SETT I SAMMENHENG MED ATFERD POSITIV FORSTERKNING SETT I SAMMENHENG MED ATFERD Foreldremøte Pikhaugen barnehage
Skap arena for samhandling. Barnet ønsker å ha: - trygghet - Forutsigbarhet - Oversiktlighet - Tydelighet - Rammer Det er de voksne rundt barnet som skal skape tryggheten og rammene barnet har behov for. Barnet trenger hjelp fra den voksne til å styre atferden (omsorgsfullt, kjærlig, men med grenser)
LEK Lek sammen med barna Barna lærer kreativitet og oppfinnsomhet De kan ”bestemme” over foreldrene i leken Barna lærer om hvem de er, hva de kan, hvordan forhold seg til de rundt Skaper positive følelser Løse problemer, prøve ut ideer, utforske fantasien
Forts. lek Fremmer følelsen av mestring og selvstendighet ”lovlig kontroll” Korriger lite i lek (biler kan fly, hester kan snakke )
Positiv forsterkning Ingen motsetning mellom grensesetting og positiv forsterkning Hva ønsker barna? Tydelig voksen Grensesetting = omsorg
Ros – positiv respons Mangel på ros og oppmerksomhet for passende atferd kan føre til økt upassende atferd Ofte kan vi være raske med å påpeke det som ikke fungerer Når vi ønsker å oppnå endring: påpek det som fungerer
Måten barna lærer en spesiell atferd på er gjennom at atferden forsterkes Mye oppmerksomhet på en atferd – sannsynligheten er stor for at den forsterkes og gjentas Hvis ignoreres er det mindre sannsynlig at den vil forekomme igjen God atferd skal IKKE tas for gitt
Omgivelsene rundt barnet som må gjøre endringer i forhold til hvordan de forholder seg til barnet -foreldre, barnehagen, andre voksne rundt barnet Holdninger, kroppsspråk, utøvelse
Hvordan gi ros? Vær spesifikk i måten du roser på Gi ros i rett tid og på rett sted Vis entusiasme Gi ros straks Unngå kombinasjonen ros og irettesettelse
Tips Jeg liker at du...... Se, så bra at du greide........ Det der er en god måte å..... Du verden, for en kjempejobb du har gjort..... Takk for at du..... Jeg blir veldig glad når du har.....
OPPSUMMERING Gi ros der barnet viser god atferd – ikke spar rosen til den perfekte atferden Ikke bekymre deg for at du skjemmer bort barnet med ros Gi mer ros til vanskelige barn Gi spesifikk ros som har klar adresse Gjør rosen betinget av atferd
Forts. oppsummering Gi ros med smil, øyekontakt og entusiasme Gi positiv ros Ros umiddelbart Gi gjerne klapp, klem og kyss i sammenheng med ros Bruk ros på en konsekvent måte Ros i andres nærvær