Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Det digitale læringsmiljø – for alle?
CV Curriculum Vitae.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Forandringsfabrikken
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Studieadministrativ dag
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Gjennomføring av tilsynet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Standardisering av IT-virksomheten
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse systemer – vedtak ■Produktdesign – vedtak ■Mat, ernæring og helse – vedtak ■Helse og empowerment – vedtak ■Energi og miljø – sendes sakkyndig komité vår 2010 ■ph.d. i Atferdsanalyse – vedtak

Hensikt – Høyne/sikre kvalitet i utdanning HiAk hadde to konverterte hovedfag, sitter nå igjen med ett (MAYP). Det andre er nå akkreditert som en ny master. – Hva er og har vært utfordringene innad i egen institusjon? ■Hva skal til for at MA-programmet må til NOKUT for godkjenning? – Bruke skjønn … - Hvor er grensa? ■Hvordan samspille med NOKUT/ Komme i dialog? ■Godt samarbeid mellom faglig og studieadministrativt personale – Sette opp forutsigbare team – matrisetenkning - > Én institusjon med samme mål! ■Lage en tempoplan med realistisk framdrift/milepæler ■”Knekke koden” – ha gode og kompetente saksbehandlere – kontinuitet, ha god backup

Erfaringer med NOKUT HiAk var en av de 8 institusjonene som var med i evalueringen av NOKUT. Merker forskjell på dialogen før og etter evalueringen. ■Får mer konstruktive svar – virker som NOKUT ”tør” mer – men alltid muntlig, er det bevisst? Mindre bindende? ■Virker som NOKUT må bli kjent med institusjonen – gjensidig trygghet – vet hva institusjonen står for – Derfor viktig med ”merkevarebygging” av egen institusjon. ■God erfaring med å invitere NOKUT til møte med tverrfaglig utvalg av ansatte som er i samme utviklingsløp, men på ulike fremdriftsstadier. ■Sørge for stram sentral koordinering – Bl.a. ikke ha flere mastere liggende på ”vent” inne i NOKUT.

Lover og forskrifter (fra NOKUTs nettsider) Lov om universitet og høyskoler Forskrifta frå Kunnskapsdepartementet Forskrift om krav til mastergrad Forskrifta frå NOKUT

Verktøy - Søkerhåndbøker ■Disse er veiledninger for institusjoner som vil søke NOKUT om akkreditering. Søkerhåndbøkene inneholder: - Krav til utforming av søknad - Krav til dokumentasjonsstandarder - Kriterier for vurdering - Prosedyre for klage ■Søkerhåndboka høyere grad - nyrevidert ■Arbeidsdokument - Beskrivelse, egenvurdering og dokumentasjon av studiet etter NOKUTs standarder og kriterier – del 2 ■Tabellsamling for kvantitative data – del 3

Tabell 5 Fagmiljøets planlagte faglige bidrag i studiet  Oppgis i årsverk på følgende form: et helt årsverk som 1,0, et halvt årsverk som 0,5 etc. Oppgi i kommentarfeltet hvor mange timer et årsverk regnes som. Se vedlegg for definisjon av fagmiljø.  Navn på personen som gir faglig innsats  Stillingsbetegnelse  Ansettelsesforhold  Faglige årsverk i studiet  Årsverk i andre studier (på egen eller andre/annen institusjon (er))  Formell pedagogisk kompetanse  Undervisnings-/veiledningsområde i studiet •Totalt - U&V - FoU – Annet  Ekstern praksis - Antall år - Årstall

Frustrasjons-/Undringspunkter ■ Tabell 5 – prosentberegning – fordeling på MA-BA ■Fra del 2: - ”Infrastrukturen skal være tilpasset organisering og undervisning og relateres til studiets mål - Alle 4 kriterier skal gis en utfyllende beskrivelse og kriteriene skal ikke omformuleres eller slås sammen: - Tekniske og administrative tjenester skal være tilpasset studiet og antallet studenter. - Studentene skal sikres tilstrekkelig tilgang på IKT-ressurser. - Bibliotektjenestene skal være lett tilgjengelige og i samsvar med studiets faglige innhold og nivå. - Institusjonen skal ha egnede lokaler til undervisning og forskning.”

Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk - ettertanker ■ Hvorfor må beskrivelse av infrastruktur oppgis på nytt hver gang? ■ph.d. i Atferdsanalyse – vedtak xx.x.2010 Dette gikk veldig ”smurt” – Er det vi som nå har lært dette som et ”fag” – en teknikk?.... ■MA i Energi og miljø – sendes sakkyndig komité våren 2010 – Første programmet fra HiAk som NOKUT ikke hadde noen kommentarer på før den ble sendt direkte til sakkyndig komité. – Er dette et håndverk som rett og slett må læres av den enkelte institusjon?