Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug
VI VIL BEGEISTRE MENNESKER! OPPLEV KUNNSKAP! INTERAKTIVE ROLLESPILL SIMULERINGER OG SPILL E-LÆRING FILM Visjon og forretningsområder
Oppdrag elæring Skreddersøm Tilbud Etterspørsel Vårt utgangspunkt
HJERTE HJERNE HENDER Formidling
Tilnærming - ? Løsninger -? Kreativitet - ? Konsepter -? Rapport 2003, meget bra! Didaktisk relasjonsmodell og MAKVIS Oppdateres med: Sosiale medier, praksis, trender, refleksjon, erfaringer, mestring osv.. Pedagogisk design
Oppdragsgiver- innkjøper Pedagog Internkunde Faglig ekspert Prosjektleder Sluttbruker Marked Oppdragstaker -leverandør Perspektiver
”Pedagogikk er ingen presis vitenskap” Behov - ? Evaluering - ? Pedagogisk design
Forventninger i målgruppen? Hva gir læringsverdi? Hva gir læringsopplevelse ? Kvalitet og Kreativitet
Kostnad kontra Læringsverdi - ? - Verdi i forhold til tradisjonell læring - Effekt på konkurranseevne - Alternativ kostnad Pris
Forespørsel - kravspesifikasjon Vekting evalueringskriterier Ambisjon Forventning «Synsing» Tildeling De-briefing Beslutning
Balanse ambisjoner - prisnivå Samarbeid Endringsmeldinger Prosjekt
Læringsutbytte Kostnad Kvalitet Konkurranseevne Pedagogisk design Sammenheng?
Læringsutbytte - Konkurranseevne Pedagogisk design - kvalitet - kostnad Didaktiske relasjonsmodellen - 6 variable (+++..) MAKVIS - 6 variable (+ +..) y = ax 2 …….. Sammenheng?
Pedagogisk design Læringsutbytte
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Too much creem on the cake”
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Godt nok”
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Godt nok”
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte ”Godt nok” ”Too much creem on the cake”
Sammenheng? Pedagogisk design Læringsutbytte
”Pedagogikk er ingen presis vitenskap” Behov - sluttbruker Evaluering – sluttbruker Dialog – tilbud/etterspørsel Pedagogisk design
Arne Næss ”Finn din egen vei” >> PLAY NHO.2
Perspektiver – ! REN Frode Søreide Erik Sørhaug