Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elbillading i Sandaker borettslag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elbillading i Sandaker borettslag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Elbillading i Sandaker borettslag
Nils Haga Hagness, OBOS Prosjekt

2 Elbilen – gammelt nytt Elbil 1917 Kjent og kjær

3 Setter følelsene i sving (?)
Suser forbi … …oss andre?

4 Setter følelsene i sving (?)
Snylter? Eller misforstått minoritet?

5 Kommet for å bli If you cant beat them..

6 Elbilene kommer - politisk beslutning
Klimaendringene legger press på politikerne

7 Elbilene kommer - teknisk utvikling

8 Elbilene (og ladehybridene) kommer
Prisene synker Salget øker Nye biler i Norge i 2018: 48 % av nye biler kan lades 30 % av nye biler er elbiler 18 % av nye biler er ladbare hybrider Oslo: 40 % elbiler

9 Hydrogen? Er hydrogenbiler det neste store? Lite tyder på det:
Dyr teknologi Kostbart drivstoff Hydrogenladehybrider?

10 Ladbare biler Borte bra Hjemme best

11 Bilene må lades - der folk bor
Parkeringshus Garasjerekker

12 Bilene må lades - der folk bor
Under boligene Parkeringskjellere

13 Bilene må lades Ny eierseksjonslov i 2018 Myndighetene stiller krav
«Eierseksjonsloven § 25 første ledd tredje og fjerde punkt skal lyde: En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.»

14 Bilene må lades … også i borettslag Myndighetene stiller krav
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til utforming av nasjonal regulering som sikrer eiere i borettslag og sameier rett til å anlegge ladepunkt med mindre det foreligger saklig grunn for at en slik etablering ikke kan finne sted.»

15 Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Brann i batteri kan være vanskelig å slukke Batterier er godt beskyttet mot brann Elbiler brenner mindre enn andre biler Elbiler har egen periodisk kontroll Brannvesenet får nye metoder P-kjeller er sprinklet

16 Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Batterier er godt beskyttet mot brann

17 Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Batterier er godt beskyttet mot brann

18 Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Brann i batteri kan være vanskelig å slukke Batterier er godt beskyttet mot brann Elbiler brenner mindre enn andre biler Elbiler har egen periodisk kontroll Brannvesenet får nye metoder P-kjeller er sprinklet

19 Hvor mye strøm trenger en elbil?
Avhengig av kjørelengde - og forbruk Personbiler: 33 km per dag Elbiler: 40 km per dag? 40 km = 8-10 kWh per dag 10 kWh/10 timer = 1 kW

20 Hvor mye strøm trenger en elbil?
Avhengig av kjørelengde - og forbruk Personbiler: 33 km per dag Elbiler: 40 km per dag? 40 km = 8-10 kWh per dag 10 kWh/10 timer = 1 kW kW Kapasitet kWh Batteri

21 Hvor mye strøm trenger en elbil?
1 kW kW

22 Laststyring

23 Elbilkontakt Modus 3 – type 2 Leverer 3,6-22 kW

24 Elbilkontakt Mye kan integreres Modus 3 – type 2 Strømmåler Sikring
Jordfeilbryter Datakommunikasjon (kablet eller trådløs) Strømbegrenser Finvern (mot små overspenninger) Laststyring Kabel bør ikke integreres

25 Økonomi Vi anbefaler Hvem skal betale?
Boligselskapet betaler felles infrastruktur (~3 millioner) Tilskudd: 20 % Elbileier betaler for ladeboks (~20 tusen) Strømforbruk faktureres elbileier (~2-300 pr. mnd)

26 Hovedfordelinger er utdatert
Gamle tavler Modne for utsifting

27 Nye muligheter Flere fordeler 400 volt Raskere lading
Europeisk standard Billigere anlegg

28


Laste ned ppt "Elbillading i Sandaker borettslag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google