Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Elbillading i Sandaker borettslag
Nils Haga Hagness, OBOS Prosjekt
2
Elbilen – gammelt nytt Elbil 1917 Kjent og kjær
3
Setter følelsene i sving (?)
Suser forbi … …oss andre?
4
Setter følelsene i sving (?)
Snylter? Eller misforstått minoritet?
5
Kommet for å bli If you cant beat them..
6
Elbilene kommer - politisk beslutning
Klimaendringene legger press på politikerne
7
Elbilene kommer - teknisk utvikling
8
Elbilene (og ladehybridene) kommer
Prisene synker Salget øker Nye biler i Norge i 2018: 48 % av nye biler kan lades 30 % av nye biler er elbiler 18 % av nye biler er ladbare hybrider Oslo: 40 % elbiler
9
Hydrogen? Er hydrogenbiler det neste store? Lite tyder på det:
Dyr teknologi Kostbart drivstoff Hydrogenladehybrider?
10
Ladbare biler Borte bra Hjemme best
11
Bilene må lades - der folk bor
Parkeringshus Garasjerekker
12
Bilene må lades - der folk bor
Under boligene Parkeringskjellere
13
Bilene må lades Ny eierseksjonslov i 2018 Myndighetene stiller krav
«Eierseksjonsloven § 25 første ledd tredje og fjerde punkt skal lyde: En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.»
14
Bilene må lades … også i borettslag Myndighetene stiller krav
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til utforming av nasjonal regulering som sikrer eiere i borettslag og sameier rett til å anlegge ladepunkt med mindre det foreligger saklig grunn for at en slik etablering ikke kan finne sted.»
15
Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Brann i batteri kan være vanskelig å slukke Batterier er godt beskyttet mot brann Elbiler brenner mindre enn andre biler Elbiler har egen periodisk kontroll Brannvesenet får nye metoder P-kjeller er sprinklet
16
Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Batterier er godt beskyttet mot brann
17
Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Batterier er godt beskyttet mot brann
18
Brannfare Det vi vet: Er elbiler brannfarlige?
Brann i batteri kan være vanskelig å slukke Batterier er godt beskyttet mot brann Elbiler brenner mindre enn andre biler Elbiler har egen periodisk kontroll Brannvesenet får nye metoder P-kjeller er sprinklet
19
Hvor mye strøm trenger en elbil?
Avhengig av kjørelengde - og forbruk Personbiler: 33 km per dag Elbiler: 40 km per dag? 40 km = 8-10 kWh per dag 10 kWh/10 timer = 1 kW
20
Hvor mye strøm trenger en elbil?
Avhengig av kjørelengde - og forbruk Personbiler: 33 km per dag Elbiler: 40 km per dag? 40 km = 8-10 kWh per dag 10 kWh/10 timer = 1 kW kW Kapasitet kWh Batteri
21
Hvor mye strøm trenger en elbil?
1 kW kW
22
Laststyring
23
Elbilkontakt Modus 3 – type 2 Leverer 3,6-22 kW
24
Elbilkontakt Mye kan integreres Modus 3 – type 2 Strømmåler Sikring
Jordfeilbryter Datakommunikasjon (kablet eller trådløs) Strømbegrenser Finvern (mot små overspenninger) Laststyring Kabel bør ikke integreres
25
Økonomi Vi anbefaler Hvem skal betale?
Boligselskapet betaler felles infrastruktur (~3 millioner) Tilskudd: 20 % Elbileier betaler for ladeboks (~20 tusen) Strømforbruk faktureres elbileier (~2-300 pr. mnd)
26
Hovedfordelinger er utdatert
Gamle tavler Modne for utsifting
27
Nye muligheter Flere fordeler 400 volt Raskere lading
Europeisk standard Billigere anlegg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.