Litteraturstudie metode

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fra prøving og feiling til
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kvalitativ metode i markedsforskning
Veiledning av studenter
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Trygdeforskningsseminaret 2014 Does pain severity and level of disability guide selection to rehabilitation in specialist health care? Inger Haukenes Phd.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Retningslinjer for klinisk praksis
Arbeidet med prosjektskissen
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Meta-analyser og systematiske oversikter
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
Seksjon for primærhelsetjenesten
Gjennomgang før eksamen
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Utskrift av presentasjonen:

Litteraturstudie metode Kritisk analyse Teoretisk referanseramme blanghammer2003

Hvorfor Litteraturstudie: Utgangspunkt for forsknings idékilde til tema / idéer for forskning kilde til tema / idéer for forskning fokusering på problem /stilling formulering av problem Orientering i vad som er kjent rundt temaet/ historikk Perspektiv på problemet / en konseptuell kontekst / forståelsens bakgrunn blanghammer2003

Hva er en litteraturstudie? En systematisk gjennomgang av litteraturen rundt en valgt problemstilling kritisk gjennomgang av kunnskap fra skriftlige kilder og en sammenfatning av dem med diskusjon blanghammer2003

Sentrale spørsmål i alt prosjektarbeid: Hvilke mennesker? Hvilke manøver? Hvilke utfall eller resultater er interessante? blanghammer2003

Problemstilling Viktig å avgrense / ”spisse” gir mulighet å trenge dypere ned i materialet blanghammer2003

Hvordan samle inn materiale / artikler / litteratur Original artikler / litteratur Oversikts artikler (review) Systematiske oversiktsartikler Metaanalyser: resultat fra studier sammenstilles ved bruk av statistikk Grunnforskning, epidemiologi, klinikk, helsetjenesteforskning, organisasjon, ledelse blanghammer2003

Hvordan velge ut relevante fakta? Inklusjons- og ekslusjonskriterier bestemmes av problemstillingen tidsperspektiv valg av språk (kinesisk?) interesse område: diagnose, terapi/beh, ”rutiner” karakteristika: gammel, kvinna,operert /ikke operert, smerte blanghammer2003

Hvordan finne materialet? Hvordan velge ut? Søkeprosedyrer: søkeord, databaser, biblioteket Valg av søkeord : bruk indeks velg overordnet ord og let etter koblinger Kritisk lesing av litteraturen! blanghammer2003

Inndeling av kilder Primær kilde sekundær kilde original artikkel primær studie sekundær kilde lærebøker sekundær tidsskrifter blanghammer2003

Inndeling.. annet hovedoppgaver doktoravhandlinger konferanserapporter blanghammer2003

Evidence based practise: Effektspørsmål; hierarkisk søkning metaanalyser systematiske oversiktsartikler oversiktsartikler primærstudier blanghammer2003

EBP Kvantitativ kvalitativ rct = randomised controlled trials generaliserbar kvalitativ beskrivende ikke generaliserbar blanghammer2003

Eksempel Kan fysisk trening forebygge fall blant eldre? En systematisk litteratur-gjennomgang StorheimK et al. Fysioterapeuten 1999;11:13-21. Metode: litteratursøk databaser; med line etc Tid: 1965 - juni 1998 blanghammer2003

kriterier Inklusjonskriterier RCT fysisk trening skilles ut som intervensjon alene intervensjon mot hjemmeboende > 60år fall effektvariabel engelsk eller nordisk språk blanghammer2003

Resultat 19 RCT ble identifiert 16 ble etter gjennomgang av abstract inhentet i sin helhet 10 ble ekskludert i forhold til inklusjonskriterier 6 ble inkludert blanghammer2003

Beskrivelse av studiene Epidemiologi - hvor mange, kjønn, alder Funksjonsnivå Intervensjon effekt av trening på fall blanghammer2003

vurdering av studier med hensyn til metodisk kvalitet Systematiske feil - seleksjon bias? Randomiserings procedyre skjevfordeling frafall evaluering blindet blanghammer2003

Metodologiske begrensninger / inkluderte studier Intern validitet utvalgsstørrelse langtidseffekt - oppfølgning heterogenitet blanghammer2003

Inkluderte studier... Treningsintervensjoner Utvalg intensitet øvelsesutvalg gruppe el individuell Utvalg heterogen spreke så de ikke faller? Skjev kjønnsfordeling blanghammer2003

Metodologiske begrensninger - gjennomføring Søkestrategi og vurdering inklusjon kriterier språk trening som kriterier konkluderer…. blanghammer2003

Hvordan skrive? Litteratur studie eksempel på teknisk oppsett De innsamlede artiklene (studiene) er utvalget. Innholdet er dataene. Når artiklene blir analysert blir det resultatene. blanghammer2003

…teknisk oppsett I metoden må prosedyrer for valg av artikler beskrives og begrunnes. Likeledes analyse kriteriene ( basert på problemstilling) som har gjort at du er kommet til resultatene. blanghammer2003

VEKS oppgaver Tema: prioriteringer Problemstilling: Hvordan mener Lønning utvalget II at alvorlighetsgrad, nytteverdi og kostnadseffekt skal påvirke prioriteringer i helsevesenet? blanghammer2003

Utgangspunktet Lønningutvalget NOU 1997:18 ”relevant litteratur” via internett , søkord manuellt valg Hallandvik (2002) Helsetjeneste Halvorsen (2002) Grunnbok i helse og sosialpolitikk blanghammer2003

hermeneutisk infallsvinkel analyse av tekst ”forståelse- og fortolkningslære” ”subjektiv” i den forståelse at egne erfaringer, førforståelse, fordommer og bakgrunn spiller in blanghammer2003

Mål: Økt faglig innsikt ikke nødvendigvis ”rett” forståelse blanghammer2003

Oppgave oppbygning krav som til andre oppgaver Tittel Abstrakt Innledning Teori Metode Datapresentasjon Drøfting Konklusjon blanghammer2003

Teori Avklare nøkkelbegrep klargjøre utgangspunkt velge teoretiske perspektiv blanghammer2003

Diskusjon Likheter - forskjeller Konsekvenser, hva kan disse resultater være nyttige for Praktiske konsekvenser Begrensninger - svakheter blanghammer2003

Litteraturstudie Teoretisk referanse ramme Systematisert gjennomgang bakgrunn grunnlag Systematisert gjennomgang av litteratur kritisk analyse for å få frem mangler og svakheter i tidligere forskning og studier blanghammer2003

Referanser Magnus , Bakketeig: Prosjektarbeid i helsefagene Jacobsen, Senack & Wahlgren 1993 Brealey S, Glenney A-M: A framework for Radiographers planning to undertake a systematic review. Radiography 1995;5:131-46. Sackett DL et al: Evidence based medicine Churchill Livingstone 2000 blanghammer2003