Middelalderen ABI – 3. mars 2013 – HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vitenskapelsen 1.
Advertisements

Velkommen til Barnas gudstjeneste!
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
“Fra ord til liv” Februar
Profetene i Det gamle testamente
Messa for travle familier
Fra ord til liv Mars 2011.
Fra ord til liv August 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Religioner og livssyn i dag
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
1.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Fra ord til liv desember 2012 «Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn» (Joh 1,12)
Allmektige Gud, Far, Sønn og Hellige Ånd,
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
Velkommen til gudstjeneste
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR. 1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene.
Dante, allegorier og skriftmystikk i middelalderen
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Fra ord til liv Februar 2010.
‘Fra Ord til liv’ ‘Fra Ord til liv’ Desember 2011 Desember 2011.
‘Fra ord til liv’ November 2012 «Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham.» (Joh 14,23)
Problemet og løsningen:
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
En profet er en forkynner som taler med fullmakt fra Gud
Litterære virkemidler
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Middelalderens skriftkultur og allegorier
“Disippel-høring”.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Om hellige skrifter.
Om hellige skrifter.
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
Ikke langt borte fra Gud rike. Hvor er du? Ikke langt borte fra Guds rike Langt borte fra Guds rike Midt i Guds rike Gud er langt borte...
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
BIBELEN.
-en stor familie av nasjonale kirker
KRLE 27. SEPTEMBER 2017.
DET GAMLE TESTAMENTE Sammendrag.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
- til Gud og til andre mennesker
Hva vi eier og har i Jesus Kristus.
Utskrift av presentasjonen:

Middelalderen ABI – 3. mars 2013 – HR

Middelalderen: ca. 500 e.Kr. – ca. år 1450 Det religiøse verdensbildet spente over alle livsområder – alt gjennomtrengt av tro Kirkelig overbygning, enhetskultur

Samfunnshierarkier: Alt er forankret i autoriteter

Tro og troskap Kirken og føydalsystemet

Ulike sentra for middelalderens kulturelle liv: - landsbyene - klostrene - konge- og adelshoffene - byene og universitetene

Ulike litterære kretsløp: «I den tidlige middelalder – frem til omtrent 1100 – går den vesterlandske litteraturen i to atskilte kretsløp, som vi kan kalle det geistlige og det folkelige, med hvert sitt litterære produksjons- og distribusjonssystem, sine egne forfattere, sitt eget publikum og sine egne sjangrer» (Hans Hertel)

Reveromanen

Rolandsangen Roland er tapper, Oliver er klok Ganelon forræder

«hysterisk tolkningstvang» New Age

«Allegori»: «å tale på en annen måte», «å si noe gjennom noe annet» Si x gjennom å si y

I en spansk middelalder-allegori er en mann på pilegrimsreise og kommer til en vakker eng (= Maria) som har fire kilder, ett i hvert hjørne (= de fire evangeliene) og mange blomster (= navn på Maria)

Bokstavene ble ladet med mystikk T-en representerte korset og Jesu død En Y kunne symbolisere et moralsk veivalg: Den rette linjen nederst er veien for det uskyldsrene barn, men så splitter veien seg i to, en vanskelig vei som fører til himmelen og en lett vei som fører til fortapelse

Navnesymbolikk Fra kristendommens tidlige fase hadde kirkefedrene lagt merke til av «Eva» kunne bli til «ave» Navnene hang sammen: Evas synd ble sonet bort gjennom Marias gudsoppdrag

Bokstav- og ordsymbolikk På latin kunne Jesu navn bøyes slik: Jesus, Jesu, Jesum – de tre siste bokstavene i disse bøyningene ga til sammen ordet «sum» Formen «Jesus» inneholder 3 konsonanter og 2 vokaler : treenighet + kropp og sjel 2 stavelser i navnet Jesus: symboliserer hans to naturer: den guddommelige og den menneskelige, forent i én og samme person

Teologen Hippolyte fra Roma Historien om Susanne i badet i Daniels bok i Det gamle testamente ble tolket allegorisk

Susanne: den forfulgte kirken (de kristne ble forfulgt i teologens samtid) Ektemannen Joakim: Kristus Deres hage: de helliges fellesskap med rike frukter på trærne Babylon rundt hagen: den verden som de kristne må leve i De to gamlingene: det jødiske folk og det sekulære folk (fiender av kirken) Susannes bad: dåpen De to tjenerne: Troen og Barmhjertigheten Parfymene som tjenerne salver Susanne med: de budene som Ordet pålegger de kristne Oljen: Den hellige ånds nåde

Dante Alighieri: Komedien (Den guddomelige komedien) Ferdigskrevet ca. år 1320

Imitere Guds store bok Speile universets orden i eget verk: den orden som Gud har skapt

Et encyklopedisk verk Dante en av sin tids lærdeste menn Tro, filosofi og politikk samlet i ett verk Alt unntatt periodens latterkultur (folkelig humor, karneval) I eposet oppfattes Gud som en mellomting av hellig himmelfyrste, konstruktør, landmåler, musiker, matematiker, arkitekt m.m.

