EKSAMENSOPPGAVE 2013, DIGITAL KUNST OG HÅNDVERK Emne 2: «Skapende arbeid i arkitektur, skulptur, design og utsmykning».

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
De dårige følelsene. Veiene ut..
«Strykebrettcover og stativ»
Fra ord til liv Mars 2011.
Fra geometriske former til abstrakt design.
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Studie forberedende formgivingsfag
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Virkemidler og komposisjon
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Inn i naturen Kandidat nummer 110.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Fra geometriske former til abstrakt design
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Historiefaget i skolen
ROM I SLOTTSPARKEN FOR BOSTEDSLØSE
Grunnleggende spørsmål om naturfag
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Dokumentasjon av en prosess
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Egyptisk kunst og arkitektur
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Avdeling for sosionomutdanning
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Mandag 8. November Powerpoint..
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
12 Reflekterende lesing.
Kulturteori
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Litterære virkemidler
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Biljana C. Fredriksen, Høgskolen i Vestfold
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Matematikk i samisk kultur
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

EKSAMENSOPPGAVE 2013, DIGITAL KUNST OG HÅNDVERK Emne 2: «Skapende arbeid i arkitektur, skulptur, design og utsmykning».

Ting som har gått ut av sirkulasjon (Utne, 2009) Inspirasjon Ting som har gått ut av sirkulasjon (Utne, 2009) Naturfagsplansjer fra materialrommet som vitner om tidligere tider og en epoke i undervisningsmetodikken som nesten er forbi

Inspirasjon Street Art Street Art er en ikke-kommersiell uttrykksform som vanligvis utføres ulovlig og godt integrert i byrommet. Uttrykksformen består av mange variabler, som for eksempel klistremerker, plakater, graffiti, sjablonger og veggmalerier (Rita R. Nyhuus gjengitt i Vold, 2008). ROA Anatomical detail of swallow; Poland. Image by Kalevkevad ROA 2012 Norway, Komafest Vardø

Påminnelse av tingene som bærere av kulturhistorie (Utne, 2009). Inspirasjon Samtidskunst Påminnelse av tingene som bærere av kulturhistorie (Utne, 2009). Jon Gundersen, Uten tittel. Medskapning for betrakteren (Utne, 2009). Jon Gundersen, VIKSFJORD1, 2009

Stedsanalyse Vegg for utsmykning Lang og lys gang utenfor naturfagsavdelingen. Store østvendte vinduer. Området er innredet med sittegrupper, men lite brukt av elevene. Her oppholder elvene seg i vente på noe annet, en mellomstasjon.

Stedsanalyse Problemet Fravær av bevisst tankegang omkring dagens utsmykning. Tilfeldighetene råder.

Instinktive og assosiative opplevelser. (Rybakken, 2004, s. 9). Stedsanalyse Behovet Instinktive og assosiative opplevelser. (Rybakken, 2004, s. 9). Forventning om en opplevelse som vekker følelser, som berører deg…

Målgruppe Betydningen vi skaper oss som tilskuere er avhengig av øyet som ser. Vi møter tingene med en viss type forutinntatthet, avhengig av vår kunnskap om tingenes bruk eller hvilke følelser, minner eller erfaringer de vekker (Utne, 2009). Målgruppen er elever og ansatte på skolen, men også foresatte til elevene og andre brukere av bygningen på ettermiddagen og i helgene. Skolen har en variert sammensatt elevgruppe og ansatte med ulike behov avhengig av etnisk og geografisk bakgrunn, språk, funksjon og hverdagslige referanserammer. Rybakken (2004) skriver at en kunstner uttrykker seg på vegne av seg selv, mens en identitetsdesigner uttrykker seg på vegne av andre. Med tanke på målgruppen blir min rolle i dette prosjektet litt «på vegne av» samtidig som utsmykningen helt klart vil bære preg av meg som formgiver og mine assosiative opplevelser. Overordnet mål: Utsmykningen skal kommunisere med alle på den måten at den gir en opplevelse som vekker følelser

