Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin-utdanning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Samhandling.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Samspill og Samhandling
Lederutvikling og skreddersøm
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- handlinger og holdninger
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
GROW modellen.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Teambygging og fasilitering
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KOMMUNIKASJON.
Lek og Læring i barnehagen
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språk- og leseveileder
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Pedagogikk og elevkunnskap
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Psykisk helse.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin-utdanning?

Gruppedeltakere: Regine Strandvoll Syversen Ane Lamer Tony Romestrand Karl Einar Fossberg Linn Christiansen Erik Søderman Reistad

Definisjon på mesterlære ”Læring gjennom deltakelse i et praksisfelleskap med gjensidige forpliktelser for mester og lærling i en spesifikk sosial struktur over et lengre tidsrom” (Nielsen og Kvale: 1999:243)

Positive sider ved mesterlære i medisin: Gir tilgang til læringssituasjoner Muligheten til å diskutere aktuelle situasjoner med en mer erfaren Muligheten til å vurdere, drøfte og utføre diagnostikk under trygg oppfølging av en mer erfaren lege.

Flere positive sider ved mesterlære i medisin: Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/bevisst overfører. Den som skal lære blir sett på som en deltaker i fellesskapet.

Negative sider ved mesterlære i medisin: Konservative holdninger overføres Mesterlære har ofte fremmet lære basert på imitasjon, læren blir da mekanisk og er lite egnet for læring basert på refleksjon og kreativitet. Feil-lære

Fleire negative sider ved mesterlære i medisin: Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/ bevisst overfører. Mesteren kan utnytte sin autoritet på en negativ måte. Ved at sykehusene er delt inn i seksjoner, kan dette føre til at lærlingen mister mye generell kunnskap

Enda flere negative sider ved mesterlære i medisin: Ved seleksjoner på sykehus mister lærlingen viktige læresituasjoner Dårlig sosialt samspill kan gjøre det vanskelig for lærlingen å hente ut kunnskap fra mesteren

Oppsummering Sårbarhet Stiller store krav til studenten Mesterlære kan ikke brukes ensidig

Kilder Mesterlære (Nielsen og Kvale) Bekjente innen medisinstudiet