Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Avdeling for sosionomutdanning
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Skriving av prosjektrapport
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Individuell fagtekst fra praksis.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Utarbeidet av Sissel Vestre
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Arbeidet med prosjektskissen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse Innledning Bakgrunn for oppgaven Hensikt med oppgaven Presentasjon av problemstilling Avgrensning/presesiering av problemstilling Begrepsavklaringer Teori - fokus på kartlegging forebyggende og helsefremmende arbeid, fysioterapi, belastningslidelser/arbeidsrelaterte muskel-skjelettplager, arbeidsmiljø, HMS- arbeid, annet?

Teori Teori skal vise hvilken kunnskap som finnes om emnet, hvilke begrensninger denne kunnskapen har, vise at det evt. er behov for mer kunnskap

Teori Teori styrer din forståelse for hva du søker i din undersøkelse/kartlegging Svarene skal du lete etter i resultatene du presenterer fra kartleggingen du gjør (empirisk rapport) og gjennom eksisterende teorier, kartlegginger, lover, og andre dokumenter

Teori Teoriene (litteratur, tidligere kartlegginger, veiledninger, handlingsplaner) skal hjelpe deg til å søke kunnskap for å finne svar på problemstillingen din.

Teori Arbeidsmiljøloven, spesielt § 12 Forskrift til arbeidsmiljøloven Forskrift om systematisk helse-,miljø-og sikkerhetsarbeid i virksomeheter (veileder) Internkontrollforskriften Handlingsplan for forebygging av belastningslidelser (1994-98) Forebyggende helsearbeid (Mæland)

Rapport - Bedrift Sammendrag Forord Innholdsfortegnelse Innledning Teori Metode Data Drøfting Oppsummering Litteraturliste vedlegg

Sammendrag Kommer først i rapporten gir leseren en god oversikt over hva rapporten handler om sier noe om tema, problemstilling, undersøkelsen, metode for datainnsamling/kartlegging og utvalg presenterer resultatene (kort) sier noe om behov for videre undersøkelser nøkkelord

Fra tema til problemstilling Finn et tema som interesserer deg presiser temaet, avgrens fra det generelle til det spesielle Sett opp 2-4 spørsmål om temaet du ønsker å svare på spørsmålene skal hjelpe deg til å problematisere temaet hovedproblemstillingen kan formes som et spørsmål eller som en påstand sørg for at det går an å svare på problemstillingen

Teori, kunnskaper, fokus Hva skal teori hjelpe deg med hvilke kunnskaper trenger du for å svare på problemstillingen hvilke kunnskaper trenger du for å gjøre en kartlegging hvilke kunnskaper har andre om samme tema hvordan finner du frem til relevant litteratur

Metode metode er “veien man går….” problemstillingen bestemmer metoden en metode eller flere observasjonsguide intervjuguide sjekkliste gangen i arbeidet bearbeiding av data metodekritikk, hva kunne jeg ha gjort annerledes

Data betyr innsamlet informasjon Innledning presentasjon av informantene presentasjon av resultatene: tematisk kronologisk tekst tabell oppsummering av resultatene

Datainnsamling Forberedelser avtaler utstyr: video, kamera, papir/penn båndopptaker rom, sted, ute, inne,tid hva gjør du under kartleggingen: følger sjekk-liste, bruker arbeids-miljøloven(§ 12), internkontrollen, annet? hva gjør du rett etter kartleggingen: skriver logg: “jeg så xxxx, jeg hørte xxx,

Bearbeiding av data Systematisering av rådata: kategorisering se etter likheter, ulikheter se etter fenomener i grupper se etter enkeltfenomener se etter din forståelse i søken etter gyldig informasjon se etter resultater ikke tolke/analysere empiri

Drøfting å drøfte er å diskutere med seg selv trekk frem interessante funn fra kartleggingen diskuter disse funnene i lys av litteraturen kommenter hva DU legger i funnene kommenter om du er enig eller uenig med litteraturen og begrunn dine kommentarer oppsummer dine drøftinger

Drøfting Dataresultatene diskuteres i lys av teori, tidligere kartlegginger, sjekklister som er utarbeidet på bedriften Det er kun resultatene fra undersøkelsen som skal drøftes, ikke noe nytt som du ”plutselig” synes er viktig Kom med egne meninger underveis

Oppsummering Er temaet behandlet på en saklig måte Er problemstilling besvart Er metoden anvendelig Er dataresultatene tillitsvekkende Er drøftingene saklige Er oppsummeringen pålitelig Er anonymitet ivaretatt

Skrive for å lære er en viktig læringsstrategi fordi faglig skriving er en nødvendig studie/yrkeskompetanse fordi studenter sliter med skriving fordi fysioterapeuter sliter med å fremstille saker skriftlig fordi du lærer faglig stoff gjennom å skrive fordi du lærer faglig stoff gjennom tilbakemelding og i samarbeid med andre gjør deg bevisst på deg selv, dine kunnskaper, manglende kunnskaper, dine meninger og dine refleksjoner gjør deg målrettet når du leser får deg til å velge litteratur som er relevant for problemstillingen

Hvorfor skrive Du skriver fordi du lærer faglig stoff gjennom å skrive Du skriver for å finne frem til tanker Du skriver fordi du lærer faglig stoff gjennom å skrive

Hvorfor skrive Du skriver for å finne frem til tanker og til å utvikle og strukturere dem Du skriver for å klargjøre for deg selv hva du forstår og hva du ikke forstår om emnet Når du går tilbake til det du har skrevet, kan du nøste opp din egen tankeutvikling, og oppdage nye tankerekker som du ikke hadde på forrige skrive-tidspunkt Skriving og skriveprosess betyr reformulering av fagstoff, du forholder deg til fagstoffet flere ganger og får overføringsverdi

Skrive for å lære Gir deg anledning til å følge egen studieprosess hjleper deg til å trekke ut og bearbeide pensum viser at rapporter er en del av undervisningen i studiebolken gir deg mulighet til å bygge opp en portefølje gir deg trening i å avgrense og svare på problemstillinger får deg til å vurdere kildene kritisk får deg til kunne ta et kritisk standpunkt viktig for å sette ord på ”diffuse ting” kilde: Dysthe O, abstrakt forlag 2000, Skrive for å lære