MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn 1.11.2011 Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppvekstprogrammet ”helhet og kvalitet”.
Advertisements

Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
INVIVO a/s = levende, i utvikling
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
PIA arbeid og livsmestring.
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Joachim Bjerkvik
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Arbeid med bistand Rapportering.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Frogn videregående skole
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Flyktningkonferansen 2008
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Hvordan vi kom frem til satsing Prosjektmidler til barn og unge opp til 18 år. Statlig satsing Prosjektmidler til ungdomsprosjektet, gikk over 3 år.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
NRK Sørlandet, 16. november 2016
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Hvordan møte brukere med sammensatte behov.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Arbeidsrettede virkemidler
Rus - arbeid og aktivitet
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp for unge som sliter med å gjennomføre videregående opplæring og/eller å komme ut i arbeidslivet.

Deltakerne i MetARR •Spisset målgruppe – mer kompleks enn antatt? –Unge mellom 18 og 25 år •Uvanlig innenfor ARR –Påbegynte og avbrutte løp •Skolegang, arbeidspraksis, lærlingtid, kurs og kvalifiseringer –Sammensatte helseplager •Fysisk, psykisk, mye udiagnostisert og uavklart –Sosial komponent •Fattigdom, hjemmesituasjon, rus, kriminalitet

Unike utfordringer Hva er spesielt for den unge målgruppen? •Ingen arbeidserfaring •Ingen formell kompetanse •Svært lav realkompetanse •Nærhet til nederlag •”Nye” utfordringer som det finnes lite kunnskap om •Mye uavklart på helse •Fravær av opplevde konsekvenser

Gode erfaringer Hva virker? •Hva trenger denne målgruppen? –Strukturelle tilnærminger •Fokus på tilstedeværelse, deltakelse og gjennomføring. –Innholdsmessige tilnærminger •Tredelt innhold •Livsmestring, kosthold og variert fysisk aktivitet –Nettverk og samarbeid •Være i kontakt med instanser som har oversikt over miljøer og bevegelser •Søke bredest mulig etter gode løsninger og metoder •Tett samarbeid mellom prosjekt, NAV og VGS

Gode erfaringer Hva virker? •Tidlig konkretisering av behov –Rydde og prioritere –Etablere forestillinger om at det er mulig å finne frem i kaoset •Tidlig tilpasning – bred tilpasning •Klare å tilby et alternativ som frister –Legitimere utdanning og arbeid som gode alternativer som lønner seg på sikt!

Veien videre Hva bør med i fremtiden? •Fokus på reelle arbeidsmuligheter for målgruppen •Fokus på formidling til jobb via utdanning •Fokus på oppfølging fra fagkompetanse –Tett i tiltaket –Tett i overgangene –Tett inn i utdanning og arbeid •Samarbeids- og nettverkstiltak på tvers av administrative skillelinjer •NAV, skole og prosjekt i nært samarbeid

Takk for oppmerksomheten!