Ideutvikling og arbeidsprosess Skisser er et helt nødvendig onde. For selv om man vet hvor man skal , er det fortsatt tusen måter å komme dit på. (Rybakken, 2004, s. 139). Skisser laget i GIMP

Ideutvikling og arbeidsprosess Skissene lever sitt eget liv og farges av tilfeldige assosiasjoner (Rybakken, 2004, s. 139). Utsnitt fra plansjene som jeg har valgt å jobbe videre med

Ideutvikling og arbeidsprosess Bildene er manipulert i GIMP og gjort om til postere i sort og grå på hvit bakgrunn Ideen til å bruke kvadrater kommer fra lyddemperne i trappeoppgangen

Ideutvikling og arbeidsprosess Skisser er innfall og aproposer, bruddstykker i en tankerekke (Rybakken, 2004, s. 139). Utprøving med farger og mønster i GIMP

Ideutvikling og arbeidsprosess Digital skisse med kobber Jeg syntes uttrykket ble litt ensformig og flatt. For å skape mer dybde og variasjon ville jeg prøve ut et materiale til. Valget ble leire.

Ideutvikling og arbeidsprosess Ferdig utskårede sjablonger til trykking av sommerfuglen. Malene er kopiert på transparent ark i kopimaskin. Til utskjæring brukte jeg en skalpell.

Ideutvikling og arbeidsprosess Diverse utprøvinger av trykk på grunnet treverk. Variasjon av farger på både bakgrunn og trykk.

Ideutvikling og arbeidsprosess Liten modell av deler av utsmykningen. Modellen består av en gammel benkeplate som er grunnet med grå og hvit maling. Sjablongtrykk i mørk brun og hvit. Tredimensjonal detalj i 1 mm kobberplate, utskåret og patinert med eddik og villris

Ideutvikling og arbeidsprosess Heldigital skisse av sommerfuglpuppe. Skissen er laget i GIMP med utgangspunkt i naturfagsplansjer og fotografier. Skissen skal illustrere sjablongtrykk på gammelt treverk med detalj av patinert kobber.

Ideutvikling og arbeidsprosess Skisse laget i blandet teknikk. Tredimensjonal detalj av et forstørret frø laget i leire. Frøet har fått tørke med en skrue integrert på baksiden. Frøet er montert på en gammel benkeplate grunnet med grå og hvit maling. Sjablongen er digital og plassert inn i fotografiet ved hjelp av GIMP

Ideutvikling og arbeidsprosess Skisse laget i samme teknikk som den av eplet. Tredimensjonal detalj av et forminsket sneglehus. Sneglehuset har et hull og er hengt opp på en stift på en gammel benkeplate grunnet med grå og hvit maling. Sjablongen er digital og plassert inn i bilde ved hjelp av GIMP. Både farger og dimensjoner på benkeplata er justert i GIMP

Ting bringer med seg fortellinger (Utne, 2009). Materialvalg Naturmateriale Bærekraftig Hverdagsobjekt Mykt Ting bringer med seg fortellinger (Utne, 2009). Ubehandlet gammel benkeplate Levende Varmt Struktur Sjel Gjenstandene blir til noe mer enn sin opphavelige funksjon (Utne, 2009). Grunnet gammel benkeplate

Avleiringer av tid (Utne, 2009) Materialvalg Avleiringer av tid (Utne, 2009) Leire Naturmateriale Lett å forme Holdbart Kan farges Kan pusses Kaldt Hardt Kan få varierende overflatestruktur

Å få tingene i tale (Utne, 2009) Materialvalg Å få tingene i tale (Utne, 2009) Kobber Naturmateriale Holdbart Kaldt Mykt Blankt Glatt overflate Kan skjæres ut i ulike forme Kan pusses Kan patineres Kan emaljeres Detalj fra sjablongen utskåret i kobber og patinert med eddik og villris

