SETT I SAMMENHENG MED ATFERD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Samhandling.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Klasseregler.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Kvinne på topp September2008.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Positiv ledelse av barn
Trygge foreldre – trygge barn
AKB-Pårørende en ressurs
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Rolighetsmoen barnehage
Barns læring, voksnes ansvar!
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Foreldre- og ungdomsgruppe VÅRE RAMMER Vår holdning: Foreldrene er ungdommenes størtse ressurs Vår visjon: Hvis foreldrene får et godt tilbud, vil de hjelpe.
Utfordringer i familien
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
I dag snakker vi om psykiske problem:
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
HelART i Ulåsen barnehage
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
I FRAMTIDA ER VI ALLE FANTASTISKE?
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Velkommen til foreldremøte
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
SAMSPILLMETODEN DIALOG
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
SAMSPILLMETODEN DIALOG
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

SETT I SAMMENHENG MED ATFERD POSITIV FORSTERKNING SETT I SAMMENHENG MED ATFERD Foreldremøte Pikhaugen barnehage

Skap arena for samhandling. Barnet ønsker å ha: - trygghet - Forutsigbarhet - Oversiktlighet - Tydelighet - Rammer Det er de voksne rundt barnet som skal skape tryggheten og rammene barnet har behov for. Barnet trenger hjelp fra den voksne til å styre atferden (omsorgsfullt, kjærlig, men med grenser)

LEK Lek sammen med barna Barna lærer kreativitet og oppfinnsomhet De kan ”bestemme” over foreldrene i leken Barna lærer om hvem de er, hva de kan, hvordan forhold seg til de rundt Skaper positive følelser Løse problemer, prøve ut ideer, utforske fantasien

Forts. lek Fremmer følelsen av mestring og selvstendighet ”lovlig kontroll” Korriger lite i lek (biler kan fly, hester kan snakke )

Positiv forsterkning Ingen motsetning mellom grensesetting og positiv forsterkning Hva ønsker barna? Tydelig voksen Grensesetting = omsorg

Ros – positiv respons Mangel på ros og oppmerksomhet for passende atferd kan føre til økt upassende atferd Ofte kan vi være raske med å påpeke det som ikke fungerer Når vi ønsker å oppnå endring: påpek det som fungerer

Måten barna lærer en spesiell atferd på er gjennom at atferden forsterkes Mye oppmerksomhet på en atferd – sannsynligheten er stor for at den forsterkes og gjentas Hvis ignoreres er det mindre sannsynlig at den vil forekomme igjen God atferd skal IKKE tas for gitt

Omgivelsene rundt barnet som må gjøre endringer i forhold til hvordan de forholder seg til barnet -foreldre, barnehagen, andre voksne rundt barnet Holdninger, kroppsspråk, utøvelse

Hvordan gi ros? Vær spesifikk i måten du roser på Gi ros i rett tid og på rett sted Vis entusiasme Gi ros straks Unngå kombinasjonen ros og irettesettelse

Tips Jeg liker at du...... Se, så bra at du greide........ Det der er en god måte å..... Du verden, for en kjempejobb du har gjort..... Takk for at du..... Jeg blir veldig glad når du har.....

OPPSUMMERING Gi ros der barnet viser god atferd – ikke spar rosen til den perfekte atferden Ikke bekymre deg for at du skjemmer bort barnet med ros Gi mer ros til vanskelige barn Gi spesifikk ros som har klar adresse Gjør rosen betinget av atferd

Forts. oppsummering Gi ros med smil, øyekontakt og entusiasme Gi positiv ros Ros umiddelbart Gi gjerne klapp, klem og kyss i sammenheng med ros Bruk ros på en konsekvent måte Ros i andres nærvær