Bruk av læringsstrategier på 7.trinn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Little Gulls Arts-presentasjon.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
8 Skumlesing.
Historiefaget i skolen
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Dyr i skogen.
Klapperslange Leseøving.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
12 Reflekterende lesing.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Foreldre som gode leseveiledere
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
I Bekkedalen Læringsmål Eleven skal kunne;
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
En ulv. En Ulv..
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den andre leseopplæringa LUB
Kapittel 13 I begravelse.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Trekkfuglene Et sikkert vårtegn. Læringsmål for emnet: Lære hva begrepet trekkfugl og standfugl betyr. Lære å se forskjell på en trekkfugl og en standfugl.
Læringsmål Eleven skal kunne; Beskrive kjennetegnene til noen dyr som lever ved bekken. Beskrive kjennetegn og levevis til fisker og små dyr som lever.
Fugler Noen grunnleggende opplysninger. Læringsmål for emnet: Du skal vite hva en trekkfugl er Du skal vite hvorfor trekkfugler flyr sørover om vinteren.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av læringsstrategier på 7.trinn Tema: Sjøfugl, fagtekst fra Yggdrasil 7, Aschehoug 2008 Strategier: VØL, Venn-diagram, Tankekart Fokus på både før-, underveis- og etterlesing Målsetting: Aktive, engasjerte elever Modellere læringsstrategien VØL Bruke tankekart og Venn-diagram for å øke læringsutbyttet Synliggjøre læringsutbyttet for elevene når de bruker læringsstrategier 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! De færreste elevene Reflekterer over hva teksten handler om, og hva de vet fra før Får oversikt over teksten (ser på bilder, nøkkelord, overskrifter, blar gjennom kapittelet) Stiller spørsmål ved formålet (Mortensen- Buan 2006) 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Forkunnskaper ” Hva en elev får ut av en bestemt tekst, er langt på vei bestemt av hva eleven vet om tekstens innhold fra før, det vil si av hans eller hennes forkunnskaper. Ja, antakelig er det ingen annen enkeltfaktor som har så stor betydning for hva personer forstår og husker av det de leser, som de forkunnskaper de bringer med seg til teksten.” (Bråten 2007) Bråten, Ivar (red.) 2007: Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Bildebank Hva vet vi fra før? 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn V Dette vet vi Ø Dette ønsker vi å få vite noe mer om L Dette har vi lært 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Modellering 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn V Dette vet vi 7.9 Ø Dette ønsker vi å få vite noe mer om L Dette har vi lært -oljelekkasje kan skade sjøfugl -vindmøller kan drepe sjøfugl -merker fugler for å forske -de legger egg i fjæra -sjøfugl kan vaskes -fargerike nebb -måneformede, spisse rette, krokete lange og korte nebb -måker kan angripes av ørn -spiser fisk , skjell og krabber - lettere å fly i flokk -havørn, lundefugl,hettemåke,alke -lever i fuglefjell -fredete områder -knuser skjell ved å slippe dem ned -lever påskjær -Hva slags fugl sitter og slapper av med vingene til tørk? -Hvor mange typer sjøfugl finnes? - Hvor dypt dykker de? -Navn på flere sjøfugl? -Er det bilde av en albatross i bildesamlingen? 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Underveislesing 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Etter-lesing 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! VØL-skjema om sjøfugl, 7.trinn V Dette vet vi 7.9 Ø Dette ønsket vi å få vite mer om L Dette har vi lært 21.9.09 -oljelekkasje kan skade sjøfugl -vindmøller kan drepe sjøfugl -merker fugler for å forske -de legger egg i fjæra -sjøfugl kan vaskes -fargerike nebb -måneformede, spisse rette, krokete lange og korte nebb -måker kan angripes av ørn -spiser fisk , skjell og krabber - lettere å fly i flokk -havørn, lundefugl,hettemåke,alke -lever i fuglefjell -fredete områder -knuser skjell ved å slippe dem ned -lever påskjær -Hva slags fugl sitter og slapper av med vingene til tørk? Topp skarv -Hvor mange typer sjøfugl finnes? - Hvor dypt dykker de? Opptil 100 meter -Navn på flere sjøfugl? Alke, lomvi, svartbak, krykkje, gråmåke, fiskemåke, havsule, skarv, Havørn, tyvjo, vandrefalk, tjeld, makrellterne, rødnebbterne, lundefugl, ringlomvi, rødstilk, toppskarv -Er det bilde av en albatross i bildesamlingen? Det er en havsule havørn var utrydningstruet, nå 4000 par, rovfugl, 2 meter vingespenn”slår byttet” på bakken – alle fugler letter når den kommer og tar byttet på vannet -lundefugl, legger fisk 2.hver hode hale for å holde balansen, mothaker i nebbet, legger egg i tunneler en meter under bakken, ruger lenge, slutter brått å mate ungene -vadefugler terner jakter i strandkanten, småkreps, fisk og tjeld -alkefugler er gode dykkere ned til 100 meter, lomvi er svart og hvit og utrydningstruet, bena langt bak på kroppen med korte kraftige vinger for å være god svømmer og dykker, smalt nebb -vandrefalk rovfugl stuper med 300 km/t, liten og ett kompenserer med å slå byttet ut av balanse for så å angripe, verdens raskeste -krykkje er måkefugl, reir på hylle i fjellet svarte bein -tyvjo stjeler mat erter de andre til de mister fangsten sin, tar også fisk, fugleunger og egg -vindmølleparker – farlig, flere er planlagt -makrellterne og rødnebbterne er like men har svart nebb ytterst -mindre fugler i fuglefjell – fuglefjell helst i nord-Norge -fuglefjell beskytter fuglene - rødlista betyr utrydningstruet -hekke betyr å legge egg 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Erfaringer/refleksjon Målsetting: Aktive engasjerte elever Modellere VØL Synliggjøre læringsutbyttet for elevene når de bruker læringsstrategier 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Aktivitet, mange på banen, engasjement Bildebank, trygghet noe konkret VØL skjema – LÆRT delen ble omfattende, et visuelt bevis Klar sammenheng mellom gode tankekart og resultater på naturfagtest 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Læringsstrategier og min undervisning Systematikk – ingen hokus pokus Bevissthet - bruk i alle fag - bedre læringssamtaler Høyere kvalitet på undervisningen i teoretiske fag – mer varierte arbeids – og undervisningsformer 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! ” Jeg synes ikke jeg bruker så mye læringsstrategier jeg. Jeg synes ikke jeg kan det godt nok - måten å lære på liksom. Nøkkelorda gir ikke mening . Forresten BISON bruker jeg, men det tenker jeg jo ikke over lenger.” (Jente 7. trinn, etter et år i prosjektet) 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!