Readymades Effekten av bruk av Readymades forutsetter at objektenes opprinnelige bruk er godt forankret i tilskuernes hode (Gotfredsen, 1999). Denne type oppgave åpner også for bruk av Readymades. Ordet Readymade forbindes med Duchamp. Readymades betyr at kunstneren selv ikke forarbeider verket men velger en ferdig ting, for eksempel et industrielt produkt (Gotfredsen, 1999). Et funnet objekt er også en betegnelse som brukes parallelt med Readymades. Readymades kan være både artefakter, og gjenstander av naturmaterialer som ikke er bearbeidet av menneskehender, ikke opprinnelig ment som kunst. I min modell til utsmykning har jeg valgt å selv forme den tredimensjonale detaljen. Alternativt kan jeg velge Readymades for å endre det visuelle uttrykket og utsmykningens interaktive funksjon. En artefakt, gammel kikkert fra en roteskuff Småstein fra bekken på hytta, ikke bearbeidet av menneskehender

Digitale skisser med Readymades Oldenborre med kikkert Småsteinbelg

Beskrivelse og vurdering av arbeidsprosessen I arbeidet med skissene til utsmykningen har jeg hatt hovedvekt på bruk av digitale verktøy, GIMP. Prosessen fra opprinnelig plansje til ferdig uttrykk tar mye tid. Hver plansje har ulike behov for bearbeiding før det endelige resultatet foreligger i den form jeg ønsker. Jeg har hatt fokus på at det opprinnelige uttrykket skal beholdes, krav om gjenkjennelse. På den andre siden må uttrykket forenkles så mye at det er overkommelig å skjære ut som sjablong. Jeg opplever at jeg mestrer denne delen av arbeidet bra, jeg har utarbeidet mange skisser som egner seg for trykk. Jeg har jobbet med modeller i små størrelser. Utskjæringen av sjablongen stilte derfor store krav til finmotorisk presisjon. Heldigvis skader ikke et lite feilskjær helheten av det visuelle uttrykket, det er litt røft. Jeg valgte å skjære ut sommerfuglen fordi den hadde flest detaljer. På denne måten skaffet jeg meg erfaring med tanke på bruk av oppgaven i undervisningssammenheng. Sjablongen bør tilpasses både ferdigheter og motivasjon. Utskjæringen av sjablongen er jeg også fornøyd med, uttrykket ble både luftig, naturtro og tydelig. Trykking på malt treverk var den største utfordringen. Treverket ble ikke behandlet med annet enn litt grunning med akrylmaling. Dette medførte at malingen som ble påført under trykkingen trakk inn i treverket slik at kantene ble litt ujevne. I en eventuell utsmykning ville jeg forbehandlet treverket slik at dette ikke skjer.

Beskrivelse og vurdering av arbeidsprosessen fortsetter… Jeg har også laget to tredimensjonale detaljer i leire og en i kobber. Dette har vært med tanke på skisser og ikke en ferdig utsmykning. Detaljene i leire er derfor ikke brent og glasert, men kun tørket og malt med akrylmaling. Detaljen i kobber er skjært ut, filt og patinert, men ikke pusset og bearbeidet i den grad som det kreves til en permanent utsmykning. Jeg har også brukt foto i arbeidet med skissene. Først har jeg fotografert naturfagsplansjer som jeg fant i materialrommet på skolen. Deretter har jeg fotografert de tredimensjonale detaljene på treplater som utgangspunkt for videre arbeid i GIMP i kombinasjon med heldigitale skisser. Denne kombinasjonen fungerte etter min mening veldig bra. Kombinasjonen av teknikker bidrar til å gi skissene mer dybde. Når det gjelder bruk av materialer egner kobber og leire seg godt til bruk i undervisningssammenheng. På skolen jobber vi i et forholdsvis lite format og bruk av tynne kobberplater, brenning av leire og overflatebehandling fungerer bra. I en reell utsmykning kunne det tenkes at jeg ville velge å bruke tykkere kobberplater. Store massive detaljer av leire er vanskelige å brenne, kanskje stein er mer aktuelt i enkelte tilfeller. Det er en mulighet for at deler av det praktiske arbeidet må overlates til andre grunnet krav til spesielle verktøy. Annet materiale som bein, ull eller andre type metaller kan også være aktuelt.

