Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHerman Knudsen Endret for 9 år siden
1
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen 6.12.12 IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide
6
HVORFOR ER DET MISNØYE MED FJERNVARME? •FJERNVARMEKONSESJON – MONOPOL •Kunden opplever at han ikke har noe alternativ •FJERNVARME ER DYRT •Vanskelig for kunder å forstå hvilke alternativkostnader en fjernvarmeleveranse dekker •TILKNYTNINGSPLIKTEN •Oppleves som noe som er pålagt •Lite fleksibilitet for sluttbruker •LAVERE VARMEBEHOV I FREMTIDEN •Passivbygg, lavenergi og nesten nullenergibygg •DÅRLIG SEKUNDÆRSYSTEM •Manglende interesse/kunnskap fra VVS bransjen Krever kommunikasjon og tydelig informasjon
7
HVA KAN VI GJØRE? Content slide
8
FJERNVARMESALG - PROSJEKTSALG EN LANG PROSESS INNSALG INSTALLASJON & LEVERANSE ABONNEMENTS- LØSNING
9
FJERNVARMESALG - PROSJEKTSALG EN LANG PROSESS INNSALG INSTALLASJON & LEVERANSE ABONNEMENTS- LØSNING • Lock-in effekt • Sluttbruker = kunde • God kundebehandling • Bedre omdømme • Lettere mersalg • Vi må være gode på kommunikasjon ved innsalg • Profesjonalitet ved installasjon. Fremdriftsplan + tilbakemeldinger
10
PROSJEKTSALG - VÆRE TILSTEDE NÅR KUNDEN ER I BESLUTNINGSMODUS •PLANSAKSBEHANDLING •Sørge for å informere om fjernvarme muligheter og premisser tidlig •Fjernvarme => ikke plass til eget anlegg, ikke miljøansvar, ikke drift •Prosjekter vannbårent system fra starten => reduserer el-inst. kostnader •Informer om grensesnitt på ansvar og hva sluttbruker må bekoste •Informer om anleggsbidrag => forutsigbarhet på kostnader (??)
11
PROSJEKTSALG – SALGSPROSESS •TILBUDSPROSESS •Ha kompetent personale til å selge fjernvarme •Skaffe og kvalitetssikre energi og effektbehov fra kunden •Sikre enighet om temperaturnivå på leveranse •Gi tilstrekkelig informasjon om fordeler ved fjernvarme: Leveringssikkerhet Ansvarsfrihet på drift Arealbesparende installasjon Miljøfordelene •Sørg for å vise kunden hva fjernvarme koster i forhold til kundens alternativ => krever dialog
12
PROSJEKTSALG KREVER GODE IT-SYSTEMLØSNINGER SALG INSTALLASJON DRIFT/FORVALTNING HVORFOR? • Langsiktig kundeforhold, teknisk installasjon lengre enn kundeforhold • Lave marginer – systemer sikrer struktur på kommunikasjon og dokumentasjon • Ansatte slutter/blir syke/tar ferie => kunden krever respons
13
FV - GRENSESNITT • Fjernvarmebransjens ansikt utad er • Opplevelsen og fakturaen • Kunde må behandles som en kunde og ikke abonnent. • God kundebehandling er: • Rask respons • Profesjonell tilbakemelding • «Det lille ekstra» KUNDEOPPLEVELSE KUNDENS GRENSESNITT Lime green fact box Kundesentral GRENSESNITT
14
SEKUNDÆRSYSTEMET • Rørlegger/VVS bransjen mangler kompetanse • Prosjektere • Innregulerings/utluftning • Dårlig leveranse av produkt = alle i verdikjeden rammes FJERNVARMEBRANSJEN BØR TA NOE ANSVAR! KUNDEBEHANDLING KUNDENS GRENSESNITT Lime green fact box Kundesentral GRENSESNITT
15
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! Endslide.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.