Eksempel 1 Emnebeskrivelse F174A Matematikk 10 fra 2002/03 Mål:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Ferdige veiledere høring fra –
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Byggesaksprosessen 10 stp Introduksjon Høgskolelektor Fred Johansen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Avdeling for sosionomutdanning
Læreplanen Historie Vg2.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Av: Anette Helene Smørdal
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Praksiseksempel fra Lørenskog
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon Kort presentasjon for studieveiledere V 09
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Gjennomføring av tilsynet
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Eksempel 1 Emnebeskrivelse F174A Matematikk 10 fra 2002/03 Mål: Å gi studentene kjennskap til og forståelse for en del matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder i matematisk analyse til bruk i andre fag i utdanningen og senere i ingeniørvirksomhet og videreutdanning. Faget gir også en innføring i komplekse tall, enkel matematisk modellering og bruk av matematiske dataprogrammer (Maple). For TRES-studentene er det i tillegg emner som dekker det meste av fagene 2MX og 3MX i videregående skole. Kort sagt en beskrivelse av innholdet i emnet. ”Gir til studentene”

Eksempel 1 Emnebeskrivelse for REA1042 - Matematikk 10 - (2009/2010) Forventet læringsutbytte, studentene skal: kunne vise ferdigheter i regneteknikk til omforming av funksjonsuttrykk, derivasjon og integrasjon kunne vise en god forståelse for sentrale begreper innen fagets emner - kunne anvende funksjoner, derivasjon og integrasjon på enkle praktiske problemstillinger (modellering) ha kjennskap til plotting av grafer, numerisk løsning av likninger og numerisk integrasjon med elektroniske hjelpemidler. Tresemesterstudentene skal i tillegg kunne vise nødvendig kunnskap i de emnene i 2MX og 3MX i videregående skole som er grunnleggende for matematikk 10 Fokus flyttet over til forventning om hva studenten skal kunne etter endt emne. Kunnskaper og ferdigheter (anvendelse).

Eksempel 2 2009-2010 - BYG2151 - Byggeplassledelse - 20sp Forventet læringsutbytte ………………………… Dette innebærer at studentene etter gjennomført emne kan: Beskrive de ulike aktører og deres oppgaver i en byggesaksprosess samt reflektere over deres betydning og innvirkning på den totale prosess Identifisere og vurdere det juridiske grunnlag for et anbud/kontrakt herunder byggebeskrivelsen og økonomi Liste opp og gjøre rede for de mest sentrale bestemmelser som regulerer forholdet mellom forbruker og profesjonell aktør i byggesaker samt mellom profesjonelle aktører Identifisere og liste opp de viktigste bestemmelser knyttet til HMS i lovverket og anvende dette på byggeplassen Redegjøre for oppbygningen av plan- og bygningsloven, herunder funksjonskrav og regelverk for saksbehandling ….forts Stort emne (20 stp) Siste studieår Bruk av verb som beskrivelse av forventet læringsutbytte. Progresjon fra beskrive/liste opp via redegjøre/identifisere for/reflektere/analysere til vurdere

Gjøre rede for hovedprinsipper i forvaltningsretten samt beskrive sammenhenger mellom FVL og PBL Anvende Plan- og bygningsloven til å vurdere ulike tiltak Velge hensiktsmessig organisasjonsform for byggeprosjekter Utarbeide og forhandle om ulike typer av betalingsplaner Utarbeide plandokumenter samt etablere et system for rapportering og oppfølging av prosjekter Analysere produktivitet, fremdrift og lønnsomhet i byggeprosjekter Identifisere avvik og tillegg i byggeprosjekter Utarbeide prognoser og korrigerende tiltak Praktisere anerkjente metoder for ledelse av eget personell og underentreprenører Anvende IKT for å distibuere et faglig budskap