Gud er nært knyttet til orden, mønstre og tall Tallsymbolikk og -mystikk Treenigheten 3 hoveddeler, om helvete, skjærsilden og paradiset Hver del: 33 sanger (med en innledningssang: 100 deler) 1+ 33x3 Jesus 33 år

Skogen: syndens forvillelser Møter tre trusler: Leopard: vellyst Løve: stolthet Hunnulven: gjerrighet 3 dødssynder, forbindes med ungdom, manndom og alderdom (eventuelt Firenze, Frankrike og pavestolen) Langfredag år 1300, påskeaften til natt til påskemorgen – parallell til Jesu opphold i dødsriket

Vergil 79 navngitte personer i Helvete-delen, 32 fra Firenze Konger, keisere og paver Contrapasso-prinsippet: sjelene er fastlåst i en situasjon som er sannheten om hvordan de levde på jorda Synden og straffen tilsvarer hverandre Straffen er synden selv, opplevd uten illusjoner Dante tror på menneskets fri vilje Ildhelvete og frosthelvete

Det er 9 (3x3) sirkler i landskapet som utgjør helvete, 9 nivåer i skjærsilden og 9 sfærer i paradiset Versemålet er terza rima: aba bcb cdc ded efe … Hver av diktets tre deler avsluttes med ordet «stjernene», et symbol for håp

Tolkningspraksis for Bibelen: 1. Bokstavelig betydning Det bokstavelig sanne; direkte historisk, reelle hendelser 2. Allegorisk betydning Gjelder den religiøse tro, det menneskelig-eksistensielle 3. Moralsk betydning Om menneskets handlingsliv, etikk, oppdragelse 4. Anagogisk betydning («det som fører oppover») En universell betydning, om de «siste» ting og den endelige sannhet, om fortapelse og frelse

Dante knytter hver av disse nivåene til den greske filosofen Aristoteles’ fire årsaker: (1) stoffårsaken, (2) form-årsaken, (3) den bevirkende årsak og (4) den finale årsak. Den guddommelig komedie handler om: 1. Dantes reise gjennom tre landskaper og riker i politisk eksil 2. Indre begivenheter i Dantes sjel fra et synderstadium 3. Enhver kristens åndelige historie, med synd, omvendelse, bot og kamp om å bli frelst 4. Hele menneskehetens gang fra fall til frelse

Dido, Kleopatra, Helena, Paris … (ekteskapsbrudd; leopard-syndene) Dante «intervjuer» noen av dem som straffes Paolo og Francesca (5. sang) – uro, fuglemetaforer Francesca angrer ikke (et renessansemenneske?)

Ungdomskjæresten Beatrice Portinari «beatus» = skjønnhet Representerer kjærligheten som en vei til det guddommelige Dante oppfatter kjærligheten som en grunnkraft i universet

Tre måter å erkjenne Gud på: - Fornuften (uten åpenbaring): Vergil - Nåde og kjærlighet (Beatrice) Guddommelig, mystisk visjon (Bernhard av Clairvaux)

Tristanismen Tristan er i Dantes helvete

«kjærlighetstalent» og «lidelsestalent» Tristan og Isolde Kjærligheten som en ufravikelig makt, som besettelse Tristanismen: Det er den tapte eller umulige kjærligheten som er den ekte, sanne, virkelige kjærligheten

Tom Phillips: Dante's Inferno: The First Part of the Divine Comedy of Dante Alighieri (1985)

Store oversettelsesproblemer Ingen fast rettskriving Andre tenkemåter

Hvorfor lese denne gamle teksten i dag? Likhet og/eller konstrasterende oppklaring eller perspektiv Filosofiske spørsmål Opprinnelse – hvorfor vi ble slik vi er (våre røtter, vår kulturelle forankring) Litterære opplevelser Nye medier gir nye innfallsvinkler (adaptasjoner)

«Dante vil fortelle sin kristne samtid noen politiske sannheter som særlig dreier seg om at borgerkrigen må ta slutt. Italia på Dantes tid var akkurat som Balkan i dag. Alle kjempet mot alle, folk fordrev hverandre og det var etniske rensinger over en lav sko.» (Trond Berg Eriksen)

Gudmund Hernes: Hvorfor historie? - Identitetsbegrunnelsen: Fortidens hendelser har skapt dypstrukturer i vårt samfunn (språk, tro, institusjoner) og fortidens sivilisasjonsbidrag preger måten vi tenker, handler – dermed trenger vi historisk innsikt for å vite hvor denne påvirkningen kom fra. - Rasjonalitetsbegrunnelsen: For å kunne handle rasjonelt både individuelt og kollektivt trenger vi historisk kunnskap om hva slags konsekvenser ulike livs- og samfunnsvalg har hatt og sannsynligvis vil få også i dag.

- Modellbegrunnelsen: Fortiden gir oss modeller for hva som kan lykkes, for mange tilbakevendende problemer har allerede funnet akseptable eller gode løsninger som vi kan variere, kombinere og forbedre. - Konsumentbegrunnelsen: Innsikt i og opplevelse av menneskelige frambringelser (inkludert leseropplevelser) er kilder til personlig og sosial berikelse. - Produsentbegrunnelsen: Innsikt i fortiden kan fungere som instrument for andre formål, f.eks. kan kunnskaper om et utdødd språk kunne brukes til å forbedre et dataprogram som krever en spesiell syntaks