Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Lillehammer 25. September 2012
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
VURDERING.
Vurdering.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Sist gang snakket vi om……
Individuell vurdering
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vurdering i matematikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Regelverk og rutinar Frammøte, vurdering, varsel, eksamen, dokumentasjon, klage på vurdering.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Vurdering i videregående opplæring
Workshop Engelsk eksamen
Sagt om utdanning….
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og undervisning
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Eksamen 2019.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan s.3)

Underveisvurdering og sluttvurdering Elevar skal ha undervegsvurdering og sluttvurdering. Undervegsvurdering skal ein gi løpande i opplæringa som rettleing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. Sluttvurdering skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av opplæringa i faget. § 4-4

Vurdering uten karakter Vurdering utan karakter - ei beskrivande vurdering av korleis eleven, lærlingen og lærekandidaten står i forhold til kompetansemåla i faga og dei andre måla i Læreplanverket for Kunnskapsløftet med sikte på at dei på best mulig måte skal kunne nå desse måla….. Det skal kunne dokumenterast at vurdering er gitt. Samtale med eleven, lærlingen eller lærekandidaten minst ein gong kvart halvår §4-5

Vurdering med karakter Elevane skal ha terminkarakter og standpunktkarakter i faga. I tillegg får dei eksamenskarakter i fag der dei blir trekte ut til eksamen. Karakteren skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunktet da karakteren blir fastsett. Vurdering med karakter skal givast med talkarakter, med unntak av karakter i orden og åtferd. §4-6

Terminkarakterer Terminkarakterer i fag, i orden og i åtferd skal fastsetjast midt i opplæringsperioden på kvart årstrinn. Elevane skal også få terminkarakterer etter 2. termin på dei årstrinna der det ikkje er fastsett nasjonale kompetansemål i i faget. Terminkarakterer skal supplerast med grunngiving og rettleing. Det same gjeld når det blir gitt vurdering med karakter på prøver og anna arbeid undervegs i opplæringa.

Standpunktkarakterer Standpunktkarakterar er karakterar som blir gitt ved slutten av opplæringa på kvart årstrinn i fag der det i LfK er fastsett nasjonale kompetansemål på årstrinnet i faget, og i prosjekt til fordjupning. Standpunktkarakterane skal gi informasjon om den kompetanse som eleven har oppnådd i faget. Standpunktkarakterar er enkeltvedtak som det kan klagast på, jfr. Kap. 5.

Standpunktkarakterer 2 Standpunktkarakterer i fag med sentralt gitt eksamen skal fastsetjast seinast dagen før fellessensurmøtet. Standpunktkarakterer i fag med lokalt gitt eksamen skal fastsetjast seinast dagen før kunngjeringa om lokalt trekkfag….. Rektor har ansvaret for at faglæraren set standpunktkarakter eller gjer vedtak om det ikkje kan givast standpunktkarakterar.

Karakterer i fag Grunnlaget for vurdering med karakter i fag Grunnlaget er kompetansemåla i læreplanene for fag slik dei er fastsette i LfK. §4-7

Karakterer i fag 2 Karakterar i fag for elevar og privatistar Det skal nyttast talkarakterar på ein skala frå 1 til 6. Bestått svarer til karakterane 2-6. Relatert til dei kompetansemåla i faga som er fastsette i LfK, har dei enkelte karaktergradene dette innhaldet: §4-8

Karakter 6 og 5 Over middels måloppnåing i faget: Karakteren 6 og karakteren 5. Karakteren 6 gir uttrykk for svært høg måloppnåing i faget. Eleven viser sjølstende og utmerker seg spesielt. Karakteren 5 gir uttrykk for høg måloppnåing i faget, men eleven viser noko mindre sjølstende.

Karakter 4 og 3 Middels måloppnåing i faget: Karakter 4 og karakter 3. Karakteren 4 gir uttrykk for middels eller noko over middels måloppnåing i faget. Karakteren 3 gir uttrykk for noko under middels måloppnåing i faget.

Karakteren 2 og 1 Under middels måloppnåing i faget: Karakteren 2 gir uttrykk for mangelfull og usikker måloppnåing i faget. Karakteren 1 gir uttrykk for svært svak og utilstrekkelig, eventuelt inga måloppnåing.

Lokalt gitt eksamen Fylkeskommunen har ansvaret for gjennomføringa av alle lokale eksamanar. Faglæraren har plikt til å utarbeide forslag til eksamensoppgåver. §4-19

Lokalt gitt eksamen 2 Eksamen kan organiserast i to delar, den første delen førebuing og andre delen sjølve eksamen. Førebuingsdelen kan vere på inntil 2 dagar og skal normalt ikkje inngå i vurderingsgrunnlaget. Men fylkeskommunen bestemme at det skal inngå.

Lokalt gitt eksamen 3 Rammen for eksamensdagen: Skriftlig eksamen – inntil 5 timar Munnleg eksamen – inntil 30 minutt pr. elev Munnleg-praktisk eksamen – inntil 45 minutt pr. elev

Sensor ved lokalt gitt eksamen Prøvesvara ved lokal eksamen skal vurderast av to sensorar, og den eine kan være faglæraren til eleven. Ved usemje om karakter – ekstern sensor avgjer Ved eksamen som krev eksaminator, skal den eine sensoren være eksaminator. Den eksterne sensoren avgjer i samarbeid med skolen kva eleven skal eksaminerast i.