Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network 09.02.2011 Frode Søreide Erik Sørhaug.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Kvalitetssikring av høgre utdanning Med blikk også på e-læringstilbud Grimstad, 13. mars 2006 Jon Haakstad, NOKUT.
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Alfhild - leder Østlandet
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Digitale læringsressurser i skolen
En merkavare i endring…
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Etikk og brukermedvirkning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Landsorganisasjonen i Norge
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Stjørdal 11. og 12. januar Hva? Modell for kompetanseutvikling Årlige innspill Etablering av interaktiv arena.
Skarv – hva er viktig for å bli leverandør 5. juni Sandnessjøen.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Etikk i pedagogisk arbeid
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Valgfag på Kastellet skole
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
vil deltagerne lære blant annet:
Wieland GroupBuilding Installationgesis gesisPLAN EFA Elektro as Dine utfordringer er vårt ansvar Grunnkurs gesisPLAN - Del 6 09:00 Presentasjon av gesisPLAN.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
eSourcing Une Moslet Rådgiver elektroniske innkjøpsprosesser
Velkommen til et nytt skoleår!
Pedagogisk programmert interaksjon
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
PUZZLED MÅL: Motivere til læring og økt verdensforståelse gjennom lek.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Effektiv og engasjerende kompetanseutvikling
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Profesjonelle læringsfellesskap
Forskningsstøtte ved UBA
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug

VI VIL BEGEISTRE MENNESKER! OPPLEV KUNNSKAP! INTERAKTIVE ROLLESPILL SIMULERINGER OG SPILL E-LÆRING FILM Visjon og forretningsområder

Oppdrag elæring Skreddersøm Tilbud Etterspørsel Vårt utgangspunkt

HJERTE HJERNE HENDER Formidling

Tilnærming - ? Løsninger -? Kreativitet - ? Konsepter -? Rapport 2003, meget bra! Didaktisk relasjonsmodell og MAKVIS Oppdateres med: Sosiale medier, praksis, trender, refleksjon, erfaringer, mestring osv.. Pedagogisk design

Oppdragsgiver- innkjøper Pedagog Internkunde Faglig ekspert Prosjektleder Sluttbruker Marked Oppdragstaker -leverandør Perspektiver

”Pedagogikk er ingen presis vitenskap” Behov - ? Evaluering - ? Pedagogisk design

Forventninger i målgruppen? Hva gir læringsverdi? Hva gir læringsopplevelse ? Kvalitet og Kreativitet

Kostnad kontra Læringsverdi - ? - Verdi i forhold til tradisjonell læring - Effekt på konkurranseevne - Alternativ kostnad Pris

Forespørsel - kravspesifikasjon Vekting evalueringskriterier Ambisjon Forventning «Synsing» Tildeling De-briefing Beslutning

Balanse ambisjoner - prisnivå Samarbeid Endringsmeldinger Prosjekt

Læringsutbytte Kostnad Kvalitet Konkurranseevne Pedagogisk design Sammenheng?

Læringsutbytte - Konkurranseevne Pedagogisk design - kvalitet - kostnad Didaktiske relasjonsmodellen - 6 variable (+++..) MAKVIS - 6 variable (+ +..) y = ax 2 …….. Sammenheng?

Pedagogisk design Læringsutbytte

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Godt nok”

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Godt nok”

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Godt nok” ”Too much creem on the cake”

Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte

”Pedagogikk er ingen presis vitenskap” Behov - sluttbruker Evaluering – sluttbruker Dialog – tilbud/etterspørsel Pedagogisk design

Arne Næss ”Finn din egen vei” >> PLAY NHO.2

Perspektiver – ! REN Frode Søreide Erik Sørhaug