Ergoterapeut Maria Dyrhaug i utførerfunksjon i Trondheim kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Individuell Plan Palliasjon
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
AD/HD konferansen mai 2006 Anne Marie Willesen sosionom
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandling med St. Olavs Hospital
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
AVLASTNING Melhus
Kommunen og samhandling - utfordringer
Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
Hverdagsrehabilitering
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Hjelp til selvhjelp Bydel Grünerløkka
Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
- mulighetenes senter -
Hverdagsrehabilitering
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Nettverksmøter Eldbjørg Sande Spanne
Oslo kommune Bydel Gamle Oslo
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Oslo kommune Sykehjemsetaten
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Demensteam Lier Kommune
Veien videre for den slagrammede
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Visjon: Mestre eget liv uten avhengighet av rusmidler Styret i Rusbehandling Midt-Norge HF TSB innenfor DPS’ene.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Samhandlingsreformen – en mulighet Samarbeid om tjenester på tvers av kommunegrenser Vektlegging av samhandling om pasientforløpet Kommunen ”bestiller”
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Rehabilitering på CatoSenteret for brukere med kreft.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Fremme helse og forebygge sykdom
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
PRESENTASJON strategiseminar
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Hydrocephaluspoliklinikken
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Hverdagsrehabilitering
KOORDINERENDE ENHET v/ Ragnhild Vignes
HVERDAGSREHABILITERING Gir hverdagsmestringmål
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Hverdagsrehabilitering Orientering til Eldrerådet 10.mars 2016
Oslomodellen i støpeskjeen
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Helse- og sosialkomiteen 28. februar 2008
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Utskrift av presentasjonen:

Ergoterapeut Liv Evensen, saksbehandler i bestillerfunksjon I Trondheim kommune Ergoterapeut Maria Dyrhaug i utførerfunksjon i Trondheim kommune Roller og samarbeid ved kartlegging av behov og koordinering av tjenester

Agenda Hvor befinner vi oss i organisasjonen? Historikk og veien frem til organisasjonsmodellen i 2009 Eksempler på brukersaker Utfordringer/fordeler ved organisasjonsmodellen Uttalelser fra brukere

H&V-kontorene 4 bydeler H&V-kontor Voksne Midtbyen bydel Østbyen bydel Tr.kommune 4 H&V-kontor. Over 18 år. 4 kontor under 18 år Lerkendal bydel Heimdal bydel 3

H&V-kontor-Midtbyen bydel Fysioterapeut Ergoterapeut Innsatsteam Oppfølgingstjenesten HDO-sykehjem HDO-bolig Rehab. Korttidsopphold. Vedtaksbelagt tjenester, må via H&V-kontor Liv: Prøvde å sette inn en boks med Dagsenter, men da må jeg gjøre om hele greia da det ble for fullt. Kan ikke presenteres som de fleste tilbudene? Tilrettelagt fritid Avlastnings- tjenesten (voksne) Trygghetpatr. Hjemmehjelptjenesten 4

Bakgrunn for H&V-kontor Det oppsto et behov for koordinering av tjenester der følgende var sentralt: Tverrfaglig personale Kvalitetsikring Behovsutredning Profesjonalisering Oppdatering av lovverk Rettferdighet ift tjenestetilbud Lik behandling av brukere ut fra behovsvurdering Skille bukken og havresekken. Hj.tj. tidligere

Historikk H&V-kontor Siden år 2000 har det foregått en stor omorganisering i Tr.heim kommune som har endt i NAV: Servicekontorene; inngangsporten for H&V-tjenester opprettet i 2000. Sosialtjenesten, Barn og familietjenesten ble delt opp i bestiller-/utførerenheter for barn og voksne i 2004. Offentlig Servicekontor (OSK: trygd, arbeid, økonomisk-/sosialhjelp kom litt i forkant av NAV i 2008. NÅ: H&V-kontorene er en del av OSK-team i sammensatte saker. Trondheim:-helse -boliga...ådet + noe jeg ikke skjønner

H&V-kontor i 2009 Tverrfaglig sammensatt: Sykepleier, fysioterapeut, vernepleier, sosionom og ergoterapeut. Inndelt i egne faggrupper: Borgerstyrt personlig assistent og Omsorgslønn Psykiatri/rus Demens Boliger-alle typer Faste saksbehandlere v/utskriving fra St.Olav Faste saksbehandlere i telefonmottak byovergripende

H&V-kontor i 2009 Min bydel: Midtbyen 40 ansatte inkludert enhetsleder og to fag-koordinatorer Kontoret er delt i 3 team etter dato: 1.-10. team 1 11.-20. team 2 21.-31. team 3 Alle saksbehandlere er generalister NAV inndelt på samme måte Jobber stort sett alene, men i kompliserte saker omsorgslønn og BPA ofte 2 saksbehandlere

Ergoterapeut- voksne/eldre i 2009 I følge samarbeidsprosedyren så skal alle henvendelser til ergoterapeut via H&V-kontor. Unntak er henvendelser fra: Audiograf Optiker Lege Det har etterhvert fremtvunget seg et behov for smidighet når det gjelder kronikere som er godt kjent for systemet og i systemet. Smidigheten krever at vi kontakter H&V-kontor dersom det avdekkes behov som er aktuelle for H&V-kontor.

Ergoterapeut-voksne/eldre i 2009 Min bydel: Østbyen 30% koordinatorstilling 50% fagutvikler som er byovergripende 3,6 Ergoterapeut-stillinger som jobber ift voksne/eldre.

Brukersak 1 Henvendelse fra St.Olav til H&V-kontor 11

Vurdering av funksjon og behov v/hjemreise fra St.Olav Hva henvendelsen gjelder Funksjonsnivå Kognitiv funksjon Fysisk funksjon Bolig/hjelpemidler Behov for kompetanseoverføring? Antatt videre behov Konklusjon

Brukersak 2 Henvendelse fra brukers datter til H&V-kontor 16

Brukersak 3 Tlf-henvendelse direkte til ergoterapeut. Ergoterapeut kjenner bruker og situasjonen godt fra før. Total-situasjonen forandret. Beskjed til H&V-kontor. Kroniker som er kjent i systemet ringer direkte til ergoterapeut og melder behov for bistand. Ergoterapeut velger å motta henvendelsen og ikke henvende videre til H&V-kontor Ved hjemmebesøk viser det seg at totalsituasjonen til bruker er så forandret at det likevel er aktuelt med vurdering fra H&V-kontor. (Problematisk å styre egne medisine eller brått funksjonsfall den siste tiden?) Ergoterapeut velger å sende beskjed til H&V-kontor vedr dette i gerica og vise til ergot.journal/statusrapport, evnt telefonkontakt.

Fordeler for ergoterapeutene -voksne/eldre Kvalitetsikrer grundig kartlegging v/utskriving fra St.Olav/helsehus. Kvalitetsikrer telefonhenvendelser der det meldes behov for bistand fra ergoterapeut. Støttespiller/diskusjonspartner Frigjør mer tid til brukerarbeid? Tar ansvar for oppstart av IP og ansvarsgrupper. Samarbeidsformen er åpen for smidighet der systemet kan oppleves ”byråkratisk.” Kvalitetsikrer grundig kartlegging v/utskriving fra St.Olav/helsehus. Kvalitetsikrer telefonhenvendelser der det meldes behov for bistand fra ergoterapeut. Støttespiller/diskusjonspartner: i ”kompliserte” saker ift riktig utøvertjeneste Frigjør mer tid til brukerarbeid? Tar ansvar for oppstart av IP og ansvarsgrupper. Muligheter for å vise skjønnSamarbeidsformen er åpen for smidighet der systemet kan oppleves ”byråkratisk.”

Utfordringer for ergoterapeutene-voksne/eldre Tar tid før brukerne venner seg til å henvende seg til H&V-kontor Større avstand til hjemmetjenesten? Krever god samhandling, og kan være en utfordring i en travel hverdag.

Fordeler H&V-kontor God kjennskap til kommunens tjenestestilbud som gir mulighet til å ”sy” sammen en god tilbudspakke” Tverrfaglig personale med formal og personlig kompetanse. Utsagn fra medarbeidere: Ergoterapeuter er gode saksbehandlere pga god kartleggingsevne. Ergoterapeuters mål er å få brukere til å mestre hverdagen best mulig ved å gjenvinne, forebygge og endre funksjonsnivå.

Utfordringer H&V-kontor Liten tid satt av til å kommunisere/samhandle med utførerenhetene H&V-kontor må forholde seg til kommunens økonomi og budsjett. Generalistjobbing Eks: BPA og omsorgslønn

Noen tilbakemeldinger Nye i ”systemet” oppfatter det som OK å henvende seg til H&V-kontor ved behov for bistand fra ergoterapeut. Kronikere som allerede er kjent i systemet ønsker å kontakte ergoterapeut direkte.

Uttalelser fra brukere: ”Jeg deltok på møtet på sykehuset og så ordnet det seg med hjelp i hjemmet etterpå” ”Ola” ”Jeg hadde endelig funnet tlf-nr til en ergoterapeut i kommunen og så blir jeg bare henvist videre” ”Kari”