Formale kvaliteter Materialer Farger Form De varme og levende treflisene skaper en kontrast til den kalde og døde betongveggen de henger på. Treverket utgjør også en kontrast til de andre materialene som er benyttet i utsmykningen. Både leire og kobber har en kald og kjølig overflate i motsetning til tre som virker lunt. De taktile egenskapene til materialene jeg har brukt i utsmykningen varierer også, selv om de ikke utgjør ytterpunkter i et kontrastforhold. Kobber har en forholdsvis glatt overflaten med noe struktur, i dette tilfelle grunnet patinering. Overflatestrukturen til leira er småknudrete, den er ikke pusset. Frøet har en jevnere overflate enn sneglehuset som både har hulrom og fordypninger. Treverket er gammelt og har små sprekker i overflaten som skaper struktur. Farger Fargene i sjablongene av eplet og sommerfuglen står i kontrast til hverandre, her har jeg kombinert mørke og lyse farge. Sjablongen av sommerfuglpuppen har kontrast mellom den sorte fargen i trykket og treplaten i bakgrunnen. Den grå fargen i trykket er ganske lik bakgrunnen. Kobberdetaljen har et rødskjær som utgjør en tydelig kontrast til trykkets sorte og grå toner. Den sorte fargen i trykket av sneglen står i kontrast til det hvite sneglehuset. Treverket i de to nederste kvadratene i utsmykningen har noen varme gjennomskinnelige toner som danner en kontrast til det hvite, grå og sorte i trykk og detaljer. Form De kvadratiske (geometriske) treplatene som danner bakgrunn for utsmykningen står i kontrast til de organiske formene i sjablongene og tredimensjonale detaljer. Det er også en kontrast mellom de todimensjonale formene i flaten og de tredimensjonale formene som kommer ut av flatene og skaper dybde. Formale kvaliteter

Ikonografiske kvaliteter Ulike formløsninger gir ulike assosiasjoner og kan kommunisere forskjellige verdier (Rybakken, 2004, s. 139). Natur/kultur Utsmykningen symboliserer en kontrast mellom det som er menneskeskapt og det som er gitt fra naturens side. Design handler om å forbedre tidligere produkter (Michl, 2001). Kan vi si at vi forbedrer naturen ved å tilføre den menneskeskapte gjenstander eller utgjør dette en motsetning? I utsmykningen skaper jeg naturen slik jeg vil ha den. Hvilke behov setter jeg først, mine eller naturen sine? Er det et motsetningsforhold mellom meg som menneske og naturen eller er jeg en del av det hele? Hva med bærekraftig utvikling og fremtidige generasjoner, har jeg egentlig rett til å leke med naturen som jeg selv vil? Tradisjon/fremtid Jeg har benyttet nåtidens digitale verktøy til å manipulere gamle naturfagsplansjer for å gi dem et nytt og moderen uttrykk. Sjablong er en mye brukt teknikk innenfor Street Art. På denne måten går motsetningsparet gammelt og nytt hånd i hånd, de blir komplementære motsetninger som utfyller hverandre og beriker hverandre. For meg fremstår det også som en motsetning at vi gjennom moderne digitale verktøy manipulerer kompliserte bilder til enkle visuelle uttrykk som til tider kan minne om bilder hugget i fjell. Kanskje vi kan si at de visuelle uttrykkene er enkle i form men nødvendigvis ikke i innhold. Gjenbruk av det som hører fortiden og tradisjonene til er med på å skape et godt grunnlag for fremtiden, den bærekraftige utvikling. Gjenbruk som motsetning til forbruk, men også med tanke på tradisjon og kunnskap som styrker våre røtter til fortiden. Nok en gang ser vi et eksempel på at to ytterpunkter, et motsetningsparet, har en naturlig gjensidig tilknytning til hverandre.

