NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Forskning og utvikling
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Noen utfordringer for skolene
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ELEVMEDVIRKNING.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
PBL - PROSJEKT.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Hva er viktig for elevers læring?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Utskrift av presentasjonen:

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER INFORMASJONS- OG KOMMUNIKASJONS-TEKNOLOGI SOM VERKTØY I ALLE FAG FOR ALLE SKOLENS ELEVER NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER ITU - Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning Utdanningsdirektøren i Akershus Nesodden videregående skole NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER UTEN EN TRÅD… NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER HVOR STÅR VI I DAG? ”Den gamle klasseundervisningen – leksehøring, spørsmål og svar i samlet klasse – er ikke godt egnet til å inte-ressere elevene og tar for mye kostbar tid av skolehverdagen” (Normalplanen… av 1939) NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER Fakta… NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER FAKTA - teknologi (NESTEN) HVER ELEV SIN BÆRBARE pc HVER LÆRER - - - - - - - - ” - - - - - - - - TRÅDLØST NETTVERK (antennepunkter i tak og antenner i pc koplet mot skolens nettverk og internett – men strøm!!!) NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

FAKTA - bruksområder INTERNETT & E-POST FELLESRESSURSER - INTRANETT FAGSPESIFIKK PROGRAMVARE OFFICE-PROGRAMMENE (word, excel) Læringsplattform!!! NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER Mål… NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER PROSJEKTMÅL Å UNDERSØKE HVORDAN ØKT TIL-GANG TIL IKT PÅVIRKER ELEVENES LÆRINGSBETINGELSER - OG HVORDAN DETTE ÅPNER FOR NYE RAMMER FOR ORGANISERING AV OPPLÆRINGEN NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER MÅL I ORDINÆR DRIFT I STØRRE GRAD Å RUSTE ELEVENE FOR ARBEIDS- OG SAMFUNNSLIV Å ØKE METODISK VARIASJON OG Å VEKTLEGGE ELEVAKTIVISERENDE ARBEIDSFORMER NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER ##%/!!! NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

Utviklings-strategi… NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

PUSTET I NAKKEN UTENFRA… PRIVATISERING - DIGITALISERING FJERNUNDERVISNING – ”NETTGYMNAS” DYNAMISK OG PLASTISK KOMPETANSE-BEGREP > UTFORDRINGER MHT FLEKSI-BILITET DEN OFFENTLIGE SKOLENS RELEVANS FOR ELEVENE (SPESIELT DE SKOLEFLINKE..?) NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER … OG STEINEN I EGEN SKO HVORDAN UTVIKLE ”RIKTIG” LÆRER-KOMPETANSE? HVORDAN MØTE FORMIDABLE SOSIALPEDAGOGISKE UTFORDRINGER? FRA BELÆRING TIL E-LÆRING(?) NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

Vurdering av resultater… NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

BÆRBAR PC I ET SKOLE- UTVIKLINGSPERSPEKTIV < < < elevenes bruksmuligheter > > > STUDIETEKNISK PEDAGOGISK LEKETØY VERKTØY VERKTØY < < < k o m m u n i k a s j o n s v e r k t ø y > > > lærernes kompetanse NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER DETTE SKJER SKARPERE FOKUS PÅ LÆRERENS PEDAGO-GISKE PRAKSIS - FLERE METODIKKDRØF-TINGER - TYDELIGERE DEBATT OM NY LÆRERROLLE (veiledning vs. formidling) LÆREPLANEN BLIR VIKTIGERE URO OG SKEPSIS HOS NOEN LÆRERE (til egen mestring, elevers nettbruk, verktøyets verdi) KULTURBRYTNING NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER … OG DETTE SKJER FORBEDRET SITUASJON FOR LESE- OG SKRIVESVAKE KREATIVE PRESENTASJONER STRUKTURERER SKOLEARBEIDET FOR ELEVENE: ELEKTRONISK SORTERING, ARKIVERING OG OPPGAVEINNLEVERING MER VARIERTE ARBEIDSFORMER BEDRE TILBAKEMELDING (?) NY TIMEPLANORGANISERING ALLE GK NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER DETTE SKJER FOR LITE FULL UTNYTTELSE AV DIFFERENSIERINGSMULIGHETER KONTAKT MED OMVERDENEN PROBLEMBASERT LÆRING > VITEN-SKAPELIG ARBEIDSMÅTE NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

”MÅLLØS” (?) SURFING CHATTING SKJERMAVHENGIGHET? OG DETTE SKJER FOR MYE..? ”MÅLLØS” (?) SURFING CHATTING SKJERMAVHENGIGHET? NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

KVALITATIV OG KVANTITATIV VARIASJON I BRUK avhengig av... STUDIERETNING FAG(OMRÅDE) TRINN ELEV LÆRER NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER

NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER SPENNENDE BLIR DET FØRST NÅR ALLE ELEVER TILLATES Å BRUKE BÆRBAR PC OG … … den gamle klasseundervisningen – leksehøring, spørsmål og svar i samlet klasse – viser seg ikke å være godt egnet til å interessere elevene og tar for mye kostbar tid av skolehverdagen, slik at de gjennom daglig bruk av IKT selv må an- svarliggjøres i forhold til læring og opp- læring, og lærerne systematisk må legge opp til dette” NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER