FYN 4. SEPT 2008 PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Hva er psykisk utviklingshemming?
En innføring i spillet: Lag En Setning
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Lilandspeiderne Informasjon.
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fritidslederen min roper hjelp!
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
En måte å lese Bibelen på
Mestring og forebygging av depresjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
12 Reflekterende lesing.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Livsstilsending - uke 5 -
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Helsesøsterkongressen 2017
Etter Ingvild Vestrheim, Molde 25.okt. 2007
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

FYN 4. SEPT 2008 PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN

PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN ”Who am I to know??”

PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN ”To be a psychologist is not necessarily a drawback, but life itself is the best educator”

TRUE OR FALSE? OR TRUE AND FALSE? To be a psychologist is not necessarily a drawback, but life itself is the best educator” OR TRUE OR FALSE? TRUE AND FALSE?

Psykoterapi forutsetter at terapeuten er i stand til å balansere nærhet og distanse på en slik måte at pasienten både bekreftes og utfordres

Noe lærte jeg på universitetet

Noe lærte jeg på universitetet Noe lærte jeg av å leve med ADHD

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD Som skal kjøre et beist av et kjøretøy som han aldri har kjørt før - og hvor opplæringsmodulen varte ca 30 sekunder

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet Kristiansund 1978 Uerfaren sjåfør Som ikke vet at han har ADHD Som skal kjøre et beist av et kjøretøy som han aldri har kjørt før – og hvor opplæringsmodulen varte ca 30 sekunder Plutselig får den unge mannen lyst til å gjøre et lite eksperiment…

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet

The narrow escape - en historie om utemmet impulsivitet

”Who am I to know??”

PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN

PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN Sentrale utfordringer

PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN Sentrale utfordringer Livsmestring

PRINSIPPER OG METODER FOR MESTRING AV ADHD SOM VOKSEN: DAGSORDEN Sentrale utfordringer Livsmestring Symptommestring

FIRE SENTRALE UTFORDRINGER

MEN FØRST:

MEN FØRST: EN LITEN PÅMINNING

MEN FØRST: EN LITEN PÅMINNING ”På noen måter er vi lik alle mennesker, lik noen andre mennesker og ulik alle andre mennesker.” (Gordon Allport, 1897 – 1967)

FIRE SENTRALE UTFORDRINGER

FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt

RISIKO nr 1

RISIKO nr 1 Den ukorrigerte ADHD er som langsomtvirkende gift for selvrespekten

RISIKO nr 1 ADHD gir stadige opplevelser av å ikke lykkes og kan således rive ned selvrespekt og bygge opp en identitet som taper

FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos

RISIKO nr 2 De ugjorte og ufullførte oppgavene tårner seg opp som monumenter over egen utilstrekkelighet.

RISIKO nr 2 Ytre kaos disponerer for forvirring, angst og maktesløs passivitet.

FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos Mestre nære relasjoner

RISIKO nr 3

RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold.

RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter.

RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter. Oppmerksomhetssvikt gir stadige vekslinger inn og ut av kontakt som kan slite ned den andres kjærlighet.

RISIKO nr 3 ADHD er et eksplosivt materiale å ta med seg inn i et parforhold. Impulsivitet vil skape en rekke situasjoner som stiller store krav til begges reparasjonsferdigheter. Oppmerksomhetssvikt gir stadige vekslinger inn og ut av kontakt som kan slite ned den andres kjærlighet. Hyperaktivitet kan gi en voldsomhet i oppførsel og lydnivå som tapper krefter fra partneren.

RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til.

RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren.

RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren. ADHD-eren må være villig til å ta ansvar for egne symptomer og ikke bortforklare problematferd.

RISIKO nr 3: MOTTILTAK God MATCH hjelper alltid, men målrettet innsats må også til. ADHD-eren må kjenne seg selv og sine kompliserende sider – og våge å inkludere partneren. ADHD-eren må være villig til å ta ansvar for egne symptomer og ikke bortforklare problematferd. Den andre må ha stor evne til å tilpasse seg og til å kunne trives med utradisjonelle løsninger.

FIRE SENTRALE UTFORDRINGER Bevare (eller gjenvinne) selvrespekt Fremme struktur for å unngå kaos Mestre nære relasjoner Unngå destruktiv avhengighet

RISIKO nr 4

RISIKO nr 4

RISIKO nr 4

RISIKO nr 4

RISIKO nr 4

LIVSMESTRING

LIVSMESTRING

LIVSMESTRING: ANSVAR Det overordnede prinsipp for vellykket livsmestring for den voksne ADHD-er er å erkjenne og ivareta uinnskrenket ansvar for egne valg og handlinger

IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL “Jeg har kjøpt ny bil kjære!”

IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL “Er du gal? Hva er det du tenker på? Vi har ikke råd!”

IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL IKKE SÅNN

IVARETA ANSVAR – ET EKSEMPEL “Oi – der løp visst impulsiviteten min løpsk igjen. Jeg skal ordne opp i dette.”

LIVSMESTRING: MATCH Tilstrebe optimal match mellom seg selv og sitt miljø ved å finne fram til sin egen funksjonsprofil (dvs spesifisere egne styrker og svakheter) og ved å utnytte denne profilen kompromissløst (dvs utnytte styrkene og skjerme seg for å bli utfordret på svakhetene uten å sørge for støttetiltak).

