Effektiv lesing - leseteknikker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Mailand videregående skole
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
13 Lese fra dataskjerm.
Rett på sak.
14 Strategier for god lesing
22 tips for den faglitterære forfatteren
Læringsstøttesenter - kurs
16 Repeter for å huske og forstå
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
8 Skumlesing.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Velkommen til klasse- foreldrene
Muntlige presentasjoner
Strategier og kompetanse
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
Framtida nå – les og forstå!
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
10 regler for å skrive for web
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Sør - Odal Foreldremøte Hvordan vi som foreldre kan være gode leksehjelpere for barna våre. 1Gerd Fredheim
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Studieteknikk for nybegynnere Basert på boka: 101 gode råd om studieteknikk av Vegard Molnes og Vidar Kjetilstad Håkon Tolsby Håkon Tolsby.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Effektiv lesing - leseteknikker Emma Arthur - Læringsstøttesenteret

Hvordan skal du forbedre lesingen? Søk hjelp til å prioritere tekster på leselistene. Ta et literattursøkingskurs på biblioteket. Ha et sted å lese som har nok lys, er komfortable og er rolig og stille. Ta pauser, få mosjon og frisk luft. Ha en leseplan. Lære noen strategier for å hjelpe deg å lese effektivt og med god forståelse.*

Akademisk lesing er ikke som å lese en roman.

Aktiv lesing Akademisk lesing er aktiv lesing. Aktiv lesing er lesing med et formål.

Les med hensikt!

Effektiv lesing - leseteknikk Hvordan skal man lese en fagbok for å få mest mulig ut av den på en effektiv måte?

Teknologi som kan hjelper Studenter med dysleksi kan bruke teknologi. (kurs i morgen)

Leseferdigheter og lesevaner Spørsmålsskjema: Klargjør dine lesevaner Kilde: www.hurtiglesing.no

Hvis du studerer ved et universitet eller en høgskole, er det stort sett to notatmetoder du trenger å bruke for å få knakende gode karakterer. Det er 2slgr-metoden for å lese bøker og bruk av hjernekart for å ta notater. Kilde: www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=2047

Det er forskjellige leseteknikker Først få en oversikt over hele boken. 2slgr-metoden Hurtiglesing / fotolesing

Gjør deg kjent med hele boken Les forordet først. Les deretter innholdsfortegnelsen for å se kapittelinndeling og underkapitler. Se raskt igjennom emneregisteret bakerst. © Jens Petter Madsbu, Høgskolen i Hedmark, ØSIR, 2007

Hva er 2slgr-metoden? Skum Spørsmål Les Gjenkall Repeter

Skaff en oversikt Først skaff en oversikt av kapittelet du skal lese. Les tittelen Les introduksjonen og / eller sammendrag og fokuser på forfatterens uttalelse av de viktigste punktene. Legg merke til hver undertittel og uthevet tekst Legg merke til grafikk - diagrammer, kart, diagrammer, osv. Legg merke til kursivtekst, fet skrift, kapittel objektiv, spørsmål på slutten av kapittelet.

Skumlese Skumlesing, eller skumming, er å lese og oppfatte deler av teksten. Skumlesing gir en oversikt over tekstens struktur og innhold. Skumlesing er også en effektiv måte å repetere på. Ved skumlesing er det vanlig å bruke fra 1/2 til 5 sekunder per side, avhengig av bl.a. teksten og hensikt og mål med lesingen. Kilde: www.hurtiglesing.no

Klargjør hensikt og mål med skumlesingen For å kunne skumlese effektivt, må du vite hva du er ute etter. Du kan ha en eller flere av følgende hensikter og mål med å skumlese en tekst: Finn ut hva teksten handler om. Vurder teksten. Få oversikt over tekstens struktur. Få oversikt over tekstens innhold. Merk deg viktige deler av teksten eller emner. Repeter tekst du tidligere har lest.      Kilde: www.hurtiglesing.no

Hvordan skal du skumlese? Les første og siste setning i hvert avsnitt. Det vil gi deg en oversikt over hva teksten inneholder. Som regel vil du få et godt inntrykk av innhold ved å lese første setning i hvert avsnitt. Beveg blikket hurtigere enn din maksimale lesehastighet. Du kommer ikke til å oppfatte alle ordene. Men du vil ofte oppfatte nok til å få en god oversikt. Når du skumleser, er det viktig at du får med deg signalord og nøkkelord. Kilde: www.hurtiglesing.no

Hvordan skal du skumlese? Bruk øyebevegelser som er best for deg.   . Kilde: www.hurtiglesing.no

Spørsmål Lag spørsmål – det hjelper konsentrasjonen og du blir mer engasjert Bruk undertitler og uthevet tekst for å lage spørsmål.

Denne fasen gjør deg i stand til å svare på spørsmålene Les (grundig) Denne fasen gjør deg i stand til å svare på spørsmålene du laget i skum fasen. Du skal også lese kritisk. Hva betyr dette? En spørrende holdning er nødvendig i kritisk lesing. For eksempel, ’Hvorfor har forfatteren sagt akkurat det?’ Kilde:http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=2047

2slgr-metoden Les (grundig) Du skal lese og bruke en eller flere metoder for å ta notater og skrive kommentarer. For eksempel, ’tusjemetoden’. Det vil si at du bruker GRØNN tusj på viktige overskrifter,GUL på viktig informasjon i brødteksten og RØD på viktige begreper osv. Ikke tusj mer enn 15-20 % i boka. Tusjer du mer, vil hensikten falle bort. Kilde:http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=2047

Gjenkalling etter et avsnitt Etter hver seksjon / avsnitt: stopp, se på spørsmålene dine og se om du kan svare dem fra minnet. Hvis ikke, se tilbake igjen (så ofte som nødvendig), men ikke gå videre til neste avsnitt før du vet svarene til spørsmålene.

Gjenkalling etter du er ferdig med å lese Når du er ferdig med hele kapittelet kan du gå tilbake over alle spørsmål fra alle overskriftene. Se om du kan fremdeles finn svarene. Hvis ikke, se tilbake og friske opp hukommelsen, og deretter fortsette.

Gjenkalling etter du er ferdig med å lese Du kan også i denne fasen still deg selv spørsmål til teksten. Gi et resyme av.. Hva er hovedtrekkene i.. Hvorfor er... Hva er forskjellen mellom.. Kilde:http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=2047

Notatteknikker mens du leser Tankekart Styrkenotat Skrive kommentarer i margen Strek under nøkkelord Kilde:http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=2047

Effektiv notatskriving Finn fram til ett underkapittel eller avsnitt i læreboka og les dette. Lag notater. Bruk egne ord.

Mindmanager Kilde: www.brite.ac.uk/resources/dyslexia/studies_menu.html

Styrkenotat Kosthold 1 Helse 2 Ansvar 3 Kultur/religion 4 Utseende Fedmeepidemi Økonomi Spiseforstyrrelser 2 Ansvar Offentlig Eget/privat 3 Kultur/religion Spiseregler -religiøse Forskjellig klima: forskjellig kosthold Globalisering 4 Utseende Godt selvbilde Selvopptatthet LÆRINGSSTRATEGIER - Gerd Fredheim

I denne fasen kan du også finne ut: Utvike notater I denne fasen kan du også finne ut: Hva andre har sagt om tema du leser om. Slå opp ord og i annen litteratur. Hva lovverk har å si. Kilde:http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=2047

Måter å bearbeide stoffet på Det finnes ulike måter å bearbeide stoffet på. Vi kan dele inn bearbeidingen grupper: 1. Logisk bearbeiding Dette er en bearbeiding ut fra den logiske struktur som teksten er framstilt etter og som ligger i stoffet som framstilles. Det kan være å: -   Reflektere over tekstens premisser. -   Se teksten i en større sammenheng. -   Koble det du har lest til din egen virkelighet. Kilde: www.hurtiglesing.no

Repeter Repeter REPETISJON= LÆRING Du trenger å se på notatene regelmessig for å huske dem. Bruk notatene til å løse tidligere eksamens-oppgaver, slik at du bruke stoffet du har lært deg. Kilde:http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=2047

Måter å bearbeide stoffet på 2. Auditive bearbeidingen Den auditive bearbeidingen kan være å: -  lese teksten høyt for deg selv. -  ruke din indre stemme. Kilde: www.hurtiglesing.no

Litt mer om lesing Visuelle bearbeidingen Den visuelle bearbeidingen kan være å: -  se bilder i hodet av hva teksten handler om. -  bearbeide og reflektere via visualisering. -  se for seg selve teksten, hvor og hvordan det står på sidene. Kilde: www.hurtiglesing.no

Litt mer om lesing Kinestetisk bearbeiding For tekster som beskriver bevegelse, betyr dette å utføre bevegelsene. Kinestetisk bearbeiding er også å reflektere over teksten mens du beveger deg. Det vil aktivisere hjernen på en annen måte. Kilde: www.hurtiglesing.no

Litt mer om lesing Tanke- og følelsesmessig bearbeiding Tanke- og følelsesmessig bearbeiding er å slippe fram, legge merke til og bearbeide de følelser og tanker som framkalles av teksten. Kilde: www.hurtiglesing.no

Vanskelig ord Lag en liste med forklaringer, synonymer, ord i en setning. Ha listen på samme ark som notatene. Les ordene regelmessig. Hvis de er ekstra vanskelige bruk en metode for å huske ordene. For eksempel, skriv ordene ned med å kopiere, si, stave, visualisere, (bruk kroppen), skriv ned, sjekk, Ord Forklaring synonym Ord i setning