Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid Individ versus symptomperspektiv System versus miljøperspektiv
2
Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer:
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer: Systemperspektiv nærmiljønivå Skole-/barnehagenivå alderstrinn- og gruppenivå Individperspektiv Brukernivå (barnet/ungdommen)
3
Individets samspill med andre i systemet
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Individets samspill med andre i systemet har betydning for læring og utvikling og er således utgangspunktet for spesialpedagogiske tiltak
4
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg
Forebyggingsbegrepet er sentralt i individ og systemrettet arbeid Caplan (1964) har en tredeling av forebyggingsbegrepet: Punkt 1 og 2 har utgangspunkt i systemrettet arbeid 1 Primær forebygging 2. Sekundær- og Punkt 3 har utgangspunkt i individrettet arbeid 3. Tertiærforebyggende arbeid.
5
Primær forebygging er forebyggende innsats som
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Primær forebygging er forebyggende innsats som settes inn mot hele befolkningen i et land eller et mer avgrenset område, for eksempel en skole eller en barnehage evt en hel skoleklasse. Målet er å forhindre at problemer eller vansker oppstår, eventuelt at de oppdages tidligst mulig.
6
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg
Sekundær forebygging vil være tiltak som settes inn mot grupper som en vil anta befinner seg i en risikosone og som står i fare for å utvikle større eller mer omfattende problemer. Målet er å redusere varigheten av problemene. I skole- og barnehagesammenheng vil en for eksempel Kunne sette i gang kompetansehevingstiltak for å bidra til økt kunnskap og ferdigheter om inkludering.
7
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg
Tertiær forebygging vil være tiltak hvor siktemålet er å nå enkeltindivider eller grupper som har utviklet et etablert problemmønster, for eksempel i form av omfattende avvik. Målet er da i første omgang å redusere omfanget av avviket. I barnehage- og skolesammenheng vil det her gjerne tradisjonelt dreie seg om alvorlige avvik.
8
Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Barnehage/skole er en sentrale institusjoner i systemet rundt brukeren av spesialpedagogiske tiltak , fordi barn og unge med spesielle behov har rett til: Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap
9
Mestring av samspill er en viktig
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Mestring av samspill er en viktig påvirkningsfaktor for læring og utvikling I det følgende er det eksempler på samspills og systemfaktorer som fremmer læring og utviklingen
10
Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er:
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er: - tror på egne muligheter - er trygg i miljøet - er motivert for å lære
11
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg
Kaufmann (1991) bruker begrepet «risikofaktorer» som mulige forløpere til problemutvikling. Hun mener at risikofaktorer er forhold som kan føre til at barn og ungdom utvikler psykososiale vansker, enten knyttet til elevens selv, familien eller skolen.
12
Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning - personlighetstrekk - kognitive (tankemessige) forutsetninger - skolen/lærerne legger for stor vekt på irettesettelser
13
Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer - aleneforsørgere med lav inntekt - foreldrenes psykiske problemer - foreldrenes alkohol eller stoffmisbruk - fedres kriminalitet - foreldrenes manglende omsorgsevne
14
Faktorer knyttet til skolen er:
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til skolen er: - skolen/lærerne er ikke sensitive overfor elevenes individualitet - skolen/lærerne møter elevene med uegnede forventninger - skolen/lærerne har inkonsekvente eller uegnede forventninger - elevene får for lite belønning av positiv atferd
15
Miljøets betydning for utvikling av
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Miljøets betydning for utvikling av samspillsferdigheter og selvforståelse Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av samspillsferdigheter Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av selvforståelse
16
1 Samspill som er negativt for en selv
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg 1 Samspill som er negativt for en selv 2 Samspill som er negativt for omgivelsene 3 Samspill som er positivt for en selv 4 Samspill som er positivt for omgivelsene (Holmberg 1997)
17
Lewins (1935) forenklede formel : Atferd = PO
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Menneskets atferd er knyttet til de to hovedfaktorene: personen og omgivelsene/miljøet, Lewins (1935) forenklede formel : Atferd = PO P står for faktorer knyttet til personen O står for faktorer knyttet til omgivelsene
18
Her er de tre innfallsvinkler som kan velges
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Her er de tre innfallsvinkler som kan velges i spesialpedagogisk arbeid for å forbedre situasjonen til den funksjonshemmede: individet systemet både individ og system
19
Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål Valg av strategier/framgangsmåter Valg av handlingsplan Tids-/gjennomføringsplan Justering & evaluering Avslutning
20
Motiverende aspekter kan være å:
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Motiverende aspekter kan være å: fremme klarhet i systemet for det som skal utprøves sikre samsvar med ressurer som eksisterer og det som skal utvikles
21
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg
Punkter som kan fremme systemets handlingsmuligheter: Avklare og bli enige om mål Analysere alternativer for å oppnå mål Lage en handlingsplan Dele opp handlingsplanen Sette i gang tiltak/ handling Evaluering og justering av handling Resirkulere
22
Målbar i forhold til presiseringsnivå
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv Jorun Buli Holmberg Mål og evaluering Målbar i forhold til presiseringsnivå Realistisk i forhold til eksisterende ressurser Meningsfylt i forhold til det som ønskes oppnådd
23
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg
Spesialpedagogiske arbeidsoppgaver innebærer å være behjelpelig med at aktørene i systemet spesifisere målet for det spesialpedagogiske tiltaket og utarbeider tydelige målformulering som kan evalueres presist
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.