FYN 4. SEPT 2008 PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN ”Who am I to know??”
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN ”To be a psychologist is not necessarily a drawback, but life itself is the best educator”
TRUE OR FALSE? OR TRUE AND FALSE? To be a psychologist is not necessarily a drawback, but life itself is the best educator” OR TRUE OR FALSE? TRUE AND FALSE?
Psykoterapi forutsetter at terapeuten er i stand til å balansere nærhet og distanse på en slik måte at pasienten både bekreftes og utfordres
Noe lærte jeg på universitetet
Noe lærte jeg på universitetet Noe lærte jeg av å leve med ADHD
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD Som skal kjøre et beist av et kjøretøy som han aldri har kjørt før - og hvor opplæringsmodulen varte ca 30 sekunder
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD Som skal kjøre et beist av et kjøretøy som han aldri har kjørt før – og hvor opplæringsmodulen varte ca 30 sekunder Plutselig får den unge mannen lyst til å gjøre et lite eksperiment…
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet
”Who am I to know??”
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN Sentrale utfordringer
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN Sentrale utfordringer Livsmestring
PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN Sentrale utfordringer Livsmestring Symptommestring
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
MEN FØRST:
MEN FØRST: EN LITEN PÅMINNING
MEN FØRST: EN LITEN PÅMINNING ”På noen måter er vi lik alle mennesker, lik noen andre mennesker og ulik alle andre mennesker.” (Gordon Allport, 1897 – 1967)
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt
RISIKO nr 1
RISIKO nr 1 Den ukorrigerte ADHD er som langsomtvirkende gift for selvrespekten
RISIKO nr 1 ADHD gir stadige opplevelser av å ikke lykkes og kan således rive ned selvrespekt og bygge opp en identitet som taper
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos
RISIKO nr 2 De ugjorte og ufullførte oppgavene tårner seg opp som monumenter over egen utilstrekkelighet.
RISIKO nr 2 Ytre kaos disponerer for forvirring, angst og maktesløs passivitet.
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos Mestre nære relasjoner
RISIKO nr 3
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold.
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter.
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter. Oppmerksomhetssvikt gir stadige vekslinger inn og ut av kontakt som kan slite ned den andres kjærlighet.
RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter. Oppmerksomhetssvikt gir stadige vekslinger inn og ut av kontakt som kan slite ned den andres kjærlighet. Hyperaktivitet kan gi en voldsomhet i oppførsel og lydnivå som tapper krefter fra partneren.
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til.
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren.
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren. ADHD-eren må være villig til å ta ansvar for egne symptomer og ikke bortforklare problematferd.
RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren. ADHD-eren må være villig til å ta ansvar for egne symptomer og ikke bortforklare problematferd. Den andre må ha stor evne til å tilpasse seg og til å kunne trives med utradisjonelle løsninger.
FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos Mestre nære relasjoner Unngå destruktiv avhengighet
RISIKO nr 4
RISIKO nr 4
RISIKO nr 4
RISIKO nr 4
RISIKO nr 4
LIVSMESTRING
LIVSMESTRING
LIVSMESTRING: ANSVAR Det overordnede prinsipp for vellykket livsmestring for den voksne ADHD-er er å erkjenne og ivareta uinnskrenket ansvar for egne valg og handlinger
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL “Jeg har kjøpt ny bil kjære!”
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL “Er du gal? Hva er det du tenker på? Vi har ikke råd!”
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL IKKE SÅNN
IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL “Oi – der løp visst impulsiviteten min løpsk igjen. Jeg skal ordne opp i dette.”
LIVSMESTRING: MATCH Tilstrebe optimal match mellom seg selv og sitt miljø ved å finne fram til sin egen funksjonsprofil (dvs spesifisere egne styrker og svakheter) og ved å utnytte denne profilen kompromissløst (dvs utnytte styrkene og skjerme seg for å bli utfordret på svakhetene uten å sørge for støttetiltak).
MATCH – NOEN EKSEMPLER
MATCH – NOEN EKSEMPLER
MATCH – NOEN EKSEMPLER
MATCH – NOEN EKSEMPLER
MATCH – NOEN EKSEMPLER
SYMPTOMMESTRING
SYMPTOMMESTRING
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom
SYMPTOMMESTRING Metode Vekselbruket Symptom Oppmerksomhetssvikt
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
VEKSELBRUKET
VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn
VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn Bygger inn målrettet variasjon
VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn Bygger inn målrettet variasjon Forebygger tilfeldig, kaosfremmende og selvrespekthemmende virring
VEKSELBRUKET
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
DETECT AND DESTROY Som en kamp mellom tanke og biologi – og kanskje den vanskeligste (og minst konkrete) av dagens eksempler på symptommestring
DETECT AND DESTROY Øve seg opp til å gjøre egen impulsivitet til et bevisst tema gjennom indre dialog og på den måten høyne beredskapen mot å handle på dårlig vurderte ideer.
DETECT AND DESTROY Hjernen kan ha behov for påminning – f.eks ved et armbånd som dette.
DETECT AND DESTROY
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
POLITIMESTER BASTIANS METODE “Noe må gjøres,” sa pølsemakeren. “Det må det,” sa Bastian. “Jeg skal skrive det opp i boken min.” “Røverne må arresteres!” sa pølsemakeren. “Straks!” “Så, så,” sa Bastian, “dette må gå i tur og orden. Først skrive opp, og så tenke nøye over saken.”
POLITIMESTER BASTIANS METODE Bastians medfødte talent handler om sinnsro (dvs “peace og mind”).
POLITIMESTER BASTIANS METODE Bastians medfødte talent handler om sinnsro (dvs “peace of mind”). Han tar en ting om gangen. Han holder tempoet nede. Han lover ingenting.
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering
De små skritts metode Når ADHD-eren skal skjerpe seg skjer det gjerne i form av skippertak Det funker ikke Etablering av nye rutiner må skje langsomt Kun en endring av gangen Hvert trinn må automatiseres gjennom overlæring før man går til neste trinn
De små skritts metode
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver Post = sortere + plassere + fristangi
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver Post = sortere + plassere + fristangi Klær = vaske + tørke + legge på plass
De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver Post = sortere + plassere + fristangi Klær = vaske + tørke + legge på plass NB – unngå mellomlagring!
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokrastinering
AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter –
AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter – det gode sprer glede
AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter – det gode sprer glede, det dårlige forsurer miljøet og må behandles som spesialavfall
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN
AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN Snikkarboden = ”Det gode isolat” og ivaretar to hensyn: Reduserer smittefaren Behandler den smittsomme tilstanden
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..??
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..?? FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov.
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..?? FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov. NØDVENDIG KONSEKVENS ADHD-eren må i langt større grad enn andre regulere sin kontakt med andre og lære seg å veksle inn og ut av sosialt samvær
AVFALLSHÅNDTERING: WHY..?? FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov. NØDVENDIG KONSEKVENS ADHD-eren må i langt større grad enn andre regulere sin kontakt med andre og lære seg å veksle inn og ut av sosialt samvær Vellykket regulering forutsetter egeninnsikt og stiller store krav til informasjonsbasert forståelse hos viktige andre
SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokrastinering
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! Stilt overfor en ny oppgave har den middels velorganiserte non-adhd’er tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! Stilt overfor en ny oppgave har den middels velorganiserte non-adhd’er tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! Stilt overfor en ny oppgave tror den middels uorganiserte adhd’er at han eller hun har tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! All (nesten) erfaring tilsier at alternativ nr 2 er en felle Gjøre det nå = OK Gjøre det senere = Aldri gjøre det La være å gjøre det = OK
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! ”So what..?”
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! ”So what..? Why is this such an important distinction..?”
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista KONSEKVENS = Følelse av å ha mislyktes (enda en gang…), demoralisering truer BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet
OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista KONSEKVENS = Følelse av å ha mislyktes (enda en gang…), demoralisering truer BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet KONSEKVENS = Følelse av kontroll, mestring underbygges
MESTRING VS DEMORALISERING
MESTRING VS DEMORALISERING
MESTRING VS DEMORALISERING
Et eksempel på non-ohio fungering
Et eksempel på non-ohio fungering august 2007
Et eksempel på non-ohio fungering august 2007 august 2008
Et eksempel på non-ohio fungering august 2007 august 2008 august 2009
Et eksempel på ohio fungering
Et eksempel på ohio fungering
Et eksempel på ohio fungering
Et eksempel på ohio fungering
Takk for oppmerksomheten!