Modul 1 Lillegården kompetansesenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Fra prøving og feiling til
Hurum PPTs erfaringer med LP
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Sommervikar i Blend.
Pedagogisk analyse.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Mestring.
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Pedagogisk utviklingsarbeid
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk- og leseveileder
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Veiledningspedagogikk
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Telemark, Irene Wormdahl Recovery som begrep og perspektiv i psykisk helsearbeid.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Læring på ungdomstrinnet
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Modul 1 Lillegården kompetansesenter 20.06 2012 Veilederrollen Modul 1 Lillegården kompetansesenter 20.06 2012

Veilederrollen side 29-34 i veilederheftet Skape positive relasjoner til LP-modellen og bekreftende mening Stille spørsmål Komme med synspunkter Påpeke viktigheten av å bruke erfarings- og forskningsbasert kunnskap Understreke viktigheten av å utvikle felles forståelse Kvalitetssikre kommunikasjonsprosessen, systematikk, fasene i analysemodellen Sikre at gruppe kommer til tiltak Minne gruppa på bruk av verktøyene Avklare forventninger, roller og ansvar i veiledningen Gi råd om kunnskapsbaserte begrunnelser for tiltak Korrigere og gi positiv tilbakemelding Bygge relasjoner Bruke teoretiske perspektiver Bruke innhold fra fagdager Kvalitetssikre intern kommunikasjon Følge opp skole koordinator Samarbeid med kommunekontakt og skoleledelse Hjelpe lærerne til å følge modellen Gjøre kunnskap konkret Oppsummere, se resultater Bruke humor Etterspørre resultater Fremme refleksjon og handling Hovedvekt på kognitiv veiledningstradisjon Lære bort nye begrep, undervise, være modell Være lyttende

Diskusjon/samtale (10 min) Samtal om punktene fra veilederheftet som beskriver veilederrollen i LP-modellen Hva betyr dette i praksis? Bruke rundeprinsippet for taletid

Problemstilling (5 min) Lag en problemstilling med utgangspunkt i samtalen om punktene (knyttet til ett av punktene) Det er viktig at dere har en felles forståelse av problemstillingen dere velger

Lag en målformulering (5 min)

Innhenting av informasjon (5 min) Bruk først og fremst egen veiledningserfaring Dere kan også bruke veiledningsheftet. I de grå rammene er det eksempler som tar opp noen av punktene nevnt tidligere Kunnskaps og forskningsbasert praksis handler blant annet om systemperspektivet (I – K –A) på læring og utvikling og for å løse ulike utfordringer i skolehverdagen Så handler det om valg av tiltak – at disse er basert på forskning om hva som virker i skolen eller innenfor hvilke områder det er viktig å sette inn tiltak Systemperspektivet er både en grunnleggende teori i LP og en grunnleggende holdning- Tar vi vekk en kunnskaps- og forskningsbasert praksis tar vi vekk et av grunnelementene i LP Samarbeidskulturen – Gjennom sin infrastruktur legger LP godt til rette for samarbeid på og mellom mange nivå i en kommune. Strukturen knytter hele opplæringsetaten i en kommune sammen (lærere –rektorer- skoleeier og ppt og i noen tilfeller flere skoler sammen) I lærergruppene tar man opp utfordringer med utgangspunkt i den enkelte lærers behov – arbeider systematisk,overtid med analyse og refleksjon underveis i prosessen Arbeidsgruppa på skolen er en arena for å ta opp viktige lærerspørsmål samtidig som den skal fange opp behov som det er en fordel at hele personalet reflekterer over Arbeidsgruppa i kommunen vil kunne binde de enkelte skolene sammen og arbeide med saker som angår hele opplæringen Veiledning fra ppt bringer inn eksternt blikk og bidrar spesielt i forhold til å sette teori/forskning og praksis sammen Fagdager/arbeidsseminarer/oppfriskningskurs sørger for at forskning og teori blir mer tilgjengelig og at skolene utvikler seg i en retning som med stor sannsynlighet vil føre til et bedre læringsmiljø og derved bedre læringsresultater blant elever Forankring i planer – slik at LP-arbeidet år inn i en større sammenheng for å øke kompetansen blant lærer og slik at man kan arbeidemot langsiktige behov

Lag en sammenhengsirkel og kom med opprettholdende faktorer (10 min)

Velg 2 -3 av de opprettholdende faktorene og ha en idedugnad på tiltak som øker muligheten for å lykkes i veiledningsrollen