Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEirik Aas Endret for 9 år siden
1
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup
2
”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES MULIGHETER OG UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT
3
”Service du anbefaler” BAKGRUNN
4
”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT
5
”Service du anbefaler” MERKEKJEDER OG PRAKTISERING AV GARANTIER Stadig flere saker der kunder får avkortet opprinnelige rettigheter hos sin merkeforhandler fordi de tar service og reparasjoner hos et ”fritt” verksted Konsekvenser
6
”Service du anbefaler” TILGANG PÅ TEKNISK DOKUMENTASJON Utfordringer med å få tak i god og oppdatert teknisk dokumentasjon –Rutiner for sjekk av rust –Tidsaspektet –Elektroniske serviceskjema –Prising
7
”Service du anbefaler” OPPSUMMERT Bilprodusentene/imprtørene/merkeforhandlerne velger ofte å operere i gråsonen i forhold til gruppeunntaket for å holde på kundene Min hypotese: de færreste sakene vil få medhold hvis de blir prøvet i forbrukerråd/tvistutvalg – strider mot intensjonene i gruppeunntaket Merket rammes hardest
8
”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES MULIGHETER OG UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT
9
”Service du anbefaler” MULIGHETER - MARKEDET Merkekjedene har ikke kapasitet til å håndtere hele bilparken Stort nok marked for merke- og frie kjeder til å kunne drive lønnsomt Ulike kundeprofiler Mekanisk/ Deler 47 % Bilskade 33 % Dekk 9 % Tilbehør & Rekvisita 11 % 8,5 mrd. 6,0 1,6 1,9
10
”Service du anbefaler”
11
USERIØSE UTSPILL
12
”Service du anbefaler” FELLES UTFORDRINGER Omdømme Tilgang på fagfolk Teknisk utvikling Lønnsomhet
13
”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.BRANSJENS FELLES UTFORDRINGER 3.DE FRIES UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT
14
”Service du anbefaler” OPPSUMMERING Alle aktører er tjent med å respektere hverandre Alle aktører er tjent med å fokusere på felles utfordringer Merkekjedene er ikke tjent med proteksjonistiske holdninger
15
”Service du anbefaler” TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.