«Entusiasme for endring» Hvordan møte barnehage framtidige utfordringer? 5.Desember 2013 Vibeke M. Mostad
Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Framtidens barnehage? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed
«Produkt» perspektiv /effekt Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt
Dere skaper den hver eneste dag! Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!
«Framtidens barnehage» Stortingsmelding 24 «Framtidens barnehage»
«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……
Stortingsmelding 24 sier noe om:
Gruppestørrelser
Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme
Fortsatt mangfold i barnehagekultur
Fortsatt mangfold i barnehagekultur Barnehagens egenart?
Fagkompetanse
Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41
(prosessperspektivet) Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)
Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor
«Produktkvalitet» /effekt Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt
Eksempler på struktur kvalitet: Budsjett Rammeplanen Årsplan Månedsplaner/ukeplaner Vaktlister Daglige rutiner M.m.
Handlingene vi gjør under og i: Eksempler på prosess kvalitet: Handlingene vi gjør under og i: Måltid Garderoben Overganger Stellebordet
Eksempler på prosess kvalitet: Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid
Standarder i barnehagen: Voksenadferd
Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av: Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet
Barnehagens utfordring: Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon
Hvordan møter barnehagene nye utfordringer? Hvor kommer «nye utfordringer» fra?
Refleksjon
Aktør eller Brikke?
Hvem er subjekt i prosjektet?
Hvor skal vi?
Hva gjør vi når vi er der?
Hvor er vi?
Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på –
Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.
For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens: Innhold mål akseptert adferd.
Hvordan komme fram til en felles beskrivelse av nå situasjonen?
(Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) Observasjon Kartleggingsverktøy (Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..)
For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»
Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC
Innhold og organisering Gammel arbeidsoperasjon – ny organisering Stiftelsen IMTEC
De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M. Miles e.a. 1987) INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC
Fasene med resultater Resultater TID INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC
MMedvirkning og reell påvirkning
Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» Hjerneforskning av Chris Argyris MENINGSBÆRENDE INFORMASJON
Taus kunnskap Glemt kunnskap Intuitiv kunnskap VISJON HANDLING T Menneskesyn Læringssyn MÅL T T P Taus kunnskap Glemt kunnskap Intuitiv kunnskap
Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC (Geir Kaufmann) Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC