Litteraturstudie metode Kritisk analyse Teoretisk referanseramme blanghammer2003
Hvorfor Litteraturstudie: Utgangspunkt for forsknings idékilde til tema / idéer for forskning kilde til tema / idéer for forskning fokusering på problem /stilling formulering av problem Orientering i vad som er kjent rundt temaet/ historikk Perspektiv på problemet / en konseptuell kontekst / forståelsens bakgrunn blanghammer2003
Hva er en litteraturstudie? En systematisk gjennomgang av litteraturen rundt en valgt problemstilling kritisk gjennomgang av kunnskap fra skriftlige kilder og en sammenfatning av dem med diskusjon blanghammer2003
Sentrale spørsmål i alt prosjektarbeid: Hvilke mennesker? Hvilke manøver? Hvilke utfall eller resultater er interessante? blanghammer2003
Problemstilling Viktig å avgrense / ”spisse” gir mulighet å trenge dypere ned i materialet blanghammer2003
Hvordan samle inn materiale / artikler / litteratur Original artikler / litteratur Oversikts artikler (review) Systematiske oversiktsartikler Metaanalyser: resultat fra studier sammenstilles ved bruk av statistikk Grunnforskning, epidemiologi, klinikk, helsetjenesteforskning, organisasjon, ledelse blanghammer2003
Hvordan velge ut relevante fakta? Inklusjons- og ekslusjonskriterier bestemmes av problemstillingen tidsperspektiv valg av språk (kinesisk?) interesse område: diagnose, terapi/beh, ”rutiner” karakteristika: gammel, kvinna,operert /ikke operert, smerte blanghammer2003
Hvordan finne materialet? Hvordan velge ut? Søkeprosedyrer: søkeord, databaser, biblioteket Valg av søkeord : bruk indeks velg overordnet ord og let etter koblinger Kritisk lesing av litteraturen! blanghammer2003
Inndeling av kilder Primær kilde sekundær kilde original artikkel primær studie sekundær kilde lærebøker sekundær tidsskrifter blanghammer2003
Inndeling.. annet hovedoppgaver doktoravhandlinger konferanserapporter blanghammer2003
Evidence based practise: Effektspørsmål; hierarkisk søkning metaanalyser systematiske oversiktsartikler oversiktsartikler primærstudier blanghammer2003
EBP Kvantitativ kvalitativ rct = randomised controlled trials generaliserbar kvalitativ beskrivende ikke generaliserbar blanghammer2003
Eksempel Kan fysisk trening forebygge fall blant eldre? En systematisk litteratur-gjennomgang StorheimK et al. Fysioterapeuten 1999;11:13-21. Metode: litteratursøk databaser; med line etc Tid: 1965 - juni 1998 blanghammer2003
kriterier Inklusjonskriterier RCT fysisk trening skilles ut som intervensjon alene intervensjon mot hjemmeboende > 60år fall effektvariabel engelsk eller nordisk språk blanghammer2003
Resultat 19 RCT ble identifiert 16 ble etter gjennomgang av abstract inhentet i sin helhet 10 ble ekskludert i forhold til inklusjonskriterier 6 ble inkludert blanghammer2003
Beskrivelse av studiene Epidemiologi - hvor mange, kjønn, alder Funksjonsnivå Intervensjon effekt av trening på fall blanghammer2003
vurdering av studier med hensyn til metodisk kvalitet Systematiske feil - seleksjon bias? Randomiserings procedyre skjevfordeling frafall evaluering blindet blanghammer2003
Metodologiske begrensninger / inkluderte studier Intern validitet utvalgsstørrelse langtidseffekt - oppfølgning heterogenitet blanghammer2003
Inkluderte studier... Treningsintervensjoner Utvalg intensitet øvelsesutvalg gruppe el individuell Utvalg heterogen spreke så de ikke faller? Skjev kjønnsfordeling blanghammer2003
Metodologiske begrensninger - gjennomføring Søkestrategi og vurdering inklusjon kriterier språk trening som kriterier konkluderer…. blanghammer2003
Hvordan skrive? Litteratur studie eksempel på teknisk oppsett De innsamlede artiklene (studiene) er utvalget. Innholdet er dataene. Når artiklene blir analysert blir det resultatene. blanghammer2003
…teknisk oppsett I metoden må prosedyrer for valg av artikler beskrives og begrunnes. Likeledes analyse kriteriene ( basert på problemstilling) som har gjort at du er kommet til resultatene. blanghammer2003
VEKS oppgaver Tema: prioriteringer Problemstilling: Hvordan mener Lønning utvalget II at alvorlighetsgrad, nytteverdi og kostnadseffekt skal påvirke prioriteringer i helsevesenet? blanghammer2003
Utgangspunktet Lønningutvalget NOU 1997:18 ”relevant litteratur” via internett , søkord manuellt valg Hallandvik (2002) Helsetjeneste Halvorsen (2002) Grunnbok i helse og sosialpolitikk blanghammer2003
hermeneutisk infallsvinkel analyse av tekst ”forståelse- og fortolkningslære” ”subjektiv” i den forståelse at egne erfaringer, førforståelse, fordommer og bakgrunn spiller in blanghammer2003
Mål: Økt faglig innsikt ikke nødvendigvis ”rett” forståelse blanghammer2003
Oppgave oppbygning krav som til andre oppgaver Tittel Abstrakt Innledning Teori Metode Datapresentasjon Drøfting Konklusjon blanghammer2003
Teori Avklare nøkkelbegrep klargjøre utgangspunkt velge teoretiske perspektiv blanghammer2003
Diskusjon Likheter - forskjeller Konsekvenser, hva kan disse resultater være nyttige for Praktiske konsekvenser Begrensninger - svakheter blanghammer2003
Litteraturstudie Teoretisk referanse ramme Systematisert gjennomgang bakgrunn grunnlag Systematisert gjennomgang av litteratur kritisk analyse for å få frem mangler og svakheter i tidligere forskning og studier blanghammer2003
Referanser Magnus , Bakketeig: Prosjektarbeid i helsefagene Jacobsen, Senack & Wahlgren 1993 Brealey S, Glenney A-M: A framework for Radiographers planning to undertake a systematic review. Radiography 1995;5:131-46. Sackett DL et al: Evidence based medicine Churchill Livingstone 2000 blanghammer2003