Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin-utdanning?
Gruppedeltakere: Regine Strandvoll Syversen Ane Lamer Tony Romestrand Karl Einar Fossberg Linn Christiansen Erik Søderman Reistad
Definisjon på mesterlære ”Læring gjennom deltakelse i et praksisfelleskap med gjensidige forpliktelser for mester og lærling i en spesifikk sosial struktur over et lengre tidsrom” (Nielsen og Kvale: 1999:243)
Positive sider ved mesterlære i medisin: Gir tilgang til læringssituasjoner Muligheten til å diskutere aktuelle situasjoner med en mer erfaren Muligheten til å vurdere, drøfte og utføre diagnostikk under trygg oppfølging av en mer erfaren lege.
Flere positive sider ved mesterlære i medisin: Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/bevisst overfører. Den som skal lære blir sett på som en deltaker i fellesskapet.
Negative sider ved mesterlære i medisin: Konservative holdninger overføres Mesterlære har ofte fremmet lære basert på imitasjon, læren blir da mekanisk og er lite egnet for læring basert på refleksjon og kreativitet. Feil-lære
Fleire negative sider ved mesterlære i medisin: Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/ bevisst overfører. Mesteren kan utnytte sin autoritet på en negativ måte. Ved at sykehusene er delt inn i seksjoner, kan dette føre til at lærlingen mister mye generell kunnskap
Enda flere negative sider ved mesterlære i medisin: Ved seleksjoner på sykehus mister lærlingen viktige læresituasjoner Dårlig sosialt samspill kan gjøre det vanskelig for lærlingen å hente ut kunnskap fra mesteren
Oppsummering Sårbarhet Stiller store krav til studenten Mesterlære kan ikke brukes ensidig
Kilder Mesterlære (Nielsen og Kvale) Bekjente innen medisinstudiet