2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Rolighetsmoen barnehage
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Ulikheter og variasjoner
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Fritid med Bistand.
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Et øyeblikks tålmodighet. kan bevare fra stor skade
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Transaksjonsmodellen
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering er et overordnet mål i vårt samfunn hvor intensjonen er å gi alle like muligheter til samfunnsdeltakelse

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering handler muligheten til å - - ha tilhørighet i fellesskapet - - delta i fellesskapets goder - - ha medansvar og forpliktelser

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering i skolen handler om elevens læring i et arbeidsfellesskap som er preget av aktiv deltakelse og medansvar som fører til utvikling

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering og sammenhengen med begrepene: Integrering og deltakelse Normalisering og annerledeshet Likeverd og mangfold Livskvalitet og tilhørighet

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Integrering og deltakelse Innlemme i en helhet – plassering/organisering (utenfor eller innenfor) Deltakelse i et fellesskapet – hva er fellesskap ?

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Normalisering og annerledeshet Utgangspunktet er at alle har rett til lik levestandard og valgfrihet til å planlegge sitt eget liv i den grad dette er mulig

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Likeverd og mangfold Oppfostring skal bygge på det syn at mennesker er likevedige, og menneskeverdet er ukrenkelig. Ethvert menneske er unikt og individuell egenart gjør samfunnet rikt og mangfoldig.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Livskvalitet og tilhørighet Er aktiv Har samhørighet Har selvfølelse og Har en grunnstemning av glede Næss (1986)

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Mestring av samspill i et inkluderende miljø er påvirkningsfaktorer for læring og utvikling Miljøet har betydning for utvikling av selvforståelse

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august Samspill som er negativt for en selv 2 Samspill som er negativt for omgivelsene Samspill som er positivt for en selv 4 Samspill som er positivt for omgivelsene (Holmberg 1997)

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Menneskets atferd er knyttet til de to hovedfaktorene: personen og omgivelsene/miljøet, Lewins (1935) forenklede formel : Atferd = PO P står for faktorer knyttet til personen O står for faktorer knyttet til omgivelsene

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Læring foregår i et sosialt fellesskap Læring foregår når man er alene, men det er avgrenset læring Læringsfellesskap er en betydingsfullt for læring

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Læring handler om det å utvikle og tilegne seg kunnskaper som er nødvendig for å takle livets ulike oppgaver og utfordringer

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Læring har to dimensjoner: - kunnskap og - ferdigheter

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Læring foregår på alle utviklingsområder: - personlig - emosjonelt - sosialt - språklig - tankemessig - - motorisk

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Læring er knyttet til indre og ytre stimuleringsfaktorer - individets egne forutsetninger - systemets påvirkningsfaktorer

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Individets egne forutsetninger er grunnlaget for læring og utvikling Vi gjør våre erfaringer helt fra vi blir født som anvendes i læringsprosessen og det nye tilpasses til tidligere erfaringer (Piaget)

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkluderingens betydning for læring Å høre til i et samfunn innebærer at en lærer seg hvilke normer og verdier som gjelder der, og har de kunnskapene og ferdighetene som trengs i dette samfunnet.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Ulike læringsarenaer: - innenfor familien - i fritiden - med venner - i skolen/ eller barnehagen/SFO -i media

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Tilpasset opplæring i skolen har to sider ↓ ↓ undervisning læring - formidling- indre styrt - veiledning- ytre styrt - tilrettelegging↓ Individuell tilpasning fører til utvikling

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Tilpasset opplæring har to dimensjoner: - Individuell tilpasning Fellesskapstilpasning

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Suksesskriterier for Tilpasset og Inkluderende Opplæring: - eleven er motivert for læring - eleven opplever mestring - eleven utvikler seg og setter realistiske mål - eleven deltar aktivt sin egen læringsprosess - eleven medvirker aktivt og tar medansvar - eleven bidrar aktivt i fellesskapet