Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Møteplass for etisk refleksjon
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Pedagogisk analyse.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Veiledning av studenter
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Hva slags kunnskap trenger vi
Barn som pårørende.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Kvalitative og kvantitative metoder
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Randomiserte kontrollerte studier
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap Nedvurdering an erfaringsbasert kunnskap Advarsler mot hierarkisk tilnærming Manglende ivaretagelse av mangfold, etikken, skjønnhet, variasjon og individtilnærming.( Boge et al 2006)

? Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap Kan det være at dette er mer ukjent for sykepleiere enn Erfaringsbasert kunnskap Kunnskap om pasientens preferanser og behov ?

Retningslinjer Som del av KBP-kritikken er det også uttrykt skepsis til bruk av retningslinjer Frykt for at slike vil gå ut over bruk av faglig skjønn KBP blir sett som en måte å kontrollere profesjonell praksis på ved å begrense autonomien til klinikerne

Retningslinjer Retningslinjer er som navnet sier ment å gi retning Retningslinjer skal hele tiden prøves opp mot klinisk skjønn og pasientens behov og preferanser Retningslinjer bidrar til at man må grunngi de valgene man gjør og bidrar slik til å fremme en reflektert praksis Pasienten har krav på behandling basert på den beste tilgjengelige kunnskap

Helsepersonelloven § 4 Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig

Ikke bare forsvarlig, men omsorgsfull hjelp Forskningsresultater kan ikke være det eneste som avgjør våre valg av handlinger i møte med enkeltpasienter og pårørende Også våre tidligere erfaringer, pasient og pårørendes behov og preferanser, situasjonen vi står i, rammene vi har for tjenesteutøvelsen spiller inn for de valg vi tar

Ulike kunnskapsformer i sykepleie Empiri Estetikk – sykepleie som kunst Personlig kunnskap - erfaring Etikk

Komplementær kunnskap Å være oppmerksom på disse fire ulike kunnskapsformene er vesentlig for å forstå kompleksiteten og mangfoldigheten i sykepleiefaget Alle disse kunnskapsformene er nødvendige for å utøve god sykepleie, og ingen av dem er tilstrekkelig alene All kunnskap er dessuten gjenstand for utvikling

Også i utøvelsen av prosedyrer må estetisk, praktisk og etisk kunnskap brukes Det er ikke tilstrekkelig at erfaringsbasert kunnskap og pasientpreferanser er brukt i utforming av prosedyrene Den enkelte sykepleier må også bruke sin erfaring og etterspørre hva pasienten ønsker i den konkrete situasjonen

Det er i møtet med pasienten, i den enkelte praksissituasjon at kunnskapsbasert praksis foregår Det er der forskningsresultater, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og preferanser til sammen skal styre de valg som tas Skal jeg insistere på å følge prosedyren til punkt og prikke eller er det forhold ved situasjonen som nødvendiggjør tilpasning?

Verdibasert praksis Ingen forskning og ingen klinisk utøvelse er objektiv, eller fri for verdier Enten sykepleieren påberoper seg kunnskapsbasert praksis eller ikke, så styrer verdier praksisutøvelsen Praksis og praktiske overveielser foregår alltid i en mellommenneskelig og uforutsigbar kontekst

Moralske dilemma Oppstår i situasjoner som er preget av usikkerhet og tvetydighet Når konsekvensene av en handling er vanskelig å forutse og når tradisjonelle etiske prinsipper ikke er til hjelp eller motstrider hverandre

Spørsmålet avgjør metoden! «Metodehierarkiet»eller «gullstandard» med RCT’er på topp Randomiserte kontrollerte studier kan først og fremst svare på effekt av tiltak Andre typer spørsmål krever andre tilnærminger Det er derfor meningsløst å rangere kunnskap – one size does not fit all

To dominerende paradigmer i sykepleie Empiri framkommet i kvantitative studier – brukes til å foreskrive praksis. Generaliserbarhet er viktig Empiri framkommet i kvalitative studier – tolkende tilnærming, med fokus på opplevelse og erfaring. Målet er ikke å generalisere, men horisontutvidelse, å forstå bedre

Mange problemstillinger innenfor sykepleiefaget lar seg ikke undersøke ved randomiserte kontrollerte studier (RCT) Det kan heller ikke lages prosedyrer for alt Er det likevel mulig å snakke om kunnskapsbasert praksis innenfor de områdene som ikke omfattes av prosedyrer?

Kvalitativ forskning Kan bidra til KBP på mange måter Utfordre måter å gjøre ting på som er tatt for gitt Belyse faktorer som påvirker pasienter og klinikere Øke forståelsen for organisasjonskulturens betydning i endringsprosesser Evaluering av helsetjenesten

Det kvantitative fortrinnet Det har til nå vært lettere å finne gode kvalitetssikrede oppsummeringer av kvantitativ forskning enn av kvalitative studier Det er derfor vanskeligere å få oversikt over feltet innenfor kvalitativ forskning

Det kvalitative fortrinnet Kompleksiteten i helsetjenesten gjør at det ofte er vanskelig å forklare hva som påvirker hva, hvem og når Viktig å forstå kontekst for å forstå hvordan et tiltak virker og hvorfor Dette kan være forskjellig i ulike settinger Krever derfor andre forskningsmessige tilnærminger enn RCT

Eksempel fra forskningsverdenen En stor forskningsstudie på sykehjem foregår nå i regi av Senter for omsorgsforskning Vest

Kan et strukturert opplæringsprogram i form av undervisning og veiledning til personalet, redusere forekomst av agitasjon og bruk av tvang overfor personer med demens i sykehjem? Vekt på tillitsskapende tiltak 12 sykehjem får tilbud om opplæringsprogrammet og 12 andre sykehjem er med i studien som kontrollgruppe (Cluster-RCT)

Hvordan fange opp hvorfor opplæringsprogrammet kanskje viser seg å ha effekt på noen sykehjem og andre steder ikke? Hvilke faktorer virker inn på implementeringen av ny praksis som følge av opplæringsprogrammet? For eksempel kontekst, tilrettelegging, lederforankring i det enkelte sykehjemmet? Da må andre metoder til! I studien brukes etnografisk metode i tillegg til RCT’en

Kombinasjon av metoder RCT: Hva ved opplæringen virket eller virket ikke? Etnografi: Sier noe om hvilke kontekstuelle faktorer som bidrar til at opplæringsprogrammet virket eller ikke virket. Belyser hvordan intervensjonen virket og i noen grad hvorfor intervensjonen virket Kombinasjon: gir innsikt i ulike forklaringsfaktorer

Samarbeid med pårørende Hvorfor lykkes noen sykehjem godt med dette og andre ikke så godt? Hva er det de gjør som lykkes med det? Hva særpreger organisasjonskulturen der de lykkes? Disse spørsmålene kan sannsynligvis best besvares med hjelp av kvalitativ metode Pårørendeundersøkelsen kan imidlertid gi oss noen konkrete holdepunkter for hva som påvirker deres tilfredshet med sykehjemmet

Samarbeid med pårørende Mer om det i det videre! Takk for oppmerksomheten!