Visuell skisse

Visuell skisse Kunst kan bidra til å så nye tanker, og på den måten skape en liten mutasjon som kan bli til noe vesentlig og viktig. (Rybakken, 2004, s. 33). Design er spor. Spor av tanke og ånd, personlighet og hånd, som en personlig signatur eller fingeravtrykk. (Rybakken, 2004, s. 133).

Estetisk opplevelse vekker følelser (Nielsen, 2009). Refleksjon over utsmykningen, dens plassering og hvordan den kommuniserer med sine omgivelser Estetisk opplevelse vekker følelser (Nielsen, 2009). Overordnet mål for utsmykningen var at den skulle kommunisere med alle på den måten at den gir en opplevelse som vekker følelser. Er målet nådd? I samtidskunsten er det først i møte med tilskueren at kunstverket får mening (Utne, 2009). Jeg har under punktet om ikonografiske kvaliteter sett nærmere på noen holdninger jeg mener utsmykningen kommuniserer i møte med fortolker. Utsmykningen fremstår umiddelbart lite provoserende. På den andre siden kan kanskje denne form for underdrivelse i symbolbruk åpne for like mange følelser, refleksjon og kritisk tenkning. Det er opp til hver enkelt fortolker hvilke meninger som tilføres uttrykket. Jeg tror jeg kan si at utsmykningen har et potensiale til å berøre alle uansett etnisk og geografisk bakgrunn, språk, funksjon og hverdagslige referanserammer. Uttrykket er ganske universelt med tanke på at det er naturen som er utgangspunkt for utsmykningen, alle har en erfaringsbakgrunn som skaper en form for gjenkjennelse i det de ser. Materialene er også noe de fleste har både kjennskap til og erfaring med. Utsmykningen har også taktile egenskaper som kan styrke den estetiske opplevelsen. Dette er spesielt viktig med tanke på mennesker med nedsatt funksjonsevne som for eksempel svaksynte og blinde eller personer som av ulike grunner opplever sterkere gjennom andre sanser enn synssansen.. Jeg vil derfor konkludere med at utsmykningen er demokratisk og at den på denne måten skaper tilhørighet og fremmer følelser og refleksjon. Endelig vil jeg si at utsmykningen kommunisere godt med sine romlige omgivelser. Den møter oss i det vi kommer inn i rommet. Den gjentar de kvadratiske formene fra trappeoppgangen. Den fylller sin plass i et stort og lyst rom. Den varmer opp i kalde omgivelser. Og ikke minst utsmykningen bringer naturfagssalen ut til målgruppen og øvrige omgivelser.

Litteratur Gotfredsen, L. (1999) Når ting bliver kunst, G.E.C Gads Forlag, København Michl, J. (2003). Å se design som redesign; Formgivningsdidaktiske betraktninger. I Dokk- Holm, E. (Red.). Utforskning / Årbok 2003. Oslo: AHO. Nielsen, L. M. (2009) Fagdidaktikk for kunst og håndverk: i går, i dag, i morgen. Universitetsforlaget: Oslo. Rybakken, Bjørn. (2004). Visuell identitet. Oslo: Abstrakt Utne, J.M. (2009) Ting forteller - Jon Gundersen, Rune Johansen og Irene Nordli. Lillehammer Kunstmuseum, [Lillehammer] Vold, T. 2008, Visuell kultur og samfunn, Gyldendal Norsk Forlag AS

Bilder Gundersen, J. Viksfjord 1, 2009. Hentet 23. mai 2013 fra http://www.lillehammerartmuseum.com/?p=895 Gundersen, J. Uten tittel. Henter 23. mai fra http://www.kunst1.no/hanne-tyrmi-jon-gundersen-og-kjell-rylander_200.html ROA. Bilder hentet 29. mai 2013 fra http://unurth.com/filter/Roa Øvrig bildemateriale er fotografert og/eller produsert av undertegnede