B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3 Lina Wik Amundrød, Elisabet Larsen, Tine Håvak og Elin Øydna.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Advertisements

Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Språk og sosialisering
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Venstre feat. Lars Sponheim
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Flere barnehagelærere!
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3. B ARNS PERSPEKTIV Barns rett til medvirkning Syn og mening Personalet tar hensyn til dette.
Etter TV-aksjonen Hovedmål for TV-aksjonen Økt åpenhet og forståelse Livskvalitet og deltakelse Forskning som kan bidra til å løse demensgåten.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Barn som deltakere i et demokrati?
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Frivilligheten i fremtiden. HVORFOR KOMMUNAL FRIVILLIGHETSPOLITIKK? Potensialet er enormt –dersom frivilligheten får større rom til selvutvikling En tverrsektoriell.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006) Dalberg.
16/4/2015Asbjørn Larsen Rusmisbrukernes interesse organisasjon2.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Bjørnsgård barnehage.
Gruppeoppgave 1 semester 2
En selvstendig, selveid og ideell medlemsforening.
Må staten effektivisere?
Den lovgivende makten i Norge
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Pedagogisk dokumentasjon
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3 Lina Wik Amundrød, Elisabet Larsen, Tine Håvak og Elin Øydna

B ARNS PERSPEKTIV Barns rett til medvirkning Syn og mening Personalet tar hensyn til dette

I NNVIRKNING PÅ BARN OG BARNDOM ? ”Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet” (Barnehageloven §3 Barns rett til medvirkning) Blir barn kastet ut i voksenlivet? Blir de mer selvstendige?

V ENSTRE

H ISTORIKK Norges eldste parti Partileder Lars Sponheim Ca 8500 medlemmer Det minste partiet på stortinget Vi hviler først når friheten gjelder overalt for alle

SOSIALPOLITIKK Sosial eksklusjon og nød Gode ressurser til barnevernet Tilrettelegging for alle Iverksette bedre tiltaksprogram Makt i eget liv Posisjoner og arv

KULTURPOLITIKK Kultur og idrett

ØKONOMIPOLITIKK Fordele barnetrygden Utvide støtteordninger Barnehagepriser

L ITTERATURLISTE Barnehageloven §3 Barns rett til medvirkning Arild