Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBrynjar Halvorsen Endret for 9 år siden
1
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo
2
Grønland voksenopplæringssenter avdeling Grorud, Bredtveit kvinnefengsel
3
Metode dokumentstudier observasjon intervjuer med lærerne, betjenter, innsatte, andre interessenter
4
Vurdering på tre nivåer Generelle erfaringer med IT i fengselsundervisningen Erfaringer fra hvert enkelt prosjekt Erfaringer med prosjektarbeidet: planlegging, organisering og gjennomføring
5
Vurdering på tre områder Fengselsundervisning i forhold til ordinært skoletilbud Fengselsundervisning som tilbud til innsatte IKT som verktøy for organisasjonsendringer
6
Verktøy: Læremateriell, fysisk eller teoretisk Subjekt: De lærende Regler: Innenfor hvilke regler foregår læringa Objekt: Hva virksomheten dreier seg om, området for læring Resultat: Kunnskaper og ferdigheter Samfunn: Omgivelsene for læring Arbeidsdeling: Hvilke roller har deltakerne i læringssamarbeidet En ramme for vurdering
7
Egenskaper ved teknologien edb: lager, ”puggemaskin” IT: skrivemaskin, teknisk og kreativt verktøy (regnskap, DAK/DAP, PP, bilder, tekst), informasjonslager (internett) IKT: kommunikasjon (internett), samarbeid
8
Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Eleven Regler: Bruk av PC og internett Objekt: IT som fag, IT i fag Resultat: Kunnskap, ferdigheter Samfunn: Fengslet, skolen Arbeidsdeling: lærer, betjenter, elever Læringsprosessen
9
Generell læreplan Individualitet Tema og prosjekt Samarbeid
10
Sikkerhet Internett E-mail Fjernundervisning
11
Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Eleven Regler: Bruk av PC og internett Objekt: IT som fag, IT i fag Resultat: Kunnskap, ferdigheter Samfunn: Fengslet, skolen Arbeidsdeling: lærer, betjenter, elever Læringsprosessen
12
Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Lærere, elever, betjenter Regler: Planer, sikkerhetsregler, pensum Objekt:PC som fag, PC i fag Resultat: Endringer i organisering, erfaringer, kunnskap Samfunn: Skolen, fengslet, prosjektet Arbeidsdeling: Prosjektledelse, skole, fengsel, elever Organisasjonsendringer?
13
Verktøy: PC, programvare, internett Subjekt: Prosjektdeltakerne Regler: Prosjektmandat, fengselssystemet Objekt: Organisering og gjennomføring av fengselsundervisning med PC Resultat: Erfaringer Samfunn: Prosjektet, de lokale fengsler og skoler Arbeidsdeling: Prosjektledelse, delprosjekter, veileder, evaluator Prosjektstyring
14
Noen lærdommer IT gir store muligheter for individuell opplæring Samarbeid må planlegges IT kan være sosialiseringsverktøy IT kan være veldig motiverende IT kan bedre livskvaliteten
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.