Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Rådgiversamling på Stiklestad
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Godt innhold i avklaring
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
Vi viser deg veien! DROPP - INN konseptet ”Smi mens hjernen er varm” Ungdom er ferskvare og går ut på dato Prosessuelt arbeid med marginalisert ungdom.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hafjellseminaret våren 2012
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Kompetanse for mangfold
Internasjonalisering
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS v/ Nina Marijke Wang, AS Rehabil

Norskopplæring i APS, går det da? Ja! Ref. Kravspek. ”Tiltaket skal (…) bidra til å styrke deltakernes mulighet til å komme i arbeid eller utdanning” + Opplæring og undervisning. Finn den organiseringen og det innholdet som passer deres bedrift og deres brukere.

Den minoritetsspråklige Minoritetsspråklig vs. Fremmedspråklig Hva med tospråklige eller flerspråklige? La formålet med definisjonen styre definisjonen Hvem er det? For å lykkes er det svært viktig å vite hvem vi lager opplæringstilbud til

Tilpasset språkopplæring Hva betyr det? Kartlegging av språknivå og forutsetninger for å lære. Skole/utdanningshistorie er vesentlig Tilpasning i forhold til innhold, progresjon og rammer for læring (fysiske, psykiske) Hva er hovedmålet med opplæringen?

Hvordan organisere opplæringen? Hva er bedriften og brukerens behov? Eks. As Rehabil har per 16.mars 2011 39% minoritetsspråklige i bedriften (67/171), 33% i APS, men langt fra alle har språk som en arbeidshindring. Tilbyr individuelle opplæringsløp og gruppeundervisning knyttet til arbeidsområde.

Læringsnettverket som avgjørende ressurs Inndeling: Lese/skriveopplæring Norskopplæring/arbeidsnorsk Tall/regning Studie- og opplæringsstøtte 4 ansatte som kan undervise Opplæring i kombinasjon med praksis 1 lærer fra Oslo Voksenopplæring Enkelte arbeidsledere bidrar der det er hensiktsmessig, eks. kantinenorsk

Et kritisk blikk på innholdet Hva er hovedmålet for brukeren? Hva bør målet for norskopplæringen være? Hva slags norsk trenger man, krav i yrket? Hva er ”godt nok norsk”? Hva er tidsperspektivet? Leseforståelse og begrepsinnlæring

Relevans Innhold -gjenkjennelig Voksne–utnytt dette og bruk erfaringer de har Skap tillitt Dropp grammatikken om nødvendig Dobbeltlæring –fag, førerkort, rettigheter/plikter, arbeidskultur m.m Ikke perfekt norsk før kvalifiserende aktivitet Opplevelse av mestring og nytte er en nøkkel

Takk for oppmerksomheten! Dette var ikke svaret, men kanskje et bidrag til at dere finner svaret? Takk for oppmerksomheten!