Profesjoners grunnlag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Søknad om spesialundervisning • Hvem kan søke om spesialundervisning? • De ulike søkergruppene/skjema • AOLOV-koden • Elever med store vedvarende.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
KVALITET I SKOLEN.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ansvar og prosesser i skolen
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Tilpasset opplæring AU 1
TILPASSET OPPLÆRING OG SPESIALUNDERVISNING.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Undervisning - forkynnelse
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
KVALITET I HØYERE UTDANNING
LP og evidens i undervisningen
Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
v/universitetslektor/PhD-stip. Signhild Skogdal
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
En inkluderende opplæring -med vekt på overgangen til videregående opplæring. BPA (Brukerstyrt personlig assistanse) som mulighet til aktiv deltakelse.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Tett på! – kvalitetsdokument 4
SAB styreseminar 20. oktober 2015
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Using nursery rhymes and songs
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kjølv Eidhammer Undervisningssjef
Utskrift av presentasjonen:

Profesjoners grunnlag Anders Molander Senter for profesjonsstudier

Parsons: det profesjonelle kompleks ”occupational groups that perform certain rather specialized functions for others (’layman’) in the society on the basis of high-level and specialized competence, with the attendant fiduciary responsibility” Tre ledd: Vitenskap/forskning – utdanning – praksis

Profesjonelle - legfolk Epistemisk asymmetri Tillsbasert ansvar (feduciary responsibility)

Profesjon som organisasjonsform for et yrke Ekstern kontroll: monopol Intern kontroll: autonomi Jurisdiksjon Samfunnskontrakt Profesjonell sammenslutning

Profesjonell praksis Praksis = en vitenskapsbasert, verdiforankret og klientorientert virksomhet (Tranøy) Tjenester Klienter Løse praktiske problemer Endring Anvendelse av en systematisert kunnskapsmengde på enkelttilfeller

forts. Skjønn Normative krav Usikkerhet

Profesjoner – en sammenfatning En bestemt personkrets – personer med en viss utdanning – gis retten til å utføre visse arbeidsoppgaver, og til å gjøre det mer eller mindre autonomt. Til grunn for denne retten eller jurisdiksjonen ligger en anerkjennelse av arbeidsoppgavenes samfunnsmessige betydning. Det politiske fellesskapet må videre

fortsettelse ha tillit til yrkesgruppens kompetanse og til at den som en profesjonell sammenslutning holder orden i eget hus.

Graduelt begrep Kontinuum med mer eller mindre sterke profesjonskarakteristika De-profesjonalisering Flere dimensjoner

Fag og profesjon Hvor sterk er sammenhengen mellom fag og profesjonsutøvelse? Kunnskapsbasens homogenitet Hvor sterkt teoretisk integrert er profesjonskunnskapen? Praktiske synteser?

Tillit som kritisk profesjonsbetingelse Tillit nedenfra, fra klienter Tillit – makt Portvaktrollen Tillit ovenfra, fra myndigheter To styringsproblemer: det demokratiske problem det rettsstatlige problem

Portvakten If some individual I, who satisfies certain background conditions B, displays characteristics K in circumstances C, then a individual O, who occupies official position P, should do T to or for individual I. Graden av skjønn

Eksempel på vag rettighetsbestemmelse Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa § 5–1:«Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal ha eit slikt

forts innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar.»,

Coda Å vise seg tilliten verdig: Selvbinding Vedlikeholde og utvikle kompetanse