Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup."— Utskrift av presentasjonen:

1 Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup

2 ”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES MULIGHETER OG UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

3 ”Service du anbefaler” BAKGRUNN

4 ”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

5 ”Service du anbefaler” MERKEKJEDER OG PRAKTISERING AV GARANTIER  Stadig flere saker der kunder får avkortet opprinnelige rettigheter hos sin merkeforhandler fordi de tar service og reparasjoner hos et ”fritt” verksted  Konsekvenser

6 ”Service du anbefaler” TILGANG PÅ TEKNISK DOKUMENTASJON  Utfordringer med å få tak i god og oppdatert teknisk dokumentasjon –Rutiner for sjekk av rust –Tidsaspektet –Elektroniske serviceskjema –Prising

7 ”Service du anbefaler” OPPSUMMERT  Bilprodusentene/imprtørene/merkeforhandlerne velger ofte å operere i gråsonen i forhold til gruppeunntaket for å holde på kundene  Min hypotese: de færreste sakene vil få medhold hvis de blir prøvet i forbrukerråd/tvistutvalg – strider mot intensjonene i gruppeunntaket  Merket rammes hardest

8 ”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES MULIGHETER OG UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

9 ”Service du anbefaler” MULIGHETER - MARKEDET  Merkekjedene har ikke kapasitet til å håndtere hele bilparken  Stort nok marked for merke- og frie kjeder til å kunne drive lønnsomt  Ulike kundeprofiler Mekanisk/ Deler 47 % Bilskade 33 % Dekk 9 % Tilbehør & Rekvisita 11 % 8,5 mrd. 6,0 1,6 1,9

10 ”Service du anbefaler”

11 USERIØSE UTSPILL

12 ”Service du anbefaler” FELLES UTFORDRINGER  Omdømme  Tilgang på fagfolk  Teknisk utvikling  Lønnsomhet

13 ”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.BRANSJENS FELLES UTFORDRINGER 3.DE FRIES UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

14 ”Service du anbefaler” OPPSUMMERING  Alle aktører er tjent med å respektere hverandre  Alle aktører er tjent med å fokusere på felles utfordringer  Merkekjedene er ikke tjent med proteksjonistiske holdninger

15 ”Service du anbefaler” TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!


Laste ned ppt "Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google