«Entusiasme for endring»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra prøving og feiling til
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Akershus 13. Februar 2014 Tore Skandsen, IMTEC.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
GROW modellen.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Prosjektsamling 4. mars 2013.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Skolevandring.
OPPLAND 25. MARS 2015 Tore Skandsen, IMTEC.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Eit felles krafttak for lesedugleik Tidleg hjelp er god hjelp Fremjar læring.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
MODELLKOMMUNEMETODIKK
Skolebasert kompetanseutvikling
Telemark Kan ledere lære?
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
4. og 5. Februar 2016 Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Pedagogisk dokumentasjon
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

«Entusiasme for endring» Hvordan møte barnehage framtidige utfordringer? 5.Desember 2013 Vibeke M. Mostad

Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Framtidens barnehage? Bli kjent med de nye kravene til barnehagen som organisasjon Hvordan skape entusiasme for endring i barnehagen God ledelse av endringsprosesser Hvordan får du med alle på utvikling av barnehagen Sunniva Vinje Kloed

«Produkt» perspektiv /effekt Strukturperspektiv Prosessperspektiv «Produkt» perspektiv /effekt

Dere skaper den hver eneste dag! Så den som best kan svare på hvordan framtidens barnehage blir er DERE! Dere skaper den hver eneste dag!

«Framtidens barnehage» Stortingsmelding 24 «Framtidens barnehage»

«Framtidens barnehage er støpeskjeen for framtidens Norge……

Stortingsmelding 24 sier noe om:

Gruppestørrelser

Forskning Langsiktig Her og nå effekt Barnas stemme

Fortsatt mangfold i barnehagekultur

Fortsatt mangfold i barnehagekultur Barnehagens egenart?

Fagkompetanse

Stortingsmelding 24 Stortingsmelding 41

(prosessperspektivet) Stortingsmelding 24 (strukturperspektivet) Stortingsmelding 41 (prosessperspektivet)

Dokumentasjon Pedagogisk dokumentasjon Kompetanseheving - utenfra - Innenfor

«Produktkvalitet» /effekt Strukturkvalitet Prosesskvalitet «Produktkvalitet» /effekt

Eksempler på struktur kvalitet: Budsjett Rammeplanen Årsplan Månedsplaner/ukeplaner Vaktlister Daglige rutiner M.m.

Handlingene vi gjør under og i: Eksempler på prosess kvalitet: Handlingene vi gjør under og i: Måltid Garderoben Overganger Stellebordet

Eksempler på prosess kvalitet: Språk Helse Kultur Tall og rom Relasjoner Foreldresamarbeid

Standarder i barnehagen: Voksenadferd

Å få strukturkvaliteten til å fremme prosesskvalitet avhenger av: Pedagogisk ledelse Endringsledelse Endringsvilje i personalet

Barnehagens utfordring: Kompetanseutvikling gjennom refleksjon Barnehagen som en lærende organisasjon

Hvordan møter barnehagene nye utfordringer? Hvor kommer «nye utfordringer» fra?

Refleksjon

Aktør eller Brikke?

Hvem er subjekt i prosjektet?

Hvor skal vi?

Hva gjør vi når vi er der?

Hvor er vi?

Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på –

Felles beskrivelse av nå-situasjonen En lærende organisasjon erkjenner at det finnes mange måter å beskrive virkeligheten på – og at alle beskrivelsene er like riktige.

For en lærende organisasjon blir det viktig å komme fram til en felles beskrivelse av virksomhetens: Innhold mål akseptert adferd.

Hvordan komme fram til en felles beskrivelse av nå situasjonen?

(Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) Observasjon Kartleggingsverktøy (Utdanningsdirektortets hjemmesider, PULS o.l.) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..) (Det er også mulig å benytte Utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehagen, Barnehage PULS e.l..)

For å kunne sette i gang et endringsarbeid eller en utviklingsprosess, kreves en felles beskrivelse av «hvor vi er» og «hvor vi skal»

Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC . Fornye Foredle DELTA-modellen Forbedre Oktober 2013 Vibeke Mostad, Knut Stranden Stiftelsen IMTEC

Innhold og organisering Gammel arbeidsoperasjon – ny organisering Stiftelsen IMTEC

De tre overlappende fasene i en utviklingsprosess( M. Miles e.a. 1987) INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC

Fasene med resultater Resultater TID INSTITUSJO- NALISERING IMPLEMEN- TERING INITIERING TID Stiftelsen IMTEC

MMedvirkning og reell påvirkning

Refleksjonsarbeid – PROFESJONSUTVIKLING Forstår «Eksformasjon» Hører Skaper mening «Eksformasjon» «Eksformasjon» Hjerneforskning av Chris Argyris MENINGSBÆRENDE INFORMASJON

Taus kunnskap Glemt kunnskap Intuitiv kunnskap VISJON HANDLING T Menneskesyn Læringssyn MÅL T T P Taus kunnskap Glemt kunnskap Intuitiv kunnskap

Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC (Geir Kaufmann) Vibeke M. Mostad, Stiftelsen IMTEC