Eksempel 3 IMT1281 - Medievitenskap - 10sp (2009-2010) Forventet læringsutbytte Studentene skal etter gjennomført emne ha opparbeidet grunnleggende kunnskaper og forståelse for sentrale deler innen medievitenskapen med hovedvekt på digitale medier. Studentene skal videre øve sine evner til refleksjon omkring medienes rolle i det moderne samfunnet. De skal også være i stand til å samle informasjon knyttet til gitte tema og anvende essay som formell uttrykksform. Pedagogiske metoder Essay, Forelesninger, Obligatoriske oppgaver, Refleksjon Det vil være ukentlige forelesinger, og parallelt vil det jobbes med refleksjonsnotater og essays. Det vil bli gitt to essayoppgaver, en gruppebasert (obligatorisk), og en individuell (karaktertellende). På begge essay vil det bli gitt veiledning underveis. Vurderingsformer Essay (teller 30%) Hjemmeeksamen, 24 timer (teller 70%) Hver av delene må bestås separat. Individuell hjemmeeksamen. Sammenheng forventet læringsutbytte- pedagogiske metoder- vurderingsformer

Eksempel 4 Fagplan Bachelor i Radiografi 2008: Etter endt modul forventes det at studenten: 1. år: angir sykdomsfremkallende faktorer………. 2 år : gjør rede for utfordringene som pasienten……. 3 år: optimaliserer nukleærmedisinske prosedyrer…… Økende progresjon innad i studieprogrammet, i tråd med kvalifikasjonsrammeverket

Planverk – året rundt Blå sirkel: mai/juni Studienemndas seminar i juni

Studienemndseminar – tema juni 09 Fleksible utdanninger Begreper Planverk Vurderingsformer Egenevaluering fra arbeidet siste år Etterarbeid Harmonisering av begreper Endringer mal studie- og fagplan Mal tilleggsdokument – fleksible studier ”Tiltakspakken” To-dagers seminar med et større, overordnet diskusjonstema, der vedtak gjøres dag II.

Syklisk evaluering Følger NOKUT forskrift UH loven Sakkyndig komité SN, ekstern, tidligere student Dokumentasjon Fagrapporter, tallmateriale Intervjugrupper Leder-, ansatte- og student- gruppe Intervjuguide Rapport Prosess SN /avd./styret Foregår i mai/juni (med noe arbeid i forkant). Mål at alle høgskolens studieprogram (bachelor og master) skal evalueres hvert 5. år, enten internt eller via NOKUT (sykepleie, ingeniør). Hjemlet i UH-loven Forankret i kvalitetssystemet, tilhørende prosessbeskrivelser

Syklisk evaluering -utdrag fra rapport I evalueringsprosessen er det kommet fram at det er et vel etablert marked for studiet, men at det kan gjøres tilpasninger som kan utvide utdanningens ”bruksområde”: Avdelingen bør vurdere en bredere tilnærming til mediebransjen enn dagens hovedfokus på grafisk bransje. Dessuten bør management elementene i utdanningen analyseres og gis en tyngde og spissing som i sterkere grad tar opp dagens mediebransjes behov og utfordringer i omstillingen til nye medieprodukter. Avdelingen bør vurdere om beskrivelsen av læringsutbyttet er for omfattende i forhold til det de emnene som legges inn i programmet. Et eksempel er læringsutbytteformuleringen om ”ledelse av omstillingsprosesser”. Temaet behandles i emnet Endringsledelse og i emnet Bedriftsutvikling, men casene herfra er gjerne hentet fra andre felt enn medienes store omstillingsutfordringer. Avdelingen bør vurdere å innlemme målgruppen ”bestillere av medieprodukter i bedrifter og organisasjoner” til utdanningen. Det vil utvide studentenes jobbmuligheter dersom en trekker inn innkjøpssiden i forhold til medieprodukter og tjenester som et perspektiv i management-tilnærmingen.

Planverk – året rundt Svart sirkel: høstsemesteret. Den egentlige perioden for studieprogramutvikling/revisjon. Fagutviklingsmøte med studenter fra alle kull både vår og høst. Kvalitetsseminar med alle tillitsvalgte studenter+ledelsen ved HiG på høsten. Undervisningsevaluering.

Studentene Medlemmer i SN Viktig informasjon inn til SN Økt forståelse for prosesser Aktive pådrivere Fokusområder i studentparlamentet Kvalitetsseminaret Uteksaminerte med i syklisk ev.

Fagmiljøene Mal for studie- og fagplaner med tilhørende emnebeskrivelser Dialog og opplæring i arbeidet Dialog i saksbehandlingsprosessen Dialog i etterkant av behandling Studieprogramansvarlig med under behandling Pedagogisk time Forum for studieprogramansvarlige Seksjonsmøter + workshop Forankring i ledelse og hos dekaner Medlemmene i nemnda er ”ambassadører” i sine fagmiljøer Ped.time én gang pr mnd. Forum for Studieprogramansvarlige; bevisstgjøring og synliggjøring av rollen. Diskusjonsforum, erfaringsutveksling (best practice).

Relasjoner med ulike aktører Eksterne miljøer Syklisk evaluering Student- parlamentet Utvikling av planverk v/studienemnda Klagenemnd - Prinsippsaker, - Spes. vurdering Ledermøtet Informasjon Innspill til KS Studiekvalitetsutvalg Høgskolepedagogikk Pedagogisk time Kvalitetsseminar Innspill til KS Alle ansatte og studenter

Involvering av eksterne partnere Læring i bedrift/praksis Nettverk/ressursgrupper Syklisk evaluering Svært viktig for å få en relevansvurdering av studiene våre

Hva har vi oppnådd – tror vi ? Bedre beskrivelser som brukes i alle miljøer Felles mal Standardisert terminologi Bedre involvering og samhandling: Fagmiljøene Større fokus på, og interesse, for pedagogikk Fokus på beskrivelse av læringsutbytte Møtepunkter: FFS, ped.time, seksjonsbesøk, workshop Studenter Kvalitetsseminar Økt forståelse for prosesser Administrasjon Bedre maler, prosedyrer osv., utviklet i dialog Næringsliv/samfunnsliv Syklisk evaluering

Erfaringer fra HiG Ting tar tid!! Studieprogramfokus Lag arenaer – ”små drypp” Prosesser for samhandling ”Institusjonalisering” Pedagogisk kulturbygging ! Ting tar tid!!

KDs utdanningskvalitetspris (3.plass 2009): Høgskolen i Gjøvik har på en fremragende måte lykkes i å skape prosesser hvor reell samhandling og involvering finner sted mellom ulike aktører som studenter, fagmiljø, administrasjon og eksterne representanter. Institusjonen har gjennom sterk satsing og bevisst bruk av ressurser klart å skape et sterkt engasjement og et svært godt samvirke blant de ulike aktørene ved høgskolen. …..samt maktet å skape et positivt miljø for kvalitetsutvikling av program- og fagplaner både når det gjelder faglig innhold, pedagogiske metoder og vurderingsmetodikk. Høgskolen har maktet å skape en kultur som fokuserer på samhandling og prosessuell utvikling av fagplaner, der resultatet er at fagplanene blir brukt mer aktivt enn hva som er vanlig. Høgskolen har dertil maktet å få til en læringsprosess mellom de ulike fagmiljøene ved høgskolen når det gjelder studie- og fagplanarbeid.

Til slutt: Utfordringer for fagskoleutdanningene, sett fra mitt ståsted: Stor variasjon i utdanninger; vanskelig å definere nivåer inn i et rammeverk? Skal rammeverket gjelder for alle studier ved fagskolene, eller være fagspesifikt? Uten nivåbeskrivelser, utfordring å skrive læringsutbytteformuleringer med progresjon? Pedagogiske utfordringer, felles l.u. for campusstudier/fleksible studier? systematikk for godkjenning? Har fagskolene noe å vinne på å utviklet et kvalifikasjonsrammeverk, og læringsutbyttebeskrivelser? Stor variasjon i utdanninger (lengde, dybde, fagområder, metodiske tilnærminger); vanskelig å definere nivåer? Så lenge ikke nivåer i fagskoleutdanningene er definert, er det vanskelig å definere bredde og dybde i utdanningene, og dermed vanskelig å skrive læringsutbytteformuleringer med progresjon. Indikatorer for progresjon kan for eksempel være kodesystem på emner/moduler, som signaliserer bredde eller dybde (at emner/moduler bygger på andre, og således går i dybden) 3. Innpasses i rammeverk mellom vgo og høyere utdanning. Vil kunne lette innpassing osv (vurdering av realkompetanse) fra fagskolene ved bedre beskrivelser av læringsutbytte?