Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB 07.11.2012 Christian H. Holm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Tema for presentasjonen.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Formelt interkommunalt samarbeid
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Christian Grorud
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Kommune, fylkeskommune, stat – politikk og styring, roller og struktur Christian Hintze Holm, NMBU 19. oktober 2016.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Kommunal planstrategi
Den politiske styringskjeden
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Politisk organisering Nye Drammen
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Utskrift av presentasjonen:

Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm

Kommunen er •en selvstyrt enhet •et selvstendig og likeverdig forvaltningsnivå •suveren på sitt område, innenfor grensene lovene setter Staten kan ikke overstyre en kommune, men •gir lover og forskrifter som regulerer kommunenes virksomhet •fører tilsyn med at de holder seg innenfor dette •tildeler økonomi •er klageinstans for kommunale vedtak på en rekke områder

I internasjonalt perspektiv har norske kommuner stort ansvar Små kommuner, lite ansvar og økonomi – for eksempel Frankrike Store kommuner, stort ansvar og økonomi – for eksempel Danmark Norge: Små kommuner, men likevel stort ansvar og økonomi = svært stor grad av desentralisert, folkelig styring av store deler av velferdsproduksjonen

Hva er realiteten i forholdet stat – kommune? Stadig mer finmasket statlig styring gjennom •lover og forskrifter •individuelle rettigheter •tilsyn og kontroll •økonomi – ikke minst øremerking •”mediestyring”

Stor ulikhet i styringsform: Staten: •indirekte folkevalgt styring, ovenfra •regelstyring, store systemer •sektorisering Kommunen: •direkte folkevalgt styring, nedenfra •større frihet i metodevalg •integrert oppgaveløsning

Den norske lokalpolitikeren

• ”Vanlige folk”, uten spesielle utdanningsforutsetninger og med ulike politiske agendaer • Forvalter store ressurser på vegne av lokalsamfunnet • Forsøker å strekke til overfor folks overveldende forventninger • Opptrer på tvers av partigrenser, forhandler og kompromisser • I stand til å løse en mengde komplekse problemer sammen • Mye om og men, tilsynelatende kaotiske diskusjoner og langdryge vedtaksprosesser • Klarer likevel å bruke de folkevalgte organene til å veie ideologier, verdier og mål opp mot ressurser og behov • Får den kommunale skuta til å bære • Har nærhet til befolkningen

Den norske lokalpolitikeren • Sterk opplevelse av å forvalte et omfattende ansvar • Sterkt sosialt forankret i lokalsamfunnet – møter folk i foreldremøter, idrettslag og på butikken, eller deltar selv • Har som sin spesielle kompetanse å knytte folkemeningen sammen med makten • Jobber iherdig med å forene motstridende krav, uten å resignere • Ser ikke lokalpolitikken som springbrett til videre karriere, men som del av en langvarig forpliktelse i lokalsamfunnet • Oppfatter seg fortsatt mer som representanter for ”folk” enn som representanter for ”sine” velgere • Oppriktige i sitt ønske om å lage et bedre lokalsamfunn

Organiseringen av det politiske apparatet Kommunestyre, formannskap, styrer, råd og utvalg Kommuneloven krever i praksis kun •et kommunestyre •et formannskap •et kontrollutvalg ( + enkelte særorganer) Nesodden har kommunestyre, formannskap, teknikk-, plan og miljøutvalg, kulturutvalg, skole- og oppvekstutvalg, helse- og omsorgsutvalg, partssammensatt utvalg, seks klagenemnder, kontrollutvalg, komité for fair trade-kommune, plankomité for kommunesenteret, kulturhus m.v. plankomité for Bjørnemyrhallen, plankomité for dag- og aktivitetssenter, styringsgruppe for helhetlig plan for pleie og omsorg, arbeidsgruppe for planarbeidet, eldrerådet, ungdomsrådet, rådet for funksjonshemmede, reglementskomité. plankomité for gymsal/hall Bjørnemyr, komité for vennskapsarbeidet …

I utgangspunktet ligger all makt hos kommunestyret Den delegeres videre på to måter: 1)Til administrasjonssjefen – dvs. rådmannen 2)Til formannskap og andre utvalg (også til andre kommuner (kommunelovens §28); ikke aktuelt på Nesodden)

Kommunestyret har gitt rådmannen delegert myndighet til å •fatte vedtak i alle enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning •opprette og nedlegge stillinger innenfor budsjettrammen •fatte vedtak i div. saker regulert av en rekke spesiallover Rådmannen delegerer videre til sin administrasjon Planutvalget behandler en rekke enkeltsaker etter plan- og bygningsloven

Innsigelsesordningen •Innsigelse ble innført parallelt med at kommunene fikk rett til å egengodkjenne planer, og må ses i sammenheng med dette. •Ordningen er et av fylkeskommunens viktigste juridiske virkemidler for å kunne utøve rollen som kulturminnemyndighet. •Gjennom medvirkningen skal kommunen og fylkeskommunen søke å bringe kommunens planønske og viktige kulturminnehensyn i overensstemmelse med hverandre. •Ved å varsle innsigelse kan fylkeskommunen komme i dialog med kommunen om kulturminnehensyn som fylkeskommunen er satt til å ivareta. •Dersom medvirkningen ikke fører til at planen tar tilstrekkelig hensyn til viktige kulturminnehensyn, har fylkeskommunen rett og plikt til å fremme innsigelse.

De fleste sakene løses underveis •Innsigelse varsles ikke så sjelden. •De fleste saker løses før det blir aktuelt å fremme innsigelsen/opprettholde den. •Når innsigelse likevel er fremmet, vil fylkeskommunen gjennom fortsatt dialog eller megling være innstilt på å finne løsninger. •Svært få saker går videre til departementet.