Møte 25 februar 2014 Kjell Teige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
CO2 -fangst og –lagring: Vet vi nok?
Jr. FIRST LEGO League – 2014.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Prosjektets mål • Vise frem ny bilteknologi • Gi nullutslippsbiler et kulere image • Mer oppmerksomhet rundt nullutslippsbiler.
Energi- og klimagassregnskap Vestregionen
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
CarWEB Pluss  forhandleren i fokus!  markedets beste løsning for adminsitrasjon av markedsaktiviteter  alltid i forkant av markedet  valgfrihet gjennom.
Nye energibærere i kjøretøy
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
FOREST POWER Regionalt energivirke seminar Brønnøysund 31. mars 2011
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
Olympiatoppens treningsdagbok Av: Olympiatoppen, Avdeling Unge Utøvere
Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.
Nye økonomiske utfordringer
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
TECH INVENTIONS er et firma som utvikler
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Miljøgevinst med hydrogenbil
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
MERGI Combustion Catalyst
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Velkommen til presentasjon
Jr. FIRST LEGO League praktisk rettet forsknings- og bygge prosjekt for barn fra 6 – 9 år - har som mål å ta vare på barns iboende nysgjerrighet.
Spillteknologi som læringsarena
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 FKL FLS Teknisk Avdeling Forsvarets tekniske befalsskole.
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
Skiveleverandør til utendørs 50 metersbane Stevningsmogen
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Undergulv Generator.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Engia.
Elbil, dieselbil og Bensinbil
Rapportkurs Bevisst Superbrukere Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Integrering gjennom landbruket
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
Presentasjon av ny teknologi innen kjøretøyfaget
SAMSPILL  SUKSESS.
Lavutslippssamfunnet – trender på veien
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Hydrogen Ny teknologi – fremdriftsmiddel
OK Olaf Johansen FLO/MARKAP-UVB
Vestsiden ungdomsskole bygges som plusshus i
Elbillading i Sandaker borettslag
Utskrift av presentasjonen:

Møte 25 februar 2014 Kjell Teige

Teknologisk utvikling Effektivisering av bensin og dieselteknikken vil fortsette 2 – 5 år til. Elektronisk styring av ventilenes åpningsareal og tid. Økende drivstofftrykk Økende kompresjonstrykk Piezo element benyttes på flere sensorer og systemer. Større antall «pilot» og «post» – innsprøytninger. Avanserte systemer for demping av torsjon svingninger. Styreenheter med høyere responstid og kapasitet. EGR – system er delaktig i større arbeidsområde. Bedre overvåking av eksossiden, temp, trykk, sot, NOx og additiver. Motorenes pusteforløp og avgass overvåkes stadig bedre gjennom videreutvikling av EOBD-systemene.

Teknologisk utvikling Hybrid alternativet vil være i sterk utvikling (5-8 år) med kombinasjonen bensin, diesel og el. motor. Varianter av hybridteknikk utvikles innen : Serie hybrid, Parallell hybrid og Kombinert hybrid. Rekkevidden ved kjøring ved el. drift er økende, etter hvert som batteri teknikken endres (Prius gen.3 1,3kwh). «Plug-in» hybrid teknikken skaper bedre rekkevidde ved elektrisk drift. PSA utvikler et system som består av en konvensjonell bensinmotor, et planetgir og en hydraulisk motor som drives av trykkluft. Parallelt med avgass systemet er det plassert en stor lufttank i midten av bilen. Volvo presenterer system hvor energi lagres i et eget svinghjul og kan drive bilen under kortere distanser. Når svinghjulseffekten benyttes sammen med forbrenningsmotoren vil systemet kunne bidra med ca. 80 hk ekstra. Peugeot 3008 HYbrid4 Vw Xl1

Teknologisk utvikling Ren elbil og hydrogen vil være vanlig hos forhandlere innen 5 – 10 år. Hydrogen som energibærer for bruk i biler med brenselceller og elektrisk fremdrift er en teknikk som gir null utslipp av klimagassen CO2 . Hydrogengass har lav energitetthet, og dette gjør at den må komprimeres for at kjøretøy skal ha nok energi til ønsket distanse. Mazda, Mercedes-Benz, Honda og flere andre bilprodusenter har begynt å lease ut hydrogenbiler i begrenset omfang. (eks. Mercedes B-Klasse F-CELL koster 11.500 kr + mva i måneden)

Teknologisk utvikling Fabrikkorganisasjonene viser et telematikksystem som skal gi grunnlag for den pan-europeiske nødsystemet - eCall - systemet er planlagt på alle nye typegodkjente biler fra 2015. Telematics Biler som snakker sammen. Ubegrensede muligheter når bilen er på nett. Også muligheter for elektronikken å lese trafikkbilde og kunne innhente informasjon rundt kommende sving. Førerstøtte systemer for å unngå ulykker. Intelligente systemer som gjør at bilen sparer drivstoff, unngå ulykker, parkere lettere, fjæring som tilpasser seg vegbanen – dette finnes på biler i dag.

Teknologisk utvikling Det ble ikke slutt på steinalderen på grunn av mangel på stein. Biler med fossilt drivstoff forsvinner ikke på grunn av mangel på olje, men miljøkrav og ytre teknologiske faktorer styrer dette.

Kompetansebehov 1994/99 – 2014/09 Dagens frittstående verksteder foretar service og reparasjons på biler fra 1994 – 2014. (20 år). Aldri har utviklingen gått fortere enn i dag. Aldri har vi hatt større utfordringer med rekrutering i bilfaget. Aldri har vi hatt bedre tilgang på verktøy, diagnosesystem og informasjon.

Kompetansebehov Service og kundebehandling Grunnleggende for vår eksistens er mersalg, innsalg, riktig tjeneste til riktig tid. Systemlære og reparasjonsteknikk Kunnskapsfornying i elektronikk, systemlære motorstyring og reparasjons- teknikk, hybrid og ev-teknikk. Kvalitetssikre basiskunnskapene innen bilelektronikk og videreføre ny teknikk gjennom dynamiske fleksible opplæringssystemer. (E-læring, selvstudie, enkle plattformer, selvtester).Induktive læringsmetoder. Auto informasjonsteknikk Kunnskaper og brukertrening innen ulike OE-databaser. Lære ulike søkemotorer for effektivt å finne riktig teknisk informasjon , bulletiner og serviceskjema. Opparbeide god innsikt og brukertrening på de ulike produsenttekniske databaser.

Kompetansebehov Programmering, konfigurering og tilpasning Nedlastning av «Software» og konfigurasjonsfiler fra ulike OE - databaser. Rutiner ved kjøp av tilgang, software kartlegging, Praktiske gjennomføringsrutiner – spenning etc.

Takk for oppmerksomheten !