KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Etikk i møte med mennesket
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
Øystein, Susana og Anita
Omstilling uten nedbemanning
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Albert Bandura (f. 1925)
Avoidance Frode Svartdal Okt
Sosiologi i barnehagen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kompetente barn og unge
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
copyright kjellaug johannessen
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
7. Motivasjon i organisasjoner
Den autentiske læringsdialogen
Goffman, Garfinkel og Giddens
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
(Barne-og ungdomspsykologi)
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Utforskeren.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Link er viktigere enn matte,
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Model of Human Occupation og Arbeid
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Og.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Fritid med Bistand.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Læring Forelesning i A1ab 2008
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Dramafaglig prosjektarbeid
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Allmennlærerutdanningen/ 1
Transaksjonsmodellen
Lekens betydning for læring av matematikk
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Pedagogisk dokumentasjon
Institusjonelle omgivelser
7. Motivasjon i organisasjoner
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori Albert Bandura 1925- Canada/ USA Stanford University

Oversikt over sentrale forskningsområder hos B. Banduras studier rundt sosialisering prososial atferd (”summegrupper”) aggresjon selv-regulering ”self-efficacy” hva er det? Hva betyr det for studiene dine? Hvor kommer det fra..?

Prososial atferd Hvordan utvikler vi en holdning om å dele, å hjelpe, å samarbeide Studie blant 7-11åringer modell som bowler og donerer en del gevinsten en gruppe barn observerer og bowler …. Hva skjer? en kontrollgruppe observerer ikke .. Hva skjer når de bowler og får gevinst? Konklusjon: Observasjon av modellen stor betydning for hvordan vi handler

Prososial atferd (altruisme) sosialisering gjennom en modell barn vil imitere handlinger de ser modellen omtaler også handlingen ”det er fint du deler”for eksempel Kommando om gode gjerninger? du deler bowling utbyttet! i neste omgang: stjeler mer- om de kan.

Aggresjon Hvorfor blir barn aggressive i B. perspektiv? straff og belønning i forhold til atferd (operant betinging) fra ulike modeller / hva gjør de? -får de straff? Studie av 4-åringer og ei dokke fikk se film med en aggressiv modell, men ulik slutt belønning av aggresjon-straff for aggresjon- ignorering av aggresjon

Aggresjon Resultatet Ny vri: få belønning å imitere modellen gruppen som hadde sett aggresjon bli straffet imiterte modellen signifikant mindre enn i de to andre gruppene ingen forskjell mellom ”å belønne aggresjon” og ”å ignorere aggresjon” Ny vri: få belønning å imitere modellen hva hender da?

Aggresjon Alle barna imiterer modellens aggressive handlinger Konklusjon: ved straff ble aggressiv atferd hemmet men de aggressive handlingene var LÆRT! Konsekvenser: hvilken påvirkning har film og tv på barns utvikling av voldelig atferd? (i følge Bandura)

Hva ligger til grunn for denne læringen ? OBSERVASJONSLÆRING barn observerer en model bearbeider dette kognitivt konsekvenser via andre; symbolske modeller fra TV bl.a. 4 ledd i observasjonslæring: oppmerksomhet; gjenkalle handlinger; reprodusere handlinger; forsterke gjennomføringen

Sosial kognitiv teori interaksjonisme mellom kognitive / personlige faktorer (personal var.) miljøet / omgivelsene ( environmental var.) atferd (behaviours)

Selv-regulering Selv-regulert læring hva består den av? hvordan utvikles dette? Hva ligger til grunn for selv-evaluering? hvilken standard? Når barn har ulike modeller-hvem vinner?

”Self-efficacy” Jeg er god å hoppe bukk! Jeg er ikke god i matte! (Julie fra Dalen, Eks.) Hvordan utvikler vi vår forventning om mestring (self-efficacy)? konkrete prestasjoner hvordan andre lykkes med oppgaver overbevise oss selv verbalt (pep-talks)

Bandura og Piaget Lærer barn først og fremst ut av egen interesse for ulike problemer? Miljøets betydning viktig hos B. observasjonslæring og Piagets stadier

Bandura og Vygotsky Bandura: interaksjon mellom miljø person atferd Vygotsky: internalisert kultur individet er et produkt av sin kultur- individet er et produkt av historien

Self-regulated learning Hva har vi lært av ekspertene: 4 komponenter viktig i selv-regulert læring kunnskap motivasjon strategier metakognisjon

Praktiske konsekvenser og vurdering Gode modeller media; signifikante andre utvikle forventning om mestring utvikle gode læringsstrategier Opptatt av læring og utvikling som er aktuell i samfunnet i dag Kanskje han glemmer litt barnets egeninteresse….egen aktiviet