Lis Byberg Forelesning BoS3 2005 Organisasjonskultur Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Definisjoner: Organisasjonskultur er de sett av normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og omgivelsene Det er våre kollektive, våre felles forståelser, holdninger og verdier
Karakteristiske nasjonale norske kulturtrekk (1): Usikkerhetsvegring: Hvor aksepterende man er overfor nytenkning og eksentrisk adferd. Norge plasserer seg litt under midten på tabellen, og er dermed mer enn gjennomsnittlig aksepterende Maskulinitet: Kjønnsforskjeller – karriere og inntekt Norge plasserer seg meget lavt, hvilket innebærer liten forskjell mellom kjønnene, samt stor vekt på relasjoner mellom mennesker, service og fysiske omgivelser
Karakteristiske nasjonale norske kulturtrekk (2): Maktavstand: Villighet til å akseptere skjev fordeling av makt, velstand og prestisje Norge plasserer seg lavt, hvilket innebærer at man ikke aksepterer denne type forskjeller Individualisme: i hvilken grad enkeltmenneske forventes å handle uanhengig av andre Norge plasserer seg relativt høyt. Individualisme sees som en kilde til velvære (Basert på Geert Hofstedes undersøkelse av nasjonale kulturforskjeller innenfor IBM på 1970-tallet)
Kulturinnhold - Kjerneelementer Verdier Normer Grunnleggende antakelser Virkelighetsoppfatninger
Kulturuttrykk(1): Handlinger og adferd Uttrykte følelser Ritualiserte rutiner og seremonier Myter og legender Språk og humor
Kulturuttrykk (2): Objekter, ting Rekrutterings- og belønningssystemer Fysisk struktur og arkitektur
Typiske subkulturkonflikter (1): Mellom funksjonsenheter Mellom vertikale skikt Mellom yrkes- og profesjonsgrupper Mellom fagideologier Mellom grupper med ulik sosioøkonomisk status
Typiske subkulturkonflikter (2): Mellom ulike aldersgrupper Mellom geografiske enheter Mellom grupper med ulik etnisk bakgrunn Mellom organisasjonskulturer som er fusjonert
Hvilke funksjoner tjener bedriftskulturen? Styrer adferden hos de ansatte ved å gi modeller for handling Virker integrerende på organisasjonsmedlemmene Virker angstreduserende på organisasjonen