MATCH – NOEN EKSEMPLER

MATCH – NOEN EKSEMPLER

MATCH – NOEN EKSEMPLER

MATCH – NOEN EKSEMPLER

MATCH – NOEN EKSEMPLER

SYMPTOMMESTRING

SYMPTOMMESTRING

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom

SYMPTOMMESTRING Metode Vekselbruket Symptom Oppmerksomhetssvikt

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering

VEKSELBRUKET

VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn

VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn Bygger inn målrettet variasjon

VEKSELBRUKET Utnytter de mulighetene som ligger i kort oppmerksomhetsspenn Bygger inn målrettet variasjon Forebygger tilfeldig, kaosfremmende og selvrespekthemmende virring

VEKSELBRUKET

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering

DETECT AND DESTROY Som en kamp mellom tanke og biologi – og kanskje den vanskeligste (og minst konkrete) av dagens eksempler på symptommestring

DETECT AND DESTROY Øve seg opp til å gjøre egen impulsivitet til et bevisst tema gjennom indre dialog og på den måten høyne beredskapen mot å handle på dårlig vurderte ideer.

DETECT AND DESTROY Hjernen kan ha behov for påminning – f.eks ved et armbånd som dette.

DETECT AND DESTROY

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering

POLITIMESTER BASTIANS METODE “Noe må gjøres,” sa pølsemakeren. “Det må det,” sa Bastian. “Jeg skal skrive det opp i boken min.” “Røverne må arresteres!” sa pølsemakeren. “Straks!” “Så, så,” sa Bastian, “dette må gå i tur og orden. Først skrive opp, og så tenke nøye over saken.”

POLITIMESTER BASTIANS METODE Bastians medfødte talent handler om sinnsro (dvs “peace og mind”).

POLITIMESTER BASTIANS METODE Bastians medfødte talent handler om sinnsro (dvs “peace of mind”). Han tar en ting om gangen. Han holder tempoet nede. Han lover ingenting.

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokastinering

De små skritts metode Når ADHD-eren skal skjerpe seg skjer det gjerne i form av skippertak Det funker ikke Etablering av nye rutiner må skje langsomt Kun en endring av gangen Hvert trinn må automatiseres gjennom overlæring før man går til neste trinn

De små skritts metode

De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver

De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver Post = sortere + plassere + fristangi

De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver Post = sortere + plassere + fristangi Klær = vaske + tørke + legge på plass

De små skritts metode Alle oppgaver brytes ned til deloppgaver Post = sortere + plassere + fristangi Klær = vaske + tørke + legge på plass NB – unngå mellomlagring!

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokrastinering

AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter –

AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter – det gode sprer glede

AVFALLSHÅNDTERING Humør smitter – det gode sprer glede, det dårlige forsurer miljøet og må behandles som spesialavfall

AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN

AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN

AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN

AVFALLSHÅNDTERING: LOOK TO SWEDEN Snikkarboden = ”Det gode isolat” og ivaretar to hensyn: Reduserer smittefaren Behandler den smittsomme tilstanden

AVFALLSHÅNDTERING: WHY..??

AVFALLSHÅNDTERING: WHY..?? FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov.

AVFALLSHÅNDTERING: WHY..?? FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov. NØDVENDIG KONSEKVENS ADHD-eren må i langt større grad enn andre regulere sin kontakt med andre og lære seg å veksle inn og ut av sosialt samvær

AVFALLSHÅNDTERING: WHY..?? FAKTUM Den som har ADHD strever kontinuerlig med å holde orden på seg selv og sine handlinger og befinner seg således - i sitt forsøk på å fungere målrettet - i en sammenhengende kamp mot både indre og ytre motstandere i form av impulser, distraksjoner og behov. NØDVENDIG KONSEKVENS ADHD-eren må i langt større grad enn andre regulere sin kontakt med andre og lære seg å veksle inn og ut av sosialt samvær Vellykket regulering forutsetter egeninnsikt og stiller store krav til informasjonsbasert forståelse hos viktige andre

SYMPTOMMESTRING Metode Symptom Vekselbruket Oppmerksomhetssvikt Detect and destroy Politimester Bastians metode De små skritts metode Avfallshåndtering OHIO Symptom Oppmerksomhetssvikt Impulsivitet Stressintoleranse Organiseringsvansker Humørsvingninger Prokrastinering

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! Stilt overfor en ny oppgave har den middels velorganiserte non-adhd’er tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! Stilt overfor en ny oppgave har den middels velorganiserte non-adhd’er tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! Stilt overfor en ny oppgave tror den middels uorganiserte adhd’er at han eller hun har tre alternativer: Gjøre det nå Gjøre det senere La være å gjøre det

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! All (nesten) erfaring tilsier at alternativ nr 2 er en felle Gjøre det nå = OK Gjøre det senere = Aldri gjøre det La være å gjøre det = OK

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! ”So what..?”

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! ”So what..? Why is this such an important distinction..?”

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista KONSEKVENS = Følelse av å ha mislyktes (enda en gang…), demoralisering truer BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet

OHIO eller NÅ ELLER ALDRI..! BESLUTNING = Gjøre det senere FORLØP = Stadige utsettelser SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men er fortsatt plagsomt tilstede på ”things to do” lista KONSEKVENS = Følelse av å ha mislyktes (enda en gang…), demoralisering truer BESLUTNING = Ikke utføre oppgaven FORLØP = Mental energi frigjøres til andre oppgaver SLUTTRESULTAT = Oppgaven forblir ugjort, men verken du eller andre forventer noe annet KONSEKVENS = Følelse av kontroll, mestring underbygges

MESTRING VS DEMORALISERING

MESTRING VS DEMORALISERING

MESTRING VS DEMORALISERING

Et eksempel på non-ohio fungering

Et eksempel på non-ohio fungering august 2007

Et eksempel på non-ohio fungering august 2007 august 2008

Et eksempel på non-ohio fungering august 2007 august 2008 august 2009

Et eksempel på ohio fungering

Et eksempel på ohio fungering

Et eksempel på ohio fungering

Et eksempel på ohio fungering

Takk for oppmerksomheten! 