisk får deg til kunne ta et kritisk standpunkt viktig for å sette ord på ”diffuse ting” kilde: Dysthe O, abstrakt forlag 2000, Skrive for å lære