Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLinda Langeland Endret for 9 år siden
1
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
2
Fakta om NAF Nordens største forbruker- og interesseorganisasjon Over 500 000 medlemmer 25 prosent av alle personbileiere er medlem Stiftet 21. mai 1924 Politisk nøytral Økonomisk uavhengig Konsernomsetning 2013: 867 millioner Ca 370 ansatte 71 lokalavdelinger
4
NAF-medlemmene er multibrukere 96 % bruker bil 25 % spaserer (125.000) 13 % tar kollektivt (65.000) 27 % sykler (135.000) Ukentlig eller oftere TNS Gallup/ NAF 2012
5
Fra fossilparadigme til smartparadigme i transportsektoren 5 Hestevognen Smartparadigmet Elektromotor, IKT Bilen, fossilparadigmet Kjøretøy eies Forbrenningsmotoren Fossilt, ikke fornybart Dominerende forretningsmodell: Kjerneteknologi: Energikilde: Miks, mer og mer fornybart Kjøretøy deles ved hjelp av smarte applikasjoner Fyllestasjoner for bensin og diesel Infrastruktur for påfyll av energi: Ladestasjoner, intelligente kraftnett Econ Pöyry - 2011
6
Alternativ bilteknologi Elbil: drives av et batteri med strøm fra nettet. Plugg-inn-hybrid: To drivstoffmuligheter. Både batteri som kan lades opp, og mulighet til å fylle f. eks bensin eller diesel. Hydrogenbil: Drives av en brenselcelle som omdanner hydrogengass til strøm. 30.03.2015NAF - Norges Automobil-Forbund6
7
Elbiler er ikke noe nytt fenomen.. 30.03.2015NAF - Norges Automobil-Forbund7 VG, 31.10.1969 En dame lader sin elbil i Cincinatti, USA: 1912
8
Funn NAFs elbilundersøkelse
9
Agenda Hva betyr Euro 6? = Nye personbilmodeller som skal selges i EU må godkjennes i henhold til gjeldende Euro krav = Euro-kravene er laboratoriesatte verdier fordi alle biler må testes under helt identiske forhold for at testresultatene skal være sammenlignbare = EU jobber nå med nye ma ̊ ter a ̊ klassifisere biler på, som i større grad hensyntar reelle kjøresykler “Resultatene fra svært begrenset antall målinger indikerer at utslippene av NOx fra nye Euro 6 dieselpersonbiler kan være betydelig lavere enn fra Euro 5 dieselpersonbiler “ Kilde: Transportøkonomisk institutt
10
Side
11
85 g/CO 2 nås først i 2037
12
Side
13
Hvordan vil dette slå ut på totalutslippet?
14
Effekt av politiske signaler? 30.03.2015NAF - Norges Automobil-Forbund14
15
Agenda Vrakpant fungerer Kilde: SSB og Toll- og Avgiftsdirektoratet Vrakpantbeløp pr bil
16
Takk